17. září 2016

Recenze: Sully - Tom Hanks hrdinou posté a pořád dobře [8.7/A.S.]


1. Sully, příběh šikovného pilota Chesleyho Sullenbergera režíroval Clint Eastwood. A na plátna (nikoliv obrazovky!!) dědula Clint uvedl příjemně střízlivé a svou devadesátiminutou délkou krásně únosné vyprávění o unikátním řízeném přistání na řece Hudson, poté co po srážce se ptáky komerčnímu letadlu přestaly fungovat oba motory. spoiler: incident přežilo všech 155 osob na palubě.

2. Hlavní roli dostal kdo jiný než Tom Hanks. Koneckonců opravdu - kdo jiný by mohl hrát hrdinného klidného mile působícího a pod tlakem stále cool šedesátníka, než Tom Hanks, žeano. Ono to sice už může působit jako děsně obehrané téma, ale když on Hanks má tu svojí auru "oblíbitelnosti" prostě tak silnou, že díky ní pořád prodává lístky. Jen 10 z jeho přes 45 filmů utržilo pod 100 mega dolarů a to většinou minifilmečky jako Tykwerův Hologram For The King nebo Money Pit a jemu podobné snímky z osmdesátých let. A to je statistika, která už o něčem vypovídá.

3. Já osobně dokonce věřím tomu, že když by se na lodi, letadle, poloprázdném ostrově, nebo třeba jen v kině, či tramvaji udála nějaká krizová situace, a účastníkem by mimo jiné lidi byl i Tom Hanks, že by byl okamžitě zvolen vůdcem. A většinová společnost (možná trotlů, ale holt takový je dav) by očekávala, že je nebezpečí promptně zbaví. Racionálně by si asi uvědomovala, že to je hloupý předpoklad, ale pudově po těch nejméně dvou dekádách Andrew BeckettůTrosečníků, Robertů Langdonůjimu Lovellů, Forrestů Gumpů a kapitánů Millerů a Phillipsů* by byla brainwashovaná do pocitu že Tom Hanks to tam spasí. 

2. září 2016

Recenze: The 9th life of Louis Drax - wtf x wtf [5/10 A.S.]

1. Film The  9th Life of Louis Drex je jedna velká bizarní slátanina. By se mohlo zdát, kdyby rozuzlením příběhu nedal výsledný "twist" filmu jakýs-takýs smysl. Není to žádný Sixth Sense, ale troufám si tvrdit, že zhruba do poloviny snímku vám nebude jasné, kam se příběh ubírá a proč.

2. Na mě to celý působilo jako špatně napsané a ještě hůř zrežírované. Jakoby režisér Alexandre Aja (Mirrors, The Hills Have Eyes) nevěděl, jestli točí  grotesku, pohádku, drama, romantiku, krimi, nebo sci-fi či mystery. Prvky toho všeho tam totiž sou, a nedává to zrovna smysl ani to netvoří nějakou snadno uchopitelnou koncepci.

3. Hodně člověku pomůže, pokud viděl režisérům předchozí film Horns. Který mně se hodně líbil, a ten také obsahoval směsici drama, komedie, i mystery. Ale narozdíl od The 9th Life of Louis Drax měl aspoň 1 sympatickou postavu, které se dalo držet palce. Což tady chybí.

4. Louis Drax je devítiletý kluk, který se vyznačuje zejména tím, že je duševně zmršený, drzý, rádoby-chtře znějící, chovající se zároveň dětsky i dospěle, a se sklonama k přitahování karambolů. Ve svých devíti letech už prošel tolika úrazama a nemocema, že to "není normální". To přitahuje pozornost nejen jeho rodičů, ale postupně i terapeutů a lékařů, co ho dostanou do péče poté co spadne z obzláště vysoké skály.

30. srpna 2016

Recenze: Hell or High Water - film co stojí za zhlédnutí [9.6/10 A.S.]



