1. března 2017

Recenze: Moonlight - modročerné překvapení roku [9/10 A.S.]


1. Chiron vyrůstá v chudinské čtvrti Liberty City v Miami, ve vrcholné éře obliby cracku, mořící v osmdesátých letech chudé lokality a především barevné obyvatelstvo. Otec neznámý a matka (Naomie Harris) investuje city a peníze raději do cracku. Nečekaně se ho ujímá drogový dealer (oscarový Mahershala Ali, lobbista Remy Danton ze seriálu House of Cards) s přítelkyní a jeho dům se mu stává náhradním domovem. Další pozitivní vliv na uzavřeného nemluvného chlapce má jeho kamarád Kevin, kterému Chironovo ufonství narozdíl od ostatních dětí připadá zajímavé. Čekají nás tři epizody z Chironova života.

2. Moonlight je překvapení ze sfér nezávislých vod filmového průmyslu, jehož tým po včerejšku zcela zaslouženě třímá sošku Oscara za film roku. Adaptace částečně autobiografické divadelní hry Tarella Alvina McCraneyho In Moonlight Black Boys Look Blue je zdařilou ukázkou kvalitního filmu o dospívání a o životě ve společensky komplikovaném prostředí. Film se divákovi nijak nepodbízí, postrádá klišé filmů aspirujících na společenské uznání a filmová ocenění jako například jiný film ucházející se o Oscary, téměř protivný film Denzela Washingtona Fences. Nemá auru aktivistického filmu a přesto podává zdařilou výpověď o tématech, kterých se dotýká - o afroamerické menšině, o životě ve společensky vyloučené lokalitě, o navazování vztahů a objevování sexuální orientace i o úloze maskulinity v komunitě. To vše v rámci příběhu o jedinci, nikoliv stereotypu.


a teď provedeme takový malý test...

3. Moonlight, pořízený za 1.5 milionů dolarů, má vymazlenou kameru Jamese Laxtona, (který překvapivě dělal kameru i pro Smithovy obskurní Yoga Hosers) výrazný instrumentální soundtrack od Nicholase Britella a výborné herecké výkony všech zúčastněných včetně dětských představitelů. Skoro se až nechce věřit, že jedna ze silných scén filmu, kde dealer učí Chirona plavat v oceánu, vznikla jako improvizace kvůli špatnému počasí. Postrádá omletá klišé filmů o dětství a dospívání - život hlavního hrdiny je prostě v prdeli a jeho situace v krutém prostředí nenabízí mnoho řešení, která by vedla k zlepšení jeho situace (a potěšení diváka). Když už konečně dozraje k reakci na násilí ve strhující sekvenci, přichází s diváckou satisfakcí studená sprcha reality.

černoši do klecí nepatří!

4. Snímek hodně vytěžil z obsazení rolí. Všechny jsou dobře zahrané, a některé skutečně skvostně. Z letošních hereckých nominací na Oskara mi mimo Maharshaly Aliho přišla opravdu zasloužená ještě nominace pro Naomie Harris (Moneypenny z novodobých Bondovek), která právě v Moonlight měla možnost ukázat víc ze svého hereckého repertoáru. Své scény natočila za pouhé 3 natáčecí dny, ale (stejně jako Ali) v nich opravdu zazářila. A její role byla aspoň skutečně vedlejší, nikoliv skoro zjevně hlavní, jako role Violy Davis ve Fences, které by se dalo trochu zazlívat šibování s Oskarovými kategoriemi.

hele, příště můžeš být třeba v hlavní kategorii i ty

5. Objevují se komentáře, které filmu neprávem vyčítají prvoplánové útočení na Oskary a Akademii, která ho zvolila filmem roku, zase to, že ho volili zejména proto, aby propagovali minority a ukázali, že nejsou rasisti a homofobové. Musím se Moonlightu zastat. U mnoha filmů ta Oskarová tendenčnost skutečně je a je výrazně vidět. Tak trochu byla vidět u Florence Foster Jenkins nebo i u Hacksaw Ridge a rozhodně u La La Landu. U Moonlightu podle mě prakticky chybí. A Akademie svojí volbou naopak ukázala, že skutečně preferuje hlavně kvalitní film, protože na "best picture" a pár dalších Oskarů byl i (tady právě tendenčně) nominován příjemný, ale nijak unikátní, nebo z kvalitního průměru vybočující film Hidden Figures o třech černosských matematičkách. Ale ten nezvítězil nakonec v žádné kategorii a tak je to správně. 

