24. září 2016

Recenze: The Magnificent Seven - plytká zaprodanost [4.6/10 A.S.]

1. Kde začít, aby to diváka úplně neodradilo? The Magnificant Seven, remake remaku, je dot špatný film. Ne ani tolik sám o sobě. Sám o sobě je jen nudně nezajímavý. Ale jako remake kteréhokoliv ze dvou snímků, které si bere jako předobraz, je postavený na hlavu.

2. Bez velkého spoileru ale nejde říct proč. Takže pro ty, kteří umírají touhou vědět co za kardinální podraz nám tahle novinka připravila, je zde mega spoiler: v posledních minutách, kdy Denzel Washington klečí nad umírajícím hlavním padouchem, se divák dozví, že Denzel tam není "jen tak", ale protože mu padouchovi poskoci kdysi znásilnili matku a povraždili půlku rodiny a jeho samého se pokusili oběsit. Denzel tam je tedy z pomsty! Kdo z vás viděl Sedm Statečných z roku 1960, nebo Sedm Samurajů z roku 1954 ví, že část kouzla těhle filmů spočívala v tom, že tam nešlo o osobní pomstu či vidinu vzácného výdělku, ale o jakousi lidskou solidaritu a odpověd na volání o pomoc. Tím, že Fuqua přimotal do své slátaniny osobní motivaci pomsty rodinných jatek, tenhle aspekt úplně  zabil. Možná si vzpomenete na moment kdy uvírá Eli Walach coby Calvera a ptá se Brynnera: "You Came Back. To a Place Like This. A Man Like You. Why?" Brynner mu neodpoví ale je tam všechno! Je tam celé kouzlo toho filmu. Které novince Fuqua vzal! Hajzl!

3. Pokusím se tedy nesrovnávat. Nesrovnávat to, že Denzel Washington už mi příjde přeceněnej, a že přesto, že v černé košili, černém klobouku, černých džínech a na černém koni je sexy, tak není dostatečně charismatickej jako leader celé té skupiny, a byť na něj párkrát kamera najede velmi efektivně, na nějaké výraznější přilnutí k jeho postavě to nestačí.  Proste s Brynnerovým sexepeallem v té roli nemůže soutěžit. Natož aby měl někdo z té nové party šarm jen těžko překonatelného Steve McQueena.

4. Nebudu srovnávat ani to, že kulisy z roku 2016 vypadají podstatně hůř než kulisy z roku 1960. Že to prostředí westernové vesničky vypadá v modernějším filmu víc jako studiovka, než jako reálná lokace, které máme věřit. Všechno z nějakého záhadného důvodu působí lacině, fejkově a papundeklově. Hlavně budovy a nápisy na nich. Eh.

máme tu zastoupeny všechny minority? kuci spočítejte se!

5. Nebudu srovnávat to, že ačkoliv sou ve filmu talentovaní herci (Ethan Hawke, Chris Pratt, Vincent D'Onofrio, Peter Sarsgaard), tak že dohromady nemají "chemii", ani sami mezi sebou, natož mezi skupinou spasitelů a skupinou vesničanů. Což byla jedna z velkých předností filmu Sedm Statečných. Kde člověk s vesničanama jednoduše soucítil a  zároveň viděl opravdovou lidskou investici minimálně šesti ze sedmi statečných co je zachraňovali. Navíc ještě chápal charakter a backstory těch 7 statečných, což tady bylo taky hodně nepovedené. Nechali například jednoho, co bojuje se strachem, ale změnili mu backstory, osobnost, i (spoiler) způsob smrti. Škoda, protože Lee byla zrovna v originále dost zajímavá postava.

trochu mě trápí že furt hraju to samé….

