16. prosince 2017

Recenze: Suburbicon - špatný film v dobrém provedení [4.7/10 A.S.]

1. Suburbicon, nejnovější režijní počin George Clooneyho, ve mne zanechal určité pochyby ohledně toho, jestli Clooney bude i nadále patřit k mým oblíbeným režisérům. Clooney si mne naprosto získal svým režijním debutem Confessions of a Dangerous Mind, který považuji za jeho dosud nejsympatičtější dílo (a velký díl úspěchu přikládám tomu, že ho psal Charlie Kaufman), byť z filmařského hlediska je asi kvalitnější jeho thriller The Ides of March nebo drama Good Night, and Good Luck. Ostatní Clooneyho filmy se mi moc nelíbily. Skóre tedy zatím bylo 3 skvělé filmy a 2 průměrné. Suburbicon, jeho šestý režijní počin, mohl buď jednoznačně rozhodnout ve prospěch Clooneyho jako schopného režiséra, nebo misky na váhách vyrovnat. Což se taky stalo. Bohužel. Takže je to 3:3 a rozhodně asi jeho předělávka Hlavy22. Už se bojím.

2. Když jsem viděla recenze na Suburbicon na serveru Rotten Tomatoes někde pod třicítkou, u filmu, jehož scénář psali bratři Coenovi a režíroval ho George Clooney, neuměla jsem si představit, že by takový verdikt byl nějak "spravedlivý. Když v něm navíc hrají Julianne Moore a Matt Damon - oba schopní více než dobrých výkonů. Co by mohlo na takovém filmu být nepovedené? Navíc tak hodně nepovedené? V příběhu o tradiční maloměstské rodince, kterou řídí Matt Damon v roli předměstského strejce a která se jednou v noci probudí s tím, že u nich v obýváku sedí párek výhrůžně se tvářících mafiánů?

kvůli tomuhle sem si nechal narůst druhou bradu?

3. Začnu tím, že vám řeknu, co nepovedené není. Kamera, za kterou stál Robert Elswit. Pokud vám to jméno nic neříká, tak to je člověk, který dělá kameru mimo Clooneyho ještě P.T. Andersonovi. U všech jeho filmů. A za svou práci na There Will Be Blood dostal Oscara. Takže kamera fakt skvělá. Co dál se povedlo? Kostýmy, make-up, výprava. Všechno super. Retro z konce padesátých let (i když podle modelů raketek, které má Damonova postava doma, by to spíš mělo být o pár let později) vypadá na plátně krásně. Soundtrack taky zajímavý. Herecké výkony dobré. Námět dobrý. Ale tím to končí a zbývá nám: režie a scénář. A tam je zakopaný pes.

jak to že mám o 10 let starší ženu?! #Me too!

4. Otázka ovšem je, jestli by jiný režisér dokázal z takhle problematického scénáře vykutat něco lepšího. Než se začnete ošívat nad tím, že si dovoluju Coenovic scénář nazývat problematickým, tak si vyslechněte, co se s ním stalo: scénář k Suburbiconu napsali Coeni v osmdesátých letech. V devadesátých letech ho ukázali Clooneymu s tím, že chtěli, aby tam hrál. Clooney pak začal režírovat a vyšlo najevo, že je dobrý režisér, takže si o nějakých 20 let později vzpomněl na Suburbicon a Coeni mu ho rádi nechali na natočení. Možná ho stačilo jen oprášit, ne? Kéž by. Clooney se ale rozhodl do něj ještě vepsat jednu dějovou linku. A to sice tu o první černošské rodině v dosud bílé usedlosti.

jeden z nás je tu navíc, kámo

5. Proč je to problematické: Mayersovi (ta černošská rodina) totiž opravdu existovali. A opravdu zažili víceméně to, co nám film ukazuje. Tedy šikanu, vyhrožování, ničení majetku a násilné útoky proti nim. Čistě jen proto, že se přistěhovali do městečka Levittown v době, kdy byla ještě všude zažitá segregace a bělochům v Pensylvánii se nelíbilo, že by měli mít za sousedy černochy. Tak se je rozhodli sofistikovaně terorizovat. Nejprve neustálým hlukem (skupiny agresorů se jim střídaly pod okny 24/7 po dobu několika týdnů a dělaly bordel, aby černoši nemohli spát a věděli, že nejsou vítáni), pak peticí na zastupitelstvo, odmítáním rodinu obsloužit v obchodech, následně demonstracemi a poté i útoky na majetek i Mayersovi samotné. Kteří se to statečně snažili ustát se ctí. Tohle samotné by vydalo na nesmírně zajímavý příběh.

alright mlha předemnou, alright mlha za mnou

6. Ale Clooney se bůhvíproč rozhodl, že tuhle story redukuje na cca 3 kraťounké scény, na kterých nám ukáže "bílé pokrytectví" a "černé utrpení" zkratkovitou formou: "vedle se přestěhovali černoši, bělochům se to nelíbí, dělají problémy a celé je to fujky fujky". S tím, že ovšem jedné z těch 3 černých postav nedal ŽÁDNOU větu, druhé asi 10 vět a ani jedna z nich neměla žádnou osobnost, minulost (natož budoucnost). Prostě tam byli JEN proto, aby tam byli černoši a rasové hledisko. A tím se ten film nejen rozmělnil, ale skoro rozsekal. Protože ten hlavní příběh, který Clooney vypráví (a který Coeni napsali) s tou rasovou nesnášenlivostí VŮBEC nesouvisí a atmosféricky tyhle dva kousky mozaiky naprosto nejdou k sobě.
když už to není vtipné, aspoň u toho dobře vypadám