James Bond mne propustil, crack byla logická další volba

6. Moonlight velmi zajímavě zpracovává mimo ujasňování si sexuální orientace a životu v černosské a né příliš funkční komunitě ještě témata, která se týkají všech bez ohledu na sexualitu, barvu kůže nebo sociální postavení. Osobní odvahu, pocity viny, touhu po přijetí, po odpuštění a smíření. Věřím tomu, že dokáže oslovit skutečně každého, kdo dá šanci snímku, který je holt trochu náročnější na sledování než La La Land, ale o to víc filmového nadšence odmění.


thug tough life


7. Režisér Barry Jenkins natočil Moonlight jako svůj druhý film po Medicine for Melancholy, kterou vyrobil za microbudget 15 tisíc dolarů. Pak si dal na 8 let pauzu (během které psal třeba pro The Leftovers), aby divákům mohl naservírovat bonbének zvaný Moonlight. Film: 9, žánr: 10, koukatelnost: 8 (chvilku mi trvalo se do toho dostat).


nebudou nám ten skvělý život ostatní závidět?


8. Co se mi na filmu nelíbilo? Zvyknout si na prezentovanou temnou a pomalejší atmosféru snímku pro mě byl trochu proces, nenastalo to okamžitě během prvních scén, ale asi až po 20 minutách filmového vyprávění. Občas mi připadalo, že je ve filmu příliš detailních záběrů, ale ony pak plnily svůj účel.


bitch please, dej sem toho Oskara.


9. Co se mi na filmu líbilo? Skvělé hraní. Krásná kamera. Film opravdu dobře vypadá. Hudba, Nicholas Britell za ní byl právem nominovaný na Oskara (když už mu to uteklo za The Big Short). Hezky natočené intimní scény. Scéna na pláži. A dobrý scénář, ve kterém dialogy, ač střídmě zpracovávající opravdu náročné prostředí, se kterým se nemůže ztotožnit každý divák, působily velmi přirozeně. 

in the moonlight, black boys do look blue!

10. Pro koho film je? Pro lidi, co jim nevadí (nebo kteří dokonce vyhledávají) komorní, ale silné příběhy z prostředí, o kterém se běžně ve filmech nemluví. Pro ty, kteří nikdy nebyli v Miami a chtějí se podívat, jak to tam v některých čtvrtích vypadalo. Pro ty, kteří mají nějaké tajemství a chtějí se inspirovat k tomu, jak s ním žít/nežít. Pro ty, kteří bojují s pocitem, že by se měli přizpůsobovat tomu, co od nich čeká společnost. A konečně pro ty (jak pravili režisér a producentka filmu při přebírání Oskara za nejlepší film), kteří se cítí nějak jiní či vyčlenění a chtějí o podobných pocitech vidět kvalitní příběh na velkém plátně.

29 komentářů:

  1. Odpovědi
    1. Ja taky ne, kolega tvrdil, ze jsem zahanbil i Mirka Dusina s Good guyem Gregem dohromady.

      Vymazat
  2. Bylo tam malokrat souslovi "objevování sexuální orientace". Tento proces bych nepodcenoval, myslim, ze je to podobne zasadni proces, jako stadium objevovani, odkud vede kterej nerv v tele, kolik mam koncetin apod. Kazdy plod v deloze ci mimino v zavinovacce vam potvrdi, co to dalo prace.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je bracha spimfurta?

      Vymazat
    2. Pri plechovem panubohu, to je mi zas nechutna autocenzura, horsi nez s Bestactorem Nejlepsi herkou. Nejdriv jeste snizej uz tak mizernej pocet retezcu "objevování sexuální orientace" a pak jeste zmena hopeless happily ever gayu na vobycejny gaye bez privlastku. Hnus, des, jsem zhrzen.

