23. září 2016

Recenze: Equity - Skyler útočí na Wall Street [5.6/ A.S.]

1. Film Equity je určitě odvážný počin. V thrilleru z prostředí Wall Street sou v hlavních rolích 3 ženy a z toho 0 krasavic. Hlavní roli má v příběhu investiční bankéřka Naomi Bishop (Skyler White Anne Gunn), která sice hraje tvrdě ale v rámci možností fér a naráží na lidi co hrají fér méně, spoiler: včetně těch ve vlastní firmě. . A vedle ní se objeví ještě prakticky nezámá Sarah Megan Thomas a Alysia Reiner, kterou můžete znát z Orange Is The New Black. Za muže je tam James Purefoy z občas zajímavého The Following ale to co předvádí tady je naopak dost nudné.

2. Film režírovala Meera Menon, jako svůj druhý film po road-trip komedii o tom jak se dívka snaží ztratit panenství během prezidentské kampaně (jo, that happened a jmenuje se to Farrah Goes Bang) a scénář napsala Amy Fox jako svůj scénáristický debut. Nechce se mi říkat něco tak sexistického jako: "ženy by neměly psát scénáře" ale holt to člověka napadne, při sledování filmu jako Equity. To by jí nestačilo napsat třeba kuchařku?

Girl Power. Nebo tak nějak.

3. Tedy film od žen, o ženách, ale zřejmě s cílovkou "ženy i muži". Možná chválihodný čin, kdyby nebyl tak nepovedenej, a to hlavně scénáristicky. Některé ty dialogy byly opravdu směšné. Můj doprovod v kině na tomhle filmu byl zrovna člověk co se v investičním žargonu a praktikách na Wall Street orientuje a ten se hodně smál. Po filmu říkal že to působilo jako by to bylo napsané někým, kdo nikdy s nikým z Wall Street nemluvil, ale "takhle nějak si představuje že se tam asi mluví". Musím souhlasit v tom, že ty dialogy působily naivně a to přes to že proces a produkty který popisovaly, byl správný a scénáristka konzultovala s Bloombgerama.

já těm čísílkům ale vůbec nerozumím, nemáte někdo žehličku?

4. Příběh Equity je o tom, jak se Naomi Bishop snaží získat povýšení a přitom se pokouší zapomenout na neúspěch z posledního IPO, (převedení soukromé firmy na veřejně obchodovatelnou) a stará se o nové IPO, na kterém její povýšení i pověst zřejmě závisí. Někteří lidé z její firmy jí v tom pomáhají, spoiler: jiní jí naopak škodí, a do toho všeho se okolo ochomýtá policistka vyšetřující hospodářské zločiny, jako insider trading, bid rigging a korupci.

sexy policistka na lovu

5. Z toho by mohl být solidní finanční thriller, ne? Človek se při sledování Equity neubrání srovnání s dvěma filmy: A) Wall Street, B) The Big Short. Bohužel Equity propadá ve všech ohledech, protože oproti Wall Street je daleko méně napínavá a méně uvěřitelná, a oproti Big Short (mimo toho že je prostě hůř napsaná a režírovaná) má jako hlavní nevýhodu to, jak trapně a přitom zmateně působí ty investiční machinace, které nám film ukazuje že se tam dějou. Nevěřím tomu že někdo kdo nemá alespoň základní znalosti finančního práva, nebo investičních instrumentů se v tom bude jednoduše orientovat.

film je také plný sofistikovaného symbolismu

6. Anna Gunn hraje velmi dobře, na tu je vyloženě radost se koukat. Problém je, že scénář jí dává tak blbý dialogy, že je těžký to poslouchat. S odstupem od sledování filmu (je to už měsíc) docházím k tomu, že to, že všechny hlavní postavy byly krajně nesympatické a/nebo svině, byl režijní záměr. Problém je že divák pak neměl komu držet palce.

jistě že se budu usmívat a kývat, i když mám být samostatná žena

7. Film má mezi kritikama dost vysoké hodnocení. na RT dokonce 81. Nedokážu si to vysvětlit jinak, než že to oceňují jako odvážný feministický počin. Mně je ten nápad sice sympatický, proč neukázat že i ženy můžou obchodovat na Wall Street, mít vedoucí role ve firmách a být postiženi chamtivoství a láskou k penězům. Ale nešlo to s trochu lepším režisérem a scénáristou? Film: 4. Žánr: 6. Na finanční thriller nedostatečně napínavé. Koukatelnost: 7. Mou pozornost to udrželo relativně dobře, ale víceméně jen díky Anne Gunn.

zas mě nějakej chlap chce poučovat....

8. Co se mi na filmu nelíbilo? Dialogy. Nesympatické (skoro všechny) postavy. To že si feministický thriller zapomněl do filmu napsat aspoň jednu příjemnou ženskou roli. Jestli to ovšem mělo ukázat "ženy sou také svině", tak to roli splnilo. Námět přitom byl docela dobrý. Ale jednotlivé role působily plytce, stejně jako zvraty ve filmu, například: malý spoiler: scéna při které policistca under cover svede přiopilého mladého finančníka je fakt jak z mexické telenovely nebo scéna při kterém mladá investiční bankéřka "získá" nového klienta tím že "mluví jeho řečí". Ty bylo vážně hodně trapné, oboje.

my sme tu jen jako taková trapná vložka

9. Co se mi na filmu líbilo? Anna Gunn. Má tam jednu obzvláště dramatickou scénu, která se jí hodně povedla, ale celkově je její postava asi nejvíc uvěřitelná. Dá se říct že se mi na filmu líbil potenciál? Znázorněný třeba v tom docea pěkném traileru? Na nic moc jiného už si nevzpomenu, co by na tom bylo dobrého.

co jako, vy nenosíte normálně uvnitř baloňák?

10. Pro koho film je? Pro fanoušky Breaking Bad, kterým se stýskalo po Skyler. Pro fanoušky Wall Street (ulice a oboru, ne filmu). Pro lidi co se orientují v investičních finančních instrumentech. Pro lidi, kteří si chtějí ujasnit že: ženy, stejně jako muži, můžou mít rády peníze, můžou být ve vedoucích rolích ve firmě a můžou být svině. Pro vás ostatní, co tohle už dávno víte, je ten film ztráta času. Navíc tam žádná z těch ženskejch neukáže ani na vteřinu kozy! Tak na co tam sou?

ženy sobě: já sem svině, ty si svině, my sme svině...