1. Hell or High Water pro mne v kině byl velmi příjemným překvapením. Jistě, Jeff Bridges a režisér David McKenzie (Starred Up, kde je vidět že Jack O'Connel umí hrát, kór pokud ho nerežírují ženy) sou většinou docela jistou zárukou sami o sobě, takže zas takové překvapení to nebylo, ale kvalita mého žážitku byla nečekaná.

2. Příběh dvou bratrů, co jaksi sešli na scestí kriminálního chování a nyní si opatřují dolary tím, že vykrádají banky, respektive tak dlouho, jak jim to situace a ochránci zákona Marcus (Jeff Bridges) a Alberto (Gil Birmingham) umožní, je temný, vtipný, krásně natočený,  zajímavý i dojemný.

3. Neubírá tomu ani fakt, že jednu z hlavních rolí vedle Bena Fostera hraje Chris Pine. On totiž hrát umí, a jakmile mu, jako třeba tady, maskéři trochu zamatlají ten laboratorně estetickej xichtík, tak to hned vyjde víc najevo. 

4. Scénář napsal Taylor Sheridan, což je člověk co napsal Sicaria. Tak a máte to, další důvod proč se na HoHH těšit a jít do kina. Hell or High Water má i podobně dobrou hudbu, jako Sicario. Dělali jí totiž Nick Cave a jeho dlouhodobý spolupracovník Warren Ellis  a příběh a jeho atmosféru krásně umocňuje.

29. srpna 2016

Recenze: Don't Breathe - ale smrdět můžeš [6.66/10 A.S.]

1. Film Don't Breathe má překvapivě dobré kritické hodnocení všude možně.  Trailer vypadá taky solidně. Možná i proto mě samotný kino-zážitek trochu zklamal. Nebylo to vyloženě špatné a uznávám, že chvilku zápletka "lidi co vidí vs člověk co nevidí vs tma a souboj na život na smrt" je zábavná a napínavá, ale fakt jen chvilku. Zbytek filmu těží zásadně z faktu, že mají velmi charistmatického představitele hlavní role (Stephen Lang - Avatar 1-200)

2. Režisér Fede Alvarez má horory asi rád a rád taky pracuje s blondýnkou Jane Levy, která hrála už v jeho prvním celovečerním debutu Evil Dead. Don't breathe by byl skvělej horor, kdyby 3 děti, co se rozhodnou zdrogovat a oloupit slepého, spícího a mnoha tragédiema v životě postiženého invalidu u něj doma, byly menší svině. Ale oni nejsou. U mě osobně jim nešlo fandit. Co měl jako divák cítit? "Ano prosím, spáchejte tenhle ohavnej a zavrženíhodnej trestnej čin, čistě za účelem svého obohacení, a chudáka slepce nechte na mizině, hlavně ať se vám, dětičky, nic nestane?"

3. Scénář který si Alvarez s kámošem Sayaguesem k filmu napsali hned na začátku představí motivace všech tří loupežníku (Alex, Rocky a Money) tak blbě, že jim vůbec nepomůže k tomu, aby za ně divák loboval: Alex (Dylan Minette, kterého si možná pamatujete z Prisoners) je vometák co zneužívá toho, že jeho otec má přes svou firmu přístup k security kódům zákazníků a film neuvádí konkrétní motivaci proč Alex krade. "Money" sám přiznává, že chce co nejvíc peněz. A Rocky (Jane Levy) chce sice taky primárně prachy, ale scénář nám ukáže že je chce na rádoby "bohulibé účely" tedy "zachránit" sebe a svojí sestřičku z neutešené rodinné situace a Detroitu obecně. Jenže, nešlo by si, sakra, najít práci a normálně si vydělávat? Jako to dělají milióny jiných? Je nutné kvůli tomu okrádat ostatní? A kdyby aspoň boháče, nebo nějaké velké pojištěné korporace, možná by se jim dalo fandit víc. Ale když se rozhodnou okrást slepého osamoceného válečného veterána malý spoiler: kterému navíc někdo zabil malou dceru, co žije v chatrné ruině a jen díky vyhrané soudní při má možná nějaké úspory, které ale znamenají rozhodně jeho "všechno", má jim fakt divák fandit?

