23. září 2016

Recenze: Equity - Skyler útočí na Wall Street [5.6/ A.S.]

1. Film Equity je určitě odvážný počin. V thrilleru z prostředí Wall Street sou v hlavních rolích 3 ženy a z toho 0 krasavic. Hlavní roli má v příběhu investiční bankéřka Naomi Bishop (Skyler White Anne Gunn), která sice hraje tvrdě ale v rámci možností fér a naráží na lidi co hrají fér méně, spoiler: včetně těch ve vlastní firmě. . A vedle ní se objeví ještě prakticky nezámá Sarah Megan Thomas a Alysia Reiner, kterou můžete znát z Orange Is The New Black. Za muže je tam James Purefoy z občas zajímavého The Following ale to co předvádí tady je naopak dost nudné. 

2. Film režírovala Meera Menon, jako svůj druhý film po road-trip komedii o tom jak se dívka snaží ztratit panenství během prezidentské kampaně (jo, that happened a jmenuje se to Farrah Goes Bang) a scénář napsala Amy Fox jako svůj scénáristický debut. Nechce se mi říkat něco tak sexistického jako: "ženy by neměly psát scénáře" ale holt to člověka napadne, při sledování filmu jako Equity. To by jí nestačilo napsat třeba kuchařku?

22. září 2016

Dojmologie: jak prodat scénář v Americe?


1. Díky tomu že už se nějaký rok vnucuju lecjakým filmařským spolkům a organizacím v New Yorku, se mi povedlo tento rok na 3 dni umístit na "stáž" (rozuměj neplacená role podržtažky a bagelonosiče) na filmový týden co v New Yorku každoročně pořádá společnost IFP.

2. K mému ohromnému nadšení se mi dokonce poštěstilo se procpat přímo k produkcím nedokumentárních seriálů (rozuměj: sit-com, sci-fi, horor, drama), což mě zajímá nejvíc.  Po 3 dny mi tedy bylo umožněno se ochomýtat kolem zástupců společností jako je Sony, Sundance, Tribeca, nebo Vimeo, First Look, či Weinsteini, a sledovat jak se to dělá, když se takovým společnostem nabízí scénář, nebo projekt.

3. Většinu seriálů tvořily sit-comy nebo dramata a mezi tím tu a tam nějaké to sci-fi nebo horor. Každý stážista (zejména protože měl na krku cedulku s názvem organizátora a působil tak velmi oficielně, jako by měl nějaké faktické pravomoci) měl možnost se s filmařema bavit a podívat se na synopse jejich děl a někdy i úvodní minuty vizuálního zpracování projektu, který nabízeli. A to bylo hodně zajímavé, zejména z důvodu že se dalo dobře okoukávat, jak se takový profesionální "pitch" (nebo-li nabídka) vůbec tvoří.

20. září 2016

Recenze: Bridget Jones's Baby - nostalgie spuštěná na max [8/10 A.S.]


1. Bridget Jones je zpět. Po skoro 12  letech od posledního dílu, kdy se rozcházela a znovu dávala dohromady s Markem Darcym, je infantilní smolařka Bridget zpět, aby …. spoiler: se rozcházela a znovu dávala dohromady s Markem Darcym. 

2. Po nepříliš povedeném druhém dílu se k trojce vrátila původní režisérka hitu z roku 2001 (sakra, je to už fakt tak dlouho?) Sharon McGuire. A trochu se obměnili scénáristi. Helen Fielding zůstala, ale Vypadl Richard Curtis (Four Weddings and Funeral, Love Actually) kterému film jen děkuje, a pár trajtrlíků, a přibyl Dan Mazer (ano, scénárista Ali G a Bruna) a Emma Thompson, která má ve filmu i malou roli, a překvapivě ten scénář v prvním draftu napsala ona sama.

3. Ve třetím dílu je Bridget 43 let a divák se dozví, že Bridget má konečně svojí vysněnou váhu a přestala kouřit cigarety, ale překvapivě jí ani jeden z těhle úspěchů nepřinesly vysněné štěstí v osobním životě. Ano, Bridget je opět single, a Mark Darcy je ženatý… s někým jiným. WTF jako.  To sme si přeci nedomluvili!