7. Navíc se Clooneymu povedlo nakonec asi nechtěně zrežírovat film, který má samé vrcholně nesympatické, a ještě navíc nudné hlavní postavy. Snesu leccos, černý humor miluju, ale tady byla jen ta černota a humor bohužel chyběl. Jak se to Clooneymu povedlo moc nechápu, protože většinou se u postav, které napsali Coenovi bavím, byť by to byli sebevětší magoři nebo psychopati. Připomeňme si skvělý film Fargo, kde člověk chtě nechtě dlouho fandil Jerrymu Lundegardovi (William H. Macy), byť to nebyl hodný člověk, a smál se psychopatům, protože ač zlí, tak byli děsně vtipní. Tady bohužel nic takového nejde. Zdejší psychopaté nejsou vtipní, jsou totiž už příliš psychopatičtí a zároveň o nich nevíme nic jiného. (Mega spoiler: "rodiče" ochotni zavraždit svého vlastního malého hodného syna, jen kvůli tomu, aby si zašukali na Arubě, jsou prostě již "příliš", navíc když je to podané zcela bez humoru). Výsledkem je snímek, ve kterém až na jedno děcko nejde nikomu fandit, ani si nikoho oblíbit, a není komu ani čemu se smát. To je u černé komedie docela problém. Jen kvůli té krásné kameře a jisté pochopitelné divácké zvědavosti se na to docela dobře kouká, ale to je tak vše. Film: 4. Žánr: 3. Koukatelnost: 7.

kde máte ten Milenium Falcon?

8. Co se mi na filmu nelíbilo? Plivnutí do tváře rodině Mayersových tím, že se jejich zajímavý příběh zredukoval na sociální vějičku ve formě dějové linky třetí kategorie. Jelikož mne momentálně tepe můj dramaturg u každé zbytečné věty/scény/postavy, co mám ve scénáři, navykla jsem si během sledování filmů přemýšlet nad tím, kam nás která postava či scéna posouvá a proč ve filmu musí být, a bohužel tady opravdu ti černoši nemuseli být vůbec. A jejich doplnění do scénáře filmu značně uškodilo. Mrzela mne absence humoru. Pokud se už koukám na film, kde se přímo na kameru vraždí ženy, děti a starci, chci, aby se tomu dalo buď zasmát, nebo u toho zamáčknout slzu. Tady nešlo ani jedno. Film je nevtipný a nedojemný. Ještě se mi nelíbilo zcela zjevně úmyslné načasování použití jedné pomůcky tak, aby divák odhalil finále zhruba 15 minut před tím, než nastalo. A pak se teda jen díval na dlouhou scénu, v níž ho nečekalo již žádné překvapení. Spoiler: stačilo tu skleničku s mlékem přisunout později, nebo ji nechat, aby mu ji podalo dítě na závěr. Ale sledovat Damonův nekonečný monolog, během kterého žere a pije jed, jen abychom čekali, až teda chcípne, když už víme, že chcípne, to mne silně nebavilo.  Přitom kdyby tu skleničku neměl celou tu dobu po ruce, mohl se divák o Nickyho ještě chvíli krásně bát. Škoda. Plus si Clooney neodpustil dát do filmu jednu naprosto smysl nedávající scénu jen proto, že hezky vypadala na kameře. Mini spoiler: odchod mafiánů z Damonovy kanceláře.

pro žožíka udělám vše

9. Co se mi na filmu líbilo. Tu kameru musím zmínit znovu a spolu s ní pochválit Clooneymu i jeho vizuální umělecké cítění, protože to, jak poskládal těch několik povedených záběrů, bylo opravdu unikátní a napínavé. Mini spoiler: souboj polobotek. Geniální! A ač to byl kýč a liberální hnus, líbil se mi o ten softball přes plot. Jelikož je snímek retro, tak zmíním i tu hezkou výpravu, protože člověk se rád podívá do té doby a zahlédne třeba zajímavé dálkové ovládání, nebo může obdivovat útlý pas Juliene Moore v těch krásných šatech ženušek z amerických domácností v padesátých letech minulého století. Hodně taky zachraňovala hlavní dětská postava, protože nebyla napsaná jako úplně tupé děcko, a její herec, Noah Jupe, jí dával jiskru. Jupe byl nejsvětlejším bodem také jiného nepovedeného filmu, který budu brzo recenzovat (Wonder), a i tady se ukázalo, že má v herectví zářnou budoucnost. Stejně tak byl dobrý Poe Oscar Isaac v roli pojišťováka a filmu na cca 10 minut propůjčil aspoň vzdálenou příchuť něčeho vtipného. Postava strýčka Mitche byla také pěkná (spoiler: a krásně byla natočená jeho smrt). Škoda, že ho tam bylo tak málo.

Asi takhle byl ten film vtipnej

10. Pro koho film je? Pro fanoušky padesátých let na předměstí v USA. Pro obdivovatele Juliane Moore, má tam hned dvojroli a velmi jí to sluší. Pro nekritické nadšence do tvorby bratrů Coenů s tím, že všechno špatné můžou hodit na Clooneyho či Damona a nebudou moc daleko od věci. Možná je to film pro lidi, kterým připadá, že nemají uspokojivý rodinný život, aby si ho po zhlédnutí filmu začali třeba víc vážit. Nebo se rozvedli či utekli z domova. To je holt gamble, který si musíte sami rozhodnout, zda chcete podstoupit.

tak co to bude, kámo? u in or out?