12. října 2018

Recenze: The Old Man and the Gun - herec Robert Redford se loučí a bude vám to zatraceně líto [8,7/10 A.S.]

1. Režisér David Lowery už definitivně patří k mým oblíbencům. Jeho filmy s napětím očekávám a zašla bych si na ně do kina, i kdybych nechodila na vše, co v kinech vyjde. The Old Man and the Gun je jeho nejnovější snímek, který stejně jako jeho předchozí filmy působí komorně, intimně, bez důrazu na akci, ale s o to větším zaměřením na leckdy minimalistické, ale velmi působivé herecké výkony.

2. Robert Redford hraje Forresta Tuckera, postaršího gentlemana, jehož v životě nejvíc baví vykrádat banky. Je skutečně profesionálním a kariérním kriminálníkem. Který za život vykradl minimálně sto bank a velkou část svého života proseděl ve vězení, z kterého se třicetkrát pokusil utéct a 18x z toho úspěšně. Včetně z Alcatrazu a San Quentinu. Což už je opravdu výkon a sledovat na plátně jeho gentlemanské vykrádačky a fikané útěky je zábava.

3. Forrest Tucker byl v realitě podle všeho člověk s podobně silným charisma, jako má Robert Redford. Ačkoliv nebyl vizuálně tak oku lahodící, tak ho oběti a svědci jeho trestných činů popisují jako člověka, který měl příjemné vystupování, byl skvěle upraven, šarmantní, slušný, prostě opravdový gentleman. A i přísedící v porotě, která hlasovala pro jeho odsouzení nakonec dodala, že jedno se mu upřít nedá: ten člověk má fakt styl. #criminalswag

toho Oskara si postav na chvíli na hlavu prosím tě

4. A Redfordovi ten odzbrojující šarm člověk bez problémů věří, protože Redford je i ve svých 82 letech stále vysoce atraktivní, ve skvělé fyzické kondici, kterou naposled prokázal při natáčení All Is Lost, během kterého sice částečně ohluchl na jedno ucho a sluch se mu už nikdy nevrátil, ale předvedl, že ani sedmasedmdesátiletý stařík nemusí patřit do starého železa, ale třeba na rozbouřené moře a rozhodně před kameru. A tak je smutné, že se Redford s herectvím tímto filmem o touze člověka dělat, co ho baví, údajně loučí.

já toho Oskara mám ale i za hraní, víš, Bobe?

5. Lowery do filmu do role detektiva, který po proslulém bankovním lupiči pátrá, obsadil svého oblíbeného Caseyho Afflecka (třetí spolupráce po Ain't Them Bodies Saints a A Ghost Story) a energie mezi Affleckem a Redfordem je podobně kvalitní jako mezi Redfordem a Hoffmanem v All the President's Men, byť úplně jiná. Ve filmu mají Affleck a Redford společnou jedinou scénu a ta je ukázkovým příkladem skvělého filmařského umění, neboť s minimem slov, nulou triků a žádnou akcí dokáže diváka na chvíli zmrazit i zahřát zároveň.

so you want some of my swag, boy?

6. Redfordovou partnerkou na plátně je Sissy Spacek s příjemně civilním obličejem stárnoucí ženy, minimem makeupu a absencí takového toho typického strojeného hollywoodského vzhledu stárnoucí hvězdy. Velkou část snímku tvoří rozhovory těhle dvou "důchodců" u jednoho stolu a ačkoliv tento krátký film téměř bez akce plyne relativně pomalu, divák se nenudí.

ta věc v uchu vážně není důchodcovské naslouchátko

7. Když k tomu přičteme, že v menších rolích se objeví Tom Waits, Danny Glover nebo Keith Carradine (jehož role byla ale ve finálním střihu drasticky zkrácená) a že celý film je podkreslený skvělou hudbou Loweryho dalšího oblíbence, Daniela Harta, který nám tentokrát servíruje melodie převážně sestávající z příjemného moderního jazzu, jak z nějakého alba Jaromíra Honzáka (zde s best of českých jazzmanů), a že se tu mixuje humor, napětí a kriminální zápletka, v rukách citlivého režiséra z toho vyjde opravdu příjemný zážitek. Film: 9. Žánr: 9. Koukatelnost: 8.

jeden z nejvýkonnějších kriminálních gangů minulého století. průměrný věk 70 let.

8. Co se mi na filmu nelíbilo? Principiálně nemám ráda vážně prezentovanou fetishizaci trestné činnosti. Ale tady je v hodně snesitelné podobě a aspoň naprosto oproštěná od násilí (Tucker sám tvrdí, že nikdy na nikoho nevystřelil a policie i FBI to nevyvracejí. Zdá se, že pro něj zbraň byla opravdu jen vizuální pomůcka). Pořád mi trochu vadí prezentace celoživotní volby páchat trestnou činnost jako něčeho, co člověk nakonec nejen přijme, ale vlastně nemá problém se, pod vlivem Redfordova šarmu, s tím víceméně ztotožnit. Ale to je spíš výtka k námětu samotnému, výsledný film jako takový z mého pohledu vlastně žádné chyby nemá. Možná leda - některé nápisy byly na plátně příliš krátkou dobu.

so you want to be a career criminal too?

9. Co se mi na filmu líbilo? Režisér řekl Redfordovi a Spacek, aby své role hráli trochu jako puberťáky, kteří jsou na prvním rande. A pak je údajně už nechal jet podle svého. Výsledek je tak civilní, příjemný na pohled i na poslech a zároveň vtahující do děje, že mě akorát mrzelo, že na plátně spolu nejsou častěji. Podobné pocity mám i ohledně role Toma Waitse, Redfordova par'táka z gangů staříků, který každému záběru, ve kterém byl, dodal něco zvláštního. No a Casey Affleck je Pan herec a opět to jen potvrzuje. Trochu podezřívám jeho staršího bratra Bena z toho, že alkoholu propadá hlavně díky tomu, že co se týče herectví, tak na mladšího sourozence prostě nemá a nedokázal to ještě pořádně zpracovat. Ocenit musím ale hlavně režisérovo nespěchání, dobrou ruku na spolupracovníky a neotřelý smysl pro humor.

to se tak někdo uměl narodit do vybraného genetického fondu

10. Pro koho film je? Pro fanoušky Davida Loweryho a pomalých filmů. Pro milovníky Roberta Redforda a/nebo Sissy Spacek. Pro lidi, co si ujíždějí na osmdesátých letech a chtějí vidět nějaká opravdu pěkná auta z té doby. Pro ty z vás, kteří máte rádi krimi, gangsterky, ale i třeba trochu té žánrově nestárnoucí romantiky podanou stárnoucími, ale stále zářícími hvězdami stříbrného plátna. Lowery ve filmu využil několik záběrů, momentů, gest a fotek z Redfordových předchozích filmů a musím říct, že tak vlastně jeho rozloučení s herectvím dostalo opravdu unikátní formu jakéhosi zajímavého medailonku. Při jehož sledování vám možná ukápne slza, ale daleko pravděpodobněji budete sál opouštět s úsměvem na rtech. Tak jak to nejen David Lowery, ale hlavně podle všeho sám Forrest Tucker, který ve filmové zpracování svého života doufal, asi zamýšlel.

zazvonil zvonec a Redforda před kamerou je konec

PS: až film uvidíte, pokud znáte dobře Redfordovu filmografii, určitě poznáte nejméně pět filmů, na které Lowery úmyslně odkazuje.