20. dubna 2016

Demolition - od Dallas Buyer's Club k ruinám [5.8 A.S.]

1. Demolition je hezky natočený a velmi působivě zahraný snímek. Bohužel s tak špatně poslepovaným scénářem plným vzájemně neslučitelných prvků (a tím nemyslím komedii a drama), že ve výsledku je hrozně těžké filmu za A) věřit, a za B) nezazlívat, že v něm člověk vidí odlesky jiných, (lepších) filmů, jen chabě napojené na nějaký demoliční vehikl, který je sám o sobě neunese. Plus k hlavnímu hrdinovi nejde cítit ani sympatie ani obdiv ani posvátnou bázeň, nebo něco jiného, co by člověka zajímalo natolik, aby myšlenkama nezabíhal ke kariéře Jaka Gyllenhaala a nepřemýšlel o tom, kdy se kolouškovi zase poštěstí bejt v něčem fakt dobrým. Tedy v něčem jiném, než ve filmu o tom jak narcistickej agresivní zbohatlík, co mu nečekaně umře žena, řeší náhlou změnu své životní situace.

2. Film natočil Jean-Marc Vallee, Kanaďan co předtím natočil třeba oskarové Dallas Buyer's Club, nebo Wild. Scénář napsal prakticky debutant Bryan Sipe a možná v tom je ten problém. Sice to má hezký dialogy, řekněme, ale ta ústřední myšlenka a jak se film vůbec dostane k tomu, že se střetnou jeho hlavní protagonisté (Davis a Karen) je tak stupidní a těžko uvěřitelné a teatrální, že to vlastně dopředu celý zabije. Posuďte sami.

3. Mladý investiční bankéř Davis (Jake) utrpí během prvních pěti minut filmu (odhaleno i v traileru) ztrátu manželky. V nemocnici si na uklidnění chce koupit bonbóny M&Ms, ale mašina mu je nevydá. Davis se naštve a rozhodne se firmě co automaty na dobrůtky vyrábí poslat stížnost. Doteraz v pořádku.  Při psaní stížnosti se Davis ovšem rozhodne do dopisu popsat celý svůj život, včetně rozklíčovávání intimních pocitů ohledně manželky a manželství. 

4. Proč? Protože nám tím chce scénárista a režisér asi ukázat jaký je Davis psychopat, nebo v jakém rozkladu je jeho duše po smrti manželky? Ale ono ne. Ono to bylo čistě proto, aby se vytvořila záminka, proč se mají dvě hlavní postavy setkat a bylo to jako něčím originální. Davis totiž není takový psychopat ani v takovém rozkladu, je akorát sebestředný a možná na nějaké úrovni otřesený, ale není dostatečně zajímavý, na to, aby věrohodně podal svojí motivaci, proč ten dopis psal způsobem, kterým ho psal. Působí to akorát děsně křečovitě.

Risen - Ve jménu Krista, Ducha Svatého, s tímhle filmem je Ámen [4.9/10 A.S.]

1. Risen je jeden z těch filmů, který mají zajímavý námět (bezvěrec vyšetřuje Ježíšovo zmrtvýchvstání), dobrého herce v hlavní roli (Joseph Fiennes), a lákavej trailer. Bohužel tím ten výčet pozitiv a sociálních jistot tohoto snímku končí.

2. Film vyprodukovala AFFIRM, víru propagující odnož Sony. Jo, sou to ti samí dobráci co nám dopřáli Miracles From Heaven, takže je dobré být před případným vstupem do kina, nebo zmáčknutím play na domácím přístroji obezřetný, a uvědomovat si, že hlavním cílem této produkční společnosti je (vedle vydělávání dolárků) upevňovat v lidech víru.

3. Než se pustím do hanění toho všeho, co se na Risen nepovedlo, uvedu, že film se nesnažil o historickou akurátnost. Sice Ježíše v dobré snaze nazýval Yeshuou, a držel se těch základních věcí jako že Ježíš umře, pak obživne a pak zase zmizí, mezitím ale stačí vyléčit nějaké lepráky, nasrat pár Římanů a potěšit bandu svých stalkerů, ale s detailama se moc nebrabral. Jinak by asi nenechal Piláta (Peter Firth) aby pověřil Clavia, (ve filmu fiktivní římský vojenský tribun, tedy člověk s určitě jinejma věcma na práci) aby se zalamoval s tím, že nejprve ověří smrt nějakých tří kriminálníků na kříži a pak bude osobně vyšetřovat zmizení těl jednoho z nich. Pak by taky asi vynechal Tiberia, reklusivního chudáka nad hrobem, na Capri (Tiberius v té době odmítal dorazit do Říma, natož aby se obtěžoval Judeou), a vůbec celý ten "manhunt" na Ježíšovo tělo je fantazie nad rámec toho co se objevuje v Bibli. Ale právě proto, že film se nesnaží prezentovat se jako nějaká reálná sonda do historie, nemá smysl mu dávat za zlé ty odchylky. Ani v těhle větších bodech, natož v těch opravdu sekundárních, jakože scénář posunul Ježíšovo zjevení učedníkům (včetně Tomáše) o 4 dny, páč už takhle byl film skoro dvě hodiny, které plynuly příliš pomalu a přidejte k tomu další čtyři dny, a bylo by to fakt nesnesitelné.

