2. září 2016

Recenze: The 9th life of Louis Drax - wtf x wtf [5/10 A.S.]

1. Film The  9th Life of Louis Drex je jedna velká bizarní slátanina. By se mohlo zdát, kdyby rozuzlením příběhu nedal výsledný "twist" filmu jakýs-takýs smysl. Není to žádný Sixth Sense, ale troufám si tvrdit, že zhruba do poloviny snímku vám nebude jasné, kam se příběh ubírá a proč.

2. Na mě to celý působilo jako špatně napsané a ještě hůř zrežírované. Jakoby režisér Alexandre Aja (Mirrors, The Hills Have Eyes) nevěděl, jestli točí  grotesku, pohádku, drama, romantiku, krimi, nebo sci-fi či mystery. Prvky toho všeho tam totiž sou, a nedává to zrovna smysl ani to netvoří nějakou snadno uchopitelnou koncepci.

3. Hodně člověku pomůže, pokud viděl režisérům předchozí film Horns. Který mně se hodně líbil, a ten také obsahoval směsici drama, komedie, i mystery. Ale narozdíl od The 9th Life of Louis Drax měl aspoň 1 sympatickou postavu, které se dalo držet palce. Což tady chybí.

4. Louis Drax je devítiletý kluk, který se vyznačuje zejména tím, že je duševně zmršený, drzý, rádoby-chtře znějící, chovající se zároveň dětsky i dospěle, a se sklonama k přitahování karambolů. Ve svých devíti letech už prošel tolika úrazama a nemocema, že to "není normální". To přitahuje pozornost nejen jeho rodičů, ale postupně i terapeutů a lékařů, co ho dostanou do péče poté co spadne z obzláště vysoké skály.

countdown do tragédie started

5. Snímek je natočený na základě úspěšné knižní předlohy od Liz Jensen. Domnívám se, že kniha bude skutečně dobrá, protože ten námět JE velmi zajímavý. Ale asi ho trochu podkopal actor-turned-screenwriter Max Minghella, (syn oskarového spisovatele Anthonyho Minghelly) kterýmu po přehlídce těch stupidně napsaných dialogů doufám někdo doporučil, aby zůstal u herectví.

taťulda a malý zmetek

6. Během filmu vás, předpokládám, bude hodně rychle a hodně intenzivně malý Louis srát. Je to taková hispter re-inkarnace Damiena, což pokud si někdo nemyslí hned asi během prvních 10 minut filmu, když zjistí jak povýšeně s každým mluví, tak si to určitě začne myslet poté co (malý spoiler) ten spratek úmyslně zabije vlastního domácího mazlíčka. Ano, přiznávám, že mi vadil hodně, a bylo těžké mu fandit aby všechny své nehody přežil.

Louis už značně přesluhuje

7. Ve filmu se objeví pár velmi dobrých herců, jako třeba Oliver Platt v roli Damianova Louiho terapeuta, Aaron Paul v roli otce (který je ve filmu ale žalostně málo, ačkoliv tam hraje asi nejlíp) nebo i sám  Aiden Longworth, který hraje Louiho. Už hůř je na tom necharismatický a dřevěný Jamie Dornan v roli Louiho lékaře, nebo krásná ale herecky nijak zvlášť zajímavá Sarah Gordon. Či jindy dobrá Molly Parker z House of Cards, tady v roli podivně se chovající policistky. Režisér své oběti ale buď neumí nebo nechce nějak výrazněji vést do "uvěřitelné" polohy, takže kontinuálně působí jak trochu groteskní figurky, což by bylo ok, kdyby to natočil Tim Burton nebo Wes Anderson a bylo by to takové, pohádkové, nebo groteskní, celé, ale ono není. Ono se to chvíli tváří jako mystery drama, aby to přešlo do čisté romance a občas nás překvapilo nekorektním nebo nečekaně brutálním vtipem. Jako film to ode mě má 4, protože to nedrží pohromadě, je to blbě napsaný, herci díky tomu zápolí s trapnejma dialogama které nesedí jejich postavám do pusy, a střídá to žánry. Žánr - mělo bejt mystery drama, a nakonec asi  je, ale má to tak podivné komické a romantické vložky, že se člověk v nich nestačí orientovat. 3. Koukatelnost: díky tomu že to má pěknou kameru, a je to tak bizardní, tak to určitě udrží pozornost diváka, který si prostě jen říká "wtf, co to bylo" aby si za minutu mohl říct "wtf, ale co bylo kua TOHLE?". Rozhodně při sledování nenastala nuda a nebylo to nepříjemné sledovat, pominu-li ty některé hloupé dialogy a fakt že ten harant byl nesympatickej. 8.

cintání pentle za 400 dolarů na hodinu

8. Co se mi na filmu nelíbilo? To jak polovina herců přehrávala, to že tam bylo příliš "wtf" momentů, to že to z mystery utíkalo do sci-fi, aniž by ten film jinak sci-fi naznačoval, to že většina postav se chovala děsně povrchně nebo vyloženě hloupě, a skoro nikomu se nedalo držet palce ať to s ním dobře dopadne. Jo a příšerný off-screen story telling. Aargh.

kdo se to tu posral?

9.Co se mi na filmu líbilo? Poslední třetina. Vysvětlení. Mimořádně zajímavé vysvětlení toho na co se člověk vlastně koukal, které mi zůstalo ještě druhý den natolik v paměti, že nad tím aktivně přemýšlím v průběhu dne. Aaron Paul a Oliver Platt.  Kamera. Výprava. Hudba.  A to, že film neustále překvapoval. Jednání těch postav totiž natolik nedávalo smysl, nebo bylo divné, že to bavilo.

výraz odpovídá pocitům diváka z některých dialogů

10. Pro koho ten film je? Pro všechny komu se líbil film Horns. Pro fandy mystery-thrilerů. Pro fandy alegorií a bajek. Pro ty, kdo se chtějí hodinu a půl dívat na nesympatické přemoudřelé děcko a aktivně si přát aby exlo, jen prot, aby na konci člověk mohl říct "a-ha!" nebo "jóo-tááák". A hlavně pro ty, ktěří chtějí vyjít z kina s pocitem: kua doprdele, co sem to zrovna viděl?? Ale zároveň se na to možná chcít podívat ještě jednou. Jako třeba já.

nemáte někdo projímadlo?

P.S. Úmyslně do této recenze nedávám trailer, protože ve všech verzích co sou dostupné trailer zcela zbytečně odvypráví celý film. :-(. Fakt jeden z nejvíc spoilujících trailerů za poslední dobu, doporučuju ho opravdu shlédnout až po filmu.