26. srpna 2016

Recenze: Anthropoid - zajímavá bitva přízvuků [6.7/10 A.S.]


1. Britsko-francouzsko-český film Anthropoid byl v USA puštěn jen do tzv. "limited release", tedy nebyl všude a neměl tak velkou propagaci, jak by asi mohl a měl mít. Což se odrazilo i na tržbách. Je to škoda, protože podle čistě diváckých ohlasů je vidět, že film se publiku líbil a zaujal ho. Je to z několika důvodů.

2. Cillian Murphy a Jamie Dornan (představitelé výsadkářů Jozefa Gabčíka a Jana Kubiše) jsou zde známá jména. Jamie Dornan víc jako neblaze proslulý Mr. Gray, ale Murphy má pověst solidního herce. Dramata z období druhé světové války jsou zde stále ještě populární. Příběhy o hrdinství tu jedou naprosto na max. A navíc evropské lokality jsou přeci jen docela atraktivní. Film má ale dvě velké vady. 

3. Vada č. 1: Rozhodnutí nechat většinu postav mluvit anglicky s (rádoby) českým přízvukem. U Dornana i Murphyho (oba Irové) došlo k tomu, že jim místy bylo opravdu špatně rozumět - potvrzeno přímo rozhovorem s Američany po promítání. Plus se ve filmu střetávaly dva "protichůdné" přízvuky. Irové snažící se dát své řeči východoevropský zvuk, zejména zostřením písmen jako "r" a "s", kdežto (logicky) Češi se asi povětšinou snažili mluvit anglicky, jak nejlíp dovedli, takže naopak "r" tlumí a do řeči přidávají další změkčující přídechy a zakulacení či tlumení samohlásek. Krásně je to slyšet, když mluví ve filmu Geislerová (která mluví poměrně dobře - tzn. má ok přízvuk) a paradoxně je tak její angličtina zvukově "lepší" než od Murphyho, který nasazuje opravdu ostrý (východoevropský) přízvuk a blíží se tak mluvě Aleny Mihulové. Která má angličtinu opravdu tvrdou, nicméně hrála ve filmu asi nejlíp a velmi důstojně nahradila původně plánovanou Emily Watson. Hoďte do toho ještě Francouzku (atraktivní Charlotte Le Bon) a působí to pak bohužel trochu směšně, když se nedají, a domnívám se, že ani netrénovaným uchem, považovat ty přízvuky za stejné. Jsou si pouze velmi rámcově podobné. A teď ten největší paradox: německé postavy ve filmu mohou mluvit německy. A bez titulků. Režisér uvedl, že to je proto, aby se divák cítil stejně zmaten jako Češi, ke kterým v té době Němci mluvili německy. Jenže předpokládat, že Čech v Praze v roce 1942 nerozumí větě "zastavte" nebo "co tu děláte" víc než Američan v roce 2016 v New Yorku, je absurdní. No nevadí. Chápu, že produkce chtěla, aby všichni mluvili stejným jazykem. Ač to možná zní kontroverzně, z mého pohledu by bylo lepší buď tedy nenajímat Čechy, anebo je předabovat. Případně nechat všechny herce mluvit role ve svém rodném jazyce a předabovat pouze buď tu trojici (Dornan-Murphy-Jones), nebo zbytek (většinou Čechů) podle toho, kde se film vysílá. Podle mě divák chápe, že to nebyli cizinci, není potřeba jim dodávat přízvuk. Copak Tom Cruise nebo Kenneth Branagh ve Valkyrie mluvili s německým přízvukem? Ne. Pochopili i tak diváci, že hráli Němce? Ano. 

25. srpna 2016

Don't Think Twice - realistický pohled na život komiků v NYC [7,6/10 A.S.]

1. Don't think Twice je jeden z těch počinů, který nesou punc skutečné filmové kvality, ale je možné, dokonce v této chvilce už asi i pravděpodobné, že si nenajde moc svých diváků, protože samotný námět (život komiků v New York city) nebude lidi zajímat, a postavy v příběhu vystupující nenabídnou moc prostoru pro ztotožnění, fanscinaci, nebo prvoplánové pobavení. Pro ty, co se sami třeba nezajímají o New York, showbusiness, stand-up, improvizaci, nebo obecně život "umělců" to tak asi nebude tahák. Dokonce si umím představit, že ten námět může někoho ihned odpudit. Ale to by byla škoda, protože ten film vlastně nemá chybu.