19. dubna 2016

Barbershop: The Next Cut - zřejmě nerozumím filmu [2/10 A.S.]

1. Na třetí film o Chicágském holičství provozovaném výhradně černochy pro černochy (nyní s výjimkou v podobě jednoho Inda a pár mulatů) se mi chtělo jít zejména proto, že moje oblíbená skupina recenzentů na Rotten Tomatoes dala filmu 93%. Abyste měli lepší představu co to znamená, mrkněte se na žebříček 100 nejlepších komediíí dle RT (Tepláčice promine). Stejně bodů jako Barbershop: The Next Cut, má podle toho žebříčku i: Anomalisa nebo Eternal Sunshine of Spotless Mind a jen o pár procent víc má Groundhog Day, Moonrise Kingdom nebo původní Ghostbusters. Jistě sami uznáte, že být v takové společnosti pravděpodobně znamená že film bude "dost dobrej".

2.  Abychom se ale nedrželi jen RT, podíváme se eště na IMDB a Metacritic. Na IMDB má film 6.3 To znamená průměrně dobrá komedie. Podobné hodnocení má třeba Legally Blond nebo Coenovské Intolerable Cruelty, Sandlerův Wedding Singer nebo Think Like a Man. Tzn. komedie, které ve svém žánru určitě nevynikají jako fantastické, ale nejenže vyloženě neurazí, ale dokonce -byť se vám to nebude chtít přiznat nahlas-, místy docela i pobaví. Na Metacritic má Barbershop3 67% vs. 62% User Score. Podobné jako na IMDB. Prostě podle toho by člověk očekával slušný průměr, rozhodně neobtěžující při dokoukávání a poskytující tu a tam i kvalitnější humor umožnující nejen úsměv ale i zasmání nahlas.


18. dubna 2016

Spotlight - vykouření Vatikánu ante portas [8/10 A.S.]

1. Spotlight je film ke kterému mám špatné asociace. Ne kvůli tomu, že by mě v dětství znásilnil kněz (s kněžíma mám trochu jiné zkušenosti), ale kvůli tomu, že mě 29. 2. 2016 Akademie zvolením Spotlightu za nejlepší film roku 2015 bodla nejen do srdce, ale hlavně do mé tipovací tabulky. Několik měsíců tedy trvalo, než odeznělo to naštvání na fakt, že Spotlight dostalo best picture ne protože by nutně bylo "the best", ale protože mělo větší a kvalitní soubor "hlavních" herců, a herecká odnož akademie je ta nejpočetnější a chtěla odměnit svoje vlastní lidi. A pouze v téhle kategorii to díky jinému způsobu počítání hlasů je možné výrazněji ovlivnit. 

2. Teď již ná mé straně opadly emoce. A uklidnilo se ego, které 1.3. kdy recenze měla vyjít původně uraženě hlasovalo za sražení hodnocení nejméně o jednoho A.S. Takže můžu říct, že film je velmi dobrý. Ale není ani tak zajímavý primární tématikou (podíl katolické církve na provozování a zakrývání pedofilních aktivit svých členů), ale tím sekundárním tématickým elementem, který divákovi servíruje a tím je: jak pečlivě a odpovědně se dřív dělala pravá novinařina.

17. dubna 2016

Hardcore Henry - působivý ruský death jam [7/10 A.S.]

1. Ohodnotit Hardcore Henry je pro mě těžké, protože objektivně to není nijak skvělý film, Henry není dostatečně zajímavá postava, scénář má míň obsahu a vývoje než průměrný večerníček a hraní v něm není ohromující. Ale přesto to pro mě byla velmi zábávná hodina a půl, a je tam dost věcí, které se dají obdivovat, nebo aspoň oblibovat. A skrze tu míru zábavnosti to nakonec i čísluju. Z filmu se mi totiž nejenže nechtělo odejít, ale eště mě párkrát rozesmál.