6. Nebudu srovnávat to, že scénář (co-autor Nick Pizzolatto, co napsal výborného True Detective) je tady opět jen výsledkem mišmaše hollywoodských předpokladů pro komerční úspěch. Tedy: žena v nouzi (s velkým výstřihem), jeden tvrďák, jeden šprýmař, jeden mlčenlivý a pár příslušníků různých minorit, svár ohledně nějaké rádoby lidské hodnoty, k tomu spousta střílení, nějaký ten výbuch a (malý spoiler) na závěr dokonce kulomet, a výsledkem bude plná pokladnička. Film se držel původního příběhu asi jen v tom, že 7 chlápků vedení jedním okloboukovaným sexy manem pomáhá vesničanům proti padouchovi. Jednotlivé osudy a povahy "statečných" byly změněny, a jednotlivé sub-ploty taky. Ke škodě na výsledku samozřejmě, protože třeba "bonding" zachránců s vesničany skrze jejich individuální chrakteristiky (Připomenu Bronsonova Bernarda třebabylo jedno z nejhezčího, co na původním filmu bylo a co tady chybělo nebo bylo špatné.

Im too sexy for this horse, too sexy for this horse, too sexy...

7. Připomenu spíš to, že Antoine Fuqua má vlastně jen jeden skutečně dobrý film a tím je Training Day. A i když se v Magnificent Seven setkávají oba jeho hlavní protagonisté, tak to působí pocitem naprosto vyplýtvané příležitosti. Hawke s Washingtonem spolu mají jednu jedinou dramatickou scénu, a bohužel je tak krátká a z ničeho nič do nikam, že to akorát víc vnese na světlo ten režijní neúspěch. Film ode mě dostává 4. Podprůměrně vyprávěný slabý příběh. Žánr: 7, ale to čistě za těch posledních napínavých 30 minut co má první fakt dobrou akci filmu, která jede od a do z výborně. Koukatelnost: krizová, fakt krizová, na 3 minuty v půlce přiznávám skepsi která mne až vyhnala na chvíli ze sálu s pocitem že to nezvládnu dokoukat: 3

Did Ya Miss Me?

8. Co se mi na filmu nelíbilo? Celý ten film, ale hlavně jeho naprostý závěr (viz mega spoiler). Scénář, který žádné z postav nedal opravdovou lidskost natož hloubku. Příšerné kulisy a kostýmy. Triko Chrise Pratta bylo zcela viditelně moderně šité. Jelení srdce vyloženě fejk. Nuda v první hodině. Kýč jak bič v prvních 90 minutách. Místy hodně nudná hudba. Přijde mi, že Horner radši umřel, než aby musel ten soundtrack dodělat. Jo a zase těch sto odstínů hnědé všude! Plus koníci mi přišlo že se při natáčení museli dost silně nebavit.

Odpočet prvních dobrých 15 vteřin začíná: 15, 14, 13, 12...

9.  Co se mi na filmu líbilo? Je tam jeden asi 15 vteřinový záběr, kdy kamera kouká na Washingtona kterak čumí na hlavního padoucha do dáli a ob vteřinu to střihne na jiný úhel a jiného hrdinu, do docela pěkné hudební linky. To bylo fakt povedené. Je tam jedněch dobrejch 15 vteřin Ethana Hawka s Korejským hercem Byung-hun Lee, (velký spoiler: jak spolu umírají) a jedněch 15 vteřin, kdy má nějaký smysl a vtip i postava Chrise Pratta (velký spoiler: jak umírá). Líbilo se mi jak hraje Sarsgaard svého padoucha, i když ho hrál trochu po vzoru Andrewa Scotta a jeho Moriartyho.  Záverečná bitva dobrých se zlýma. Ale to čekání na ní bylo fakt nekonečné.

já na bráchu brácha na mě

10. Pro koho film je? Pro ty, co mají rádi westerny. A nikdy neviděli Seven Samurai ani původních Magnificent Seven. Pro zaryté fanoušky Chrise Pratta a Denzela Washingtona, kterým nevadí že ani Pratt ani Washington nepředvedou ale LAUTR nic nového, takže by se klidně stačilo podívat na Guardians of the Gallaxy nebo Equalisera a člověk by aspoň viděl lepší film. Film je ještě pro ty z nás, kteří sme potřebovali nový důvod proč si znovu pustit některý z těch původních filmů, a nechat si jimi spravit chuť. Kor poté, co Bersnteinova skvělá znělka je použita na konci téhle lacině působící ale přesto drahé dušeprosté slátaniny.

the True Magnificent Seven

Long Live The Kings