4. Domnívám se, že pro ženy (protože Bridget Jones filmy asi nejsou pro muže), které viděly první díl, překonaly druhý díl a ve třetím se dozví, že Mark Darcy si vzal někoho jinýho, je to intenzivně bolestný moment. Jak se to mohlo stát? Jak mohl pan Dokonalý, který má Bridget rád "takovou jaká je" (hláška co určitě poškodila mnoho vztahů), Bridget opustit. Nebo ona jeho? A čí je tedy to dítě, které je středobodem toho nového filmu? 

17. září 2016

Recenze: Sully - Tom Hanks hrdinou posté a pořád dobře [8.7/A.S.]


1. Sully, příběh šikovného pilota Chesleyho Sullenbergera režíroval Clint Eastwood. A na plátna (nikoliv obrazovky!!) dědula Clint uvedl příjemně střízlivé a svou devadesátiminutou délkou krásně únosné vyprávění o unikátním řízeném přistání na řece Hudson, poté co po srážce se ptáky komerčnímu letadlu přestaly fungovat oba motory. spoiler: incident přežilo všech 155 osob na palubě.

2. Hlavní roli dostal kdo jiný než Tom Hanks. Koneckonců opravdu - kdo jiný by mohl hrát hrdinného klidného mile působícího a pod tlakem stále cool šedesátníka, než Tom Hanks, žeano. Ono to sice už může působit jako děsně obehrané téma, ale když on Hanks má tu svojí auru "oblíbitelnosti" prostě tak silnou, že díky ní pořád prodává lístky. Jen 10 z jeho přes 45 filmů utržilo pod 100 mega dolarů a to většinou minifilmečky jako Tykwerův Hologram For The King nebo Money Pit a jemu podobné snímky z osmdesátých let. A to je statistika, která už o něčem vypovídá.

3. Já osobně dokonce věřím tomu, že když by se na lodi, letadle, poloprázdném ostrově, nebo třeba jen v kině, či tramvaji udála nějaká krizová situace, a účastníkem by mimo jiné lidi byl i Tom Hanks, že by byl okamžitě zvolen vůdcem. A většinová společnost (možná trotlů, ale holt takový je dav) by očekávala, že je nebezpečí promptně zbaví. Racionálně by si asi uvědomovala, že to je hloupý předpoklad, ale pudově po těch nejméně dvou dekádách Andrew BeckettůTrosečníků, Robertů Langdonůjimu Lovellů, Forrestů Gumpů a kapitánů Millerů a Phillipsů* by byla brainwashovaná do pocitu že Tom Hanks to tam spasí. 

2. září 2016

Recenze: The 9th life of Louis Drax - wtf x wtf [5/10 A.S.]

1. Film The  9th Life of Louis Drex je jedna velká bizarní slátanina. By se mohlo zdát, kdyby rozuzlením příběhu nedal výsledný "twist" filmu jakýs-takýs smysl. Není to žádný Sixth Sense, ale troufám si tvrdit, že zhruba do poloviny snímku vám nebude jasné, kam se příběh ubírá a proč.

2. Na mě to celý působilo jako špatně napsané a ještě hůř zrežírované. Jakoby režisér Alexandre Aja (Mirrors, The Hills Have Eyes) nevěděl, jestli točí  grotesku, pohádku, drama, romantiku, krimi, nebo sci-fi či mystery. Prvky toho všeho tam totiž sou, a nedává to zrovna smysl ani to netvoří nějakou snadno uchopitelnou koncepci.

3. Hodně člověku pomůže, pokud viděl režisérům předchozí film Horns. Který mně se hodně líbil, a ten také obsahoval směsici drama, komedie, i mystery. Ale narozdíl od The 9th Life of Louis Drax měl aspoň 1 sympatickou postavu, které se dalo držet palce. Což tady chybí.

4. Louis Drax je devítiletý kluk, který se vyznačuje zejména tím, že je duševně zmršený, drzý, rádoby-chtře znějící, chovající se zároveň dětsky i dospěle, a se sklonama k přitahování karambolů. Ve svých devíti letech už prošel tolika úrazama a nemocema, že to "není normální". To přitahuje pozornost nejen jeho rodičů, ale postupně i terapeutů a lékařů, co ho dostanou do péče poté co spadne z obzláště vysoké skály.