      Vymazat
    3. nemas furt remcat. nas zakaznik nas pan. a ted kusuj.

      Vymazat
    4. Ale ja nesolim! Tak to zas vratte, nebo se budu hlidat a remcat min.

      Vymazat
  3. Moment. Z traileru vyplývá, že je to prostě černošský americký film plus slzy, smyčce a homosexualita. To že má být materiál na oskara? Jako opravdu? Skutečně? Vážně?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano. Opravdu. Skutecne. Vazne.

      Vymazat
    2. To je ale blabol nejakyho ostrazityho Cechacka ne? Tema a trailer nejak souvisi s tim jestli je film dobrej nebo jestli ma dostat ceny?

      Vymazat
    3. Samozřejmě, že nesouvisí. Ale zkušenost nám říká, že co je v traileru, můžeme očekávat i ve filmu - přičemž někdy je toho ve filmu více, ovšem někdy také méně. No a já jsem jen provedl rychlý rozbor traileru. Je to černošský film, nebo není? A jsou tam slzy, smyčce a homosexualita, nebo nejsou? Otázka je, co je tam ještě dalšího.

      Vymazat
  4. Ty vole, zdá se mi, že jsme oba koukali na jinej film. Temná atmosféra? LOL. Dialogy??? Vždyť jich tam bylo minimum. Hlavní hrdina jen kouká (všelijak), jinak nic, skoro se ani nehejbe. Většinu poslední třetiny filmu se stále opakuje jedna scéna, akorát divák si má myslet, že kouká pokaždé na něco nového. I přestože má film všechny trumfy (gay blackness), je to slabé. Kamera, herci i herečky (Janelle Monáe je tu nádherná) jsou ok, hudba naprosto nijaká, režie tendenční a nejslabší je scénář. Na dobové rekvizity a výpravu tvůrci zcela rezignovali, a to i přestože sledujeme asi 20 letý vývoj postavy Chirona. První půlka ok, ale pak už to jen nudí. Hmm, co víc dodat...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taváryš Vronský, už se netrapte těmi divácky náročnými filmy, vyžadujícími vyšší empatii a oddanost diváka. Otevřte si lahev Stoličnoje vodky a za zvuků Alexandrovců a Ally Pugačevy raději shlédněte nějaký vlídný, nezákeřný, snadno srozumitelný film s přátelským poselstvím jako Red Dawn, Red Heat nebo Osvobození Prahy.

      Vymazat
    2. To mi křivdíš, mě nevaděj náročný filmy, ale film, který není schopen udržet moji pozornost považuji za slabý. BTW, ty jsi Moonlight viděl?

      Vymazat
    3. Ale jinak, líbí se mi tvé argumenty. Dále jsem rád, že jsi oddaný černým gayům a že s nimi soucítíš. To se cení.

      Vymazat
    4. to je zas usmevnej hemz. nejsem zadnej studovanej odbornik, ale pokud film uz dostal za ten scenar oskara, tak ten scenar asi nebude tak slabej jak licis, vronski z blocnky. a tendenci rezie? tim ani sam nevis co vlastne myslis, urcite. ty nedozraly nedochudce.

      Vymazat
    5. Hele Vronský, klidně sem napiš stížnost, jak se ti ten film nelíbil. Ono je to dost důležitý. My to pak pošleme autorům černochům do Ameriky, že se ti ten film nelíbil a že nesouhlasíš s oceněním a že nejsi oddaný černým gayům, což je zřejmě podmínka, aby se ti tento film líbil. Ještě nám prosím tě vysvětli, co je to "gay blackness", jak podotkl kolega anonymní, "tendenční režie", jaké by sis přál dobové rekvizity a výpravu, která scéna se pořád opakuje. Taky prosím tě napiš, u kterých filmů dokážeš udržet pozornost. Anebo se na to prosím tě vyser, ty carská mrdko :-( Moonlight 10/10!