2. A protože film vlastně nemá chybu, je natočen střízlivou ale precizní rukou režiséra (a spisovatele a komika)  Mika Birbriglii, na základě jeho scénáře, a má skvělé obsazení (obzvláště potěší méně roz-skotačený Keegan-Michael Key a naopak energetičtější -než BritaGillian Jacobs, a pro obdivovatele BBT je tam tradičně škatulkovaná ale dobrá Kate Micucci) mohla by se tahle recenze ukončit tím, že: "je to skvělé, vtipné i dojemné, nemoralizující ale podnětné, prostě: podívejte se na to".

3. Ale jelikož tohle je jeden z mála filmů, kde mám možnost přidat něco z vlastní zkušenosti, tak to udělám. Příběh Don't Think Twice se zaměřuje na to, co se stane se skupinou do té doby se krásně kamarádících, vzájemně se podporujících a dohromady v improvizačním divadle (nazvaném příznačně Commune) působících  komiků, když se jeden z nich dostane do Saturday Night Live (ve filmu nazvaném Weekend Live, ale velmi přiznaně to má být SNL). Co se stane s lidmi, kteří komedii zasvětili půlku svého života, a nedostali se dál, než do vystupování v lévném prostoru, kde sice každý den stojí před lidmi, a baví je, ale zároveň si tím nevydělají na živobytí, a sou pořád tak trochu losers, a odkázáni na své tzv. "day jobs" (typicky servírky, poslíčcci, nebo učitelé komedie), když jeden z nich najedou dostane "the big dream job" - angažmá na SNL.

24. srpna 2016

Pete's Dragon - aneb jak zničit své dítě [7,3/10 A.S.]

1. Pete's Dragon je hodně zajímavý film. Kloubí v sobě totiž něco ze Spielbergovy hravosti a smyslu pro tajemno, ale zároveň taky intezitu a jakousi "všudypřítomnou duševní úzkost". Což je touhle dobou už trademark provázející i předchozí filmy režíséra Davida Loweryho. No jen se podívejte například na St. Nick  (jeden recenzent použil slova "opressive dread", což Loweryho podle mě výborně vystihuje) nebo Aint Them Bodies Saint .To se mi líbilo moc, ale depka taky solidní.

2. Takže pokud chcete svojí ratolest pěkně ztraumatizovat, a před spaním jim nejraději čtete věci jako Devčátko se Sirkami (Andersen), nebo Smutného Prince* (Wilde), bude pro vás Pete's Dragon to pravé. Pro případ, že tohle čte nějaké nebohé dítko, co už film absolovalo, doporučuji kontaktovat terapeuta. Mohu doporučit například Ivana Olenice, ten vykřeše lecckoho z lecčehos.

3. Lowery si film i napsal, neboť původní Disneyho film s tímto názvem byl hravý muzikál, kde skotačí malé dítě s veselým dráčkem co u toho zpívá, a Lowery nechtěl dělat "remake" ale "reinvention". Což je na jednu stranu dobře, protože ten původní film za moc nestál, a také -big spoiler-: narozdíl od novodobého Pete's Dragona neměl ani náznak happy-endu, naopak, na konci se Pete a jeho drak rozdělí se slovy "už se nikdy neuvidíme, tak čau", ale na druhou stranu to některé diváky pobouřilo, jako jak moc se od původního příběhu odchýlil, ale on spíš jen změnil vyznění. Pokud předchozí film byl jako výsledek podivného tripu na houbách, tak není divu že krok směrem ke střízlivosti část obecenstva překvapí. Důležité je nebrat film jako remake (kraťounké povídky a žertovného filmu ze 70. let) ale spíš jako reboot, který já osobně doufám, že se dočká nějakého pokračování.**