2. Nejlepší na filmu sou ale stunts. Minimum CGI*, maximum practical effects. Pracovala tam natolik šikovná posádka kaskadérů, že přes veškerou akci byl nejhorším incidentem kus uštíplého zubu. Což je neuveřitelný úspěch. Na film, ve kterém se skáče z motorek do náklaďáků, ze střech a pater budov dolů,  vrhají se šipky po hlavě ze schodů, a boj zblízka zahrnuje například vraždu stěračem, nebo útok hozením nahé ženy na protivníka. K tomu přičtěte spoustu výbuchů, plamenometů, granátů, střelných zbraní, zničenejch aut, rukou drcenejch koulí, střepů zabodávajících se do tepen či lebek (podle mě nejčastější způsob smrti v tomhle filmu), a podobné lahůdky, a je fakt s podivem, že se to celé obešlo bez nějakého většího zranění. Divit se tomu budete nejvíc, až uvidíte dobře udělanej a velmi realisticky vypadající držkopád na eskalátorech, a řeknete si "tyvole best stunt work ever, jaktože se nezabila?". Ale vězte, že zrovna TO nebyl stunt, ale nehoda, při které tu brutální tlamu hodila normální komparsistka nechtěně. Budiž jí sláva za to jak efektně spadla, i za to, že poté co jí posbírali její první věta byla "natočili ste to?".

15. dubna 2016

Eye In The Sky - Colin Firth posílá dobrůtku [9,1/10 A.S.]

1. Eye In The Sky chci vidět eště jednou. Nejen protože mám v oblibě filmy co sou převážně konverzačky a převážně (tady vlastně úplně) v real time, ale protože mě zajímá, jestli ta atmosféra a napětí bude i napodruhé na stejné úrovni. Tak moc to bylo dobrý.

2. Film je o ROE (rules of engagement), konkrétně zde o tom, jak se dělá rozhodnutí, jestli přes dron, ovládaný podivně oteklým a oholeným Aaronem Paulem, pod vedením Britů v čele se stále sexy Helen Mirren, použít hellfire na teroristy někde v Africe, nebo ne. S veškerou svou pověstnou urputností vás nabádám, abyste se nedívali na trailer, ani si o ději filmu nezjišťovali víc a prostě se na to jen koukli.  Nejde o žádný nečekaný zvraty nebo překvapení, ale čistě o to, že ten příbeh je tak krásně vyprávěnej, tak nádherně se před váma rozbaluje, že by byla fakt škoda z toho pěkně zabalenéhé dárku pod stromečkem ten obal brutálně servat, neřku-li dopředu vědět, co je uvnitř. Ne, líp by mohlo fungovat přirovnání k dobrému striptýzu. Kdy dívka (nebo kluk, případně obojetný trpaslík, jak je ctěná libost) pomalu odkládá jednotlivé kousky oděvu, a je krásné to celé sledovat a dát jí ten prostor dělat si to pomalu po svém a překvapovat a napínat vás.  Místo toho, aby jí člověk dostal už předsvlečenou. Jo, to tělo bude furt stejně pěkný, ale proč se připravit o tu vizuální pastvu a příjemné očekávání a pnutí z toho, jak se pomalu svléká? Ok, zpět k filmu. (mental note to self: nepsat recenze pozdě večer).

14. dubna 2016

Miracles from Heaven - "lahůdka" z nebíčka [0.9/10 A.S.]

1. Na Miracles from Heaven, od žencký co zprznila 33 (další film na základě skutečného příběhu, i když ten byl i se skutečným potenciálem) nikdo z vás určitě nepůjde, ani ho nebude shánět na nosičích, natož aby si ho kupoval, objednával nebo jinak dobrovolně pořídil.  Takže si jednou dovolím parádně zaspoilovat. I když on to už dost slušně za mě udělal ten samotnej trailer, ve kterém bylo skutečně vše, vo čem film byl. Držte si klobouky, ten film obsahuje:

2. Haranta, který celej film dost rafinovaně a na několik způsobů umírá, ale nakonec neumře. A je to škoda.

3. Scénu, ve které se vyskytuje jediný opravdu nebílý člen filmu, ale která posunula boj afro-američanů za rovnoprávnost o dobrejch 40 let zpět. 

4. Přes veškerou snahu tohoto obzvláště brutálního soap-opera pokusu na divákovi o prokázání opaku, film šikovně potvrdí zjištění, že: Bůh není. Protože pokud by byl, určitě by znemožnil dokončení takové lacině působící a upachtěné hrůzy, v jakou se  příběh proměnil pod vedením Patricie Riggen a spol.

5. Jennifer Garner, která umí hrát hůř než (ona i Ben Affleck) v Daredevilovi a i tak tam hraje skoro nejlíp z celého toho ochotnického ánsámblu. Teda až po Zodiacovi.