      Vymazat
    6. Myslím, že to pokrylo všechny možnosti. Pokud Vronský už nic neodpoví, znamená to, že se na to skutečně vysral. Nicméně Kverulante, není tam skutečně už nic dalšího? Neprojede tam nějakým záběrem třeba tank? Jsou tam vybuchující ropné plošiny? Nebo aspoň vybuchující bavlníkové plantáže? Padají tam z nebe žáby? Myslím takové ty modré, vybuchující zubaté žáby? A jestli se to odehrává v noci, dají se ti černoši vůbec vidět?

      Dělá mi to skutečně starosti, protože kdyby děj nebyl zasazen do USA, ale ti černoši by řešili své problémy v Tanzánii, Kolumbii nebo v Ázerbájdžánu, hned by vše vypadalo jinak.

      Vymazat
    7. Ne, je to komorní pochmurné drama o tom, jaké je to být outsiderem ve vyloučené komunitě a pokud tě toto téma a nástin nezaujalo v recenzi, případně nerad navštěvuješ skrze filmy světy a životy lidí z jiného těsta, tak ti tento film zřejmě nemá co nabídnout. :(

      No otázka je, jaké problémy podle tebe řeší černoši v tomto filmu, pokud jsi film neviděl, ani jsi ho neplánoval vidět.

      Vymazat
    8. Ja bych rad videl filmy Que, Trulant? a Wrong Sky.

      Vymazat
    9. "kdyby děj nebyl zasazen do USA, ale ti černoši by řešili své problémy v Tanzánii, Kolumbii nebo v Ázerbájdžánu, hned by vše vypadalo jinak" ano, stejne tak by vse vypadalo jinak kdyby to bylo zasazeno do Kralup nebo na Aljasku. Whats your point?

      Jinak, nejlepe by to asi pro protagonisty vypadalo kdyby to bylo zasazene do Tanzanie, kde tou dobou (jako v jedinem z tech tebou vyjmenovanych statech) byla homosexualita uz aspon legalni. Ale to si asi svou pripominkou rict nechtel, ze by se jim asi zilo lepe, kdyby to bylo v Tanzanii, vid?

      Vymazat
    10. Aljaška je sice součástí USA, ale ne vždy byla. Když ji vlastnilo carské Rusko, mohli se tam ocitnout dva černoši z Tanzánie a rozjet obchod s tuleními kůžemi. Ksakru, já sám už ani nevím, co po tom filmu chci. Třeba má Kverulant pravdu. Třeba je ten film dobrý sám o sobě.

      Vymazat
    11. Má. Je. Oceňuju že připouštíš tu možnost a udílím ti malé, bezvýznamné, ale i tak plus.

      Vymazat
    12. Proboha, zas to carské Rusko, opatrně Grime, nebo se probudí Vronský :(

      Vymazat
  5. Vronsky se pta: "jake problemy plynuly z Chironova cernostvi, v jakem ohledu bylo jeho blackness frustrujici a problematicke?"

    Kdyz se ptas vazne, tak: v osmdesatejch letech v USA byly jeste staty ktere pravnim predpisem zakazovaly snatky mezi bilejma a cernejma. Ackoliv diky Loving vs Virginia (jestlipak vis odkud vim o tomhle judikatu? No? Ne, ve skole me ho neucili, vim o nem protoze chodim na vsechny filmy) v 1967 Supreme court vynesl rozsudek diky kteremu mely padnout vsechny zakony zakazujici smisena manzelstvi, tak fakticky to vymest ze zakonu a podzakonnych pravnich predpisu vsech statu trvalo dalsich cca 30 let. A to je jen zakon. Ktery tam mel po staleti historii. Tzn spolecnost a jeji naladeni se tim ze se nejakej zakon zrusil, rozhodne hned nezmenila.

    Moji sousedi tady sou manzele cernoch a beloska, oba kolem osmdesati, a oba zazili to, ze museli utect ze dvou statu, protoze spolecnost odsuzovala smisene vztahy. A nejen odsuzovala, jakoze si rekli "to je ale nehezke" ale agresivne napadala takove jedince. Presne jak ve filmu Loving.