30. srpna 2016

Recenze: Hell or High Water - film co stojí za zhlédnutí [9.6/10 A.S.]



1. Hell or High Water pro mne v kině byl velmi příjemným překvapením. Jistě, Jeff Bridges a režisér David McKenzie (Starred Up, kde je vidět že Jack O'Connel umí hrát, kór pokud ho nerežírují ženy) sou většinou docela jistou zárukou sami o sobě, takže zas takové překvapení to nebylo, ale kvalita mého žážitku byla nečekaná.

2. Příběh dvou bratrů, co jaksi sešli na scestí kriminálního chování a nyní si opatřují dolary tím, že vykrádají banky, respektive tak dlouho, jak jim to situace a ochránci zákona Marcus (Jeff Bridges) a Alberto (Gil Birmingham) umožní, je temný, vtipný, krásně natočený,  zajímavý i dojemný.

3. Neubírá tomu ani fakt, že jednu z hlavních rolí vedle Bena Fostera hraje Chris Pine. On totiž hrát umí, a jakmile mu, jako třeba tady, maskéři trochu zamatlají ten laboratorně estetickej xichtík, tak to hned vyjde víc najevo. 

4. Scénář napsal Taylor Sheridan, což je člověk co napsal Sicaria. Tak a máte to, další důvod proč se na HoHH těšit a jít do kina. Hell or High Water má i podobně dobrou hudbu, jako Sicario. Dělali jí totiž Nick Cave a jeho dlouhodobý spolupracovník Warren Ellis  a příběh a jeho atmosféru krásně umocňuje.

29. srpna 2016

Recenze: Don't Breathe - ale smrdět můžeš [6.66/10 A.S.]

1. Film Don't Breathe má překvapivě dobré kritické hodnocení všude možně.  Trailer vypadá taky solidně. Možná i proto mě samotný kino-zážitek trochu zklamal. Nebylo to vyloženě špatné a uznávám, že chvilku zápletka "lidi co vidí vs člověk co nevidí vs tma a souboj na život na smrt" je zábavná a napínavá, ale fakt jen chvilku. Zbytek filmu těží zásadně z faktu, že mají velmi charistmatického představitele hlavní role (Stephen Lang - Avatar 1-200)

2. Režisér Fede Alvarez má horory asi rád a rád taky pracuje s blondýnkou Jane Levy, která hrála už v jeho prvním celovečerním debutu Evil Dead. Don't breathe by byl skvělej horor, kdyby 3 děti, co se rozhodnou zdrogovat a oloupit slepého, spícího a mnoha tragédiema v životě postiženého invalidu u něj doma, byly menší svině. Ale oni nejsou. U mě osobně jim nešlo fandit. Co měl jako divák cítit? "Ano prosím, spáchejte tenhle ohavnej a zavrženíhodnej trestnej čin, čistě za účelem svého obohacení, a chudáka slepce nechte na mizině, hlavně ať se vám, dětičky, nic nestane?"

3. Scénář který si Alvarez s kámošem Sayaguesem k filmu napsali hned na začátku představí motivace všech tří loupežníku (Alex, Rocky a Money) tak blbě, že jim vůbec nepomůže k tomu, aby za ně divák loboval: Alex (Dylan Minette, kterého si možná pamatujete z Prisoners) je vometák co zneužívá toho, že jeho otec má přes svou firmu přístup k security kódům zákazníků a film neuvádí konkrétní motivaci proč Alex krade. "Money" sám přiznává, že chce co nejvíc peněz. A Rocky (Jane Levy) chce sice taky primárně prachy, ale scénář nám ukáže že je chce na rádoby "bohulibé účely" tedy "zachránit" sebe a svojí sestřičku z neutešené rodinné situace a Detroitu obecně. Jenže, nešlo by si, sakra, najít práci a normálně si vydělávat? Jako to dělají milióny jiných? Je nutné kvůli tomu okrádat ostatní? A kdyby aspoň boháče, nebo nějaké velké pojištěné korporace, možná by se jim dalo fandit víc. Ale když se rozhodnou okrást slepého osamoceného válečného veterána malý spoiler: kterému navíc někdo zabil malou dceru, co žije v chatrné ruině a jen díky vyhrané soudní při má možná nějaké úspory, které ale znamenají rozhodně jeho "všechno", má jim fakt divák fandit?