    Vem si ze teprve v roce 1956 diky Rose Parks (ano o to me ucili ve skole) Supreme court judikoval ze segregace je nezakonna. Tzn lidi kteri jeste zili v zakonem regulovane segregaci nyni jeste normalne zijou. Vyrostli treba v tom ze je NORMALNI ze cernosi musi belochum uvolnit misto v autobuse, sedet v jinem kupe ve vlaku, nebo chodit do jine restaurace ci jineho divadla, nebo jine skoly. A treba s tim souhlasili. Tihle lidi jeste zijou. Co zazili a nekteri z nich mozna i podporovali utoky na smisene vztahy nebo "separate but equal".

    Byt cernochem v osmdesatych letech muselo byt ozvlast tezke, protoze Regan zrusil financni podporu programum na posileni prav minorit, a nasledne se velmi vyznamne zvysila nasilna trestna cinnost pachana prave na cernosich. Navic konkretne v Miami v ty dobe zurila drogova valka, a byla tam velka nezamestnanost mezi latinos a cernochama.

    Muj kamarad vyrustal v Chicagu (tzn na severu kde to bylo pro cernochy podstatne lepsi) na konci osmdesatych let. Cernoch si tam nemohl koupit barak v bile ctvrti. Proste to neslo. To neni tak davno. To je dekada kterou znam i ja.

    Bejt cernoch v americe je "relativne easy" az tak poslednich 15-20 let, a i tak je to "easy" pouze komparativne vuci tomu co to bylo predtim. Bejt cernoch a este gay (Sodomy laws byly este kolem roku 2000) muselo bejt v osmdesatych letech skutecne extremne tezke a nejen frustrujici, ale konkretne cloveka na zdravi ohrozujici, vzhledem k tomu ze bylo hodne utoku jak na cernochy, tak na geje.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za vyčerpávající odpověď.

      A teď mi řekni, jak tyto problémy Moonlight řeší. Kde Chiron naráží na americký chronický rasismus, kde si nemůže koupit barák? Toto tam přece vůbec není. Ve filmu není nic, co by se nemohlo stát bělochovi. Dokonce si Chiron nechá naprosto svobodně vyhonit péro na pláži druhým černochem. Při této scéně jsem očekával rasistický konflikt, ale ten se neodehrál, náckové nepřišli.

      Jediný problém, který dle mého názoru trochu souvisí s černošstvím, je závislost jeho matky na cracku, a i o tom už víme, že je to problém celospolečenský. Nehledě na to, že drogový dealer je tam celou dobu prezentován jako fajn chlapík a Chiron sám se stane dealerem - to je dost nekonfliktní prezentace závažného problému komunity. Přiblblej "akčňák" New Jack City pojednává o problematice cracku zajímavěji a věrněji (dále třeba Traffic).

      Myslim, že černošského na tom filmu kromě černochů není nic. Šikana probíhá i mezi bělochy. Ten černošskej problém tam prostě není. Veškerou rasovou diskriminaci si pouze představuje uvědomělý divák díky historické zkušenosti, ale to je málo. Když vidíš v americkym filmu Číňany, taky nepřemýšlíš nad tím, jak kdysi budovali železnici a že byli mega uživateli opia a já nevím co ještě, stejně jako o Němci neuvažuješ a priori jako o náckovi.

      Jediné, co se Moonlight skutečně snaží řešit, je homosexualita a i ta byla zobrazena lepé např. v Brokeback Mountain. Problémy černé komunity zase lépe řeší filmy jako Menace to Society, Paid in Full, Hoop Dreams či Precious, která pojednává o problémech jako jsou negramotnost Afroameričanů, animální sexualita, chudoba, AIDS..., a která je také těžce nedoceněná, a to i přestože se jedná o skutečný příběh skutečné ženy.

      Vymazat
    2. ale ja myslim ze Moonglight nemel resit (a nikdo tady ani netvrdil ze to dela a film se tak sam myslim taky neprezentuje) "cernossky problem". To ale neznamena, ze to neni film z prostredi dvojite minority.

      co je prosimte "animalni sexualita" v tom kontextu v jakem ji pouzivas? a proc je to problem? :-)

      Vymazat