6. března 2018

Recenze: Death Wish - co zbude z Bruce, když mu vezmete humor a aroganci? [6/10 A.S.]

1. Death Wish s Brucem Willisem v hlavní roli je remake filmu Death Wish s Charlesem Bronsonem. Nebudu srovnávat, nemá to cenu a pokuste se to také nedělat. Příběh o lékaři, který žije spořádaným rodinným životem stabilně se chovajícího otce, manžela a pracovníka do chvíle, než mu manželku zabijí a dceru zbrutalizují neznámí útočníci, sice není originální, ani nijak chytrý, ale je záživný.

2. Trochu mi ovšem trvalo akceptovat Bruce v jeho nové herecké poloze. Tedy jako nehumornou a nesexy postavu, která nejenže většinu filmu truchlí, ale ještě navíc se u toho tváří jako právě splaskávající puchýř. Člověk prostě není u Bruce zvyklý na to, že by neposkytl aspoň trochu záblesků Johna McClana, Joe Hallenbecka, Mr. Churche, Korbena Dallase, Davida Addisona nebo aspoň Šakala. Záblesky toho typického ironického smyslu pro humor, sebevědomí přecházejícího do arogance, spousty vtipných průpovídek a občas i oné úsměvné zahořklosti a hlavně neutuchajícího sexappealu.

3. Willisův MUDr. Kersey je ale jiný. Vynikající chirurg, obětavý otec, co nechybí snad u žádného důležitého sportovního zápasu své dcery, a milující manžel, který nezapomene manželce ani po 20 letech soužití opakovaně skládat komplimenty a vyznávat lásku. Ale naprosto mu chybí charisma. Když mu film dá možnost se ukázat, ve scéně, kde Kerseyho obtěžuje vulgární divák hry na fotbalovém hřišti, Willis stáhne krovky a konflikt apaticky uklidňuje místo toho, aby ho přiživoval nebo záhy fyzicky náhle vyřešil. Jak mívají jeho postavy ve zvyku. Není to špatně, jen to je nezvyk. Ale darovanému Willisovi na plátně na charisma nekoukej. Buďme rádi, že je "zpátky".
to víš, že ti přinesu papučky, miláčku

4. Ale škoda, že to není v aspoň trochu méně ploché a více vtipné postavě. A když tuhle relativně nudnou a skoro svatou osobnost rozruší rodinná tragédie a Bruce se začne trvale už jen mračit, je jasné, že humor se nedostaví už tuplem žádný. Ale naštěstí na scénu přichází režie Eliho Rotha, (Cabin Fever, Hostel). Ten z filmu vytřískal aspoň pár nečekaně gore-scén, při kterých neotočí hlavu od plátna jen ti nejdrsnější z vás. Takže je u čeho vzdychat i bez Brucova úsměvu.

ten hajzl mě předběhl ve frontě!

5. Plus, jakmile se zoufalý a systémem zklamaný Kersey chopí zbraně (kterou mu režisér přihrál v dost prkenně působícím deus ex machina momentu), tón se trochu mění a konečně se dostane na to, proč na tenhle film asi do kina půjdete. A to sice na tzv. "revenge porn". Ano, Bruce řádí po Chicagu. Se zbraní v ruce a slušivou kapuckou na hlavě si tam hraje na mstitele.

když nevidíš ty je, nevidí určitě ani oni tebe

6. Film se v USA začal promítat v docela nevhodnou dobu, tedy jen pár týdnů po posledním hromadném střílení na místní střední škole, v době, kdy vrcholí nová vlna debat nad zpřísněním regulace držení střelných zbraní. Fakt je, že ve filmu použitá reklama na útočnou pušku a její příslušenství, prezentovaná nadrženě působící blondýnou, nyní v kinech působí tak trochu "nevhodně". Ale to vás, v ČR, asi nemusí trápit.

hele, oni protestujou proti zbraním, to je legrační…

7. Brucovi v Death Wish více než zdatně sekunduje poněkud oteklý Vincent D'Onofrio v roli nezvedeného bráchy. Za mě je to nejsympatičtější postava celého filmu. A na druhé straně bariéry se objeví Dean Norris (Breaking Bad) coby tak trochu neschopně působící policista vyšetřující případ vloupání do Kerseyho domu. Film nakonec uteče rychle a když je člověk ochoten přivřít oči nad momenty, kdy je něco už křečovitě závisející na naprosté náhodě či štěstí, je to i celkem prima zážitek, byť nijak originální ani ohromující. Film: 5. Žánr: 6. Koukatelnost: 7.

myslíš, že na nás do toho kina přijdou?

8. Co se mi na filmu nelíbilo? To, jak Bruce stárne. To, jak Kersey přišel ke zbrani. To bylo tak upachtěně natočené! To, jak došlo k tomu, že se vloupačka změnila na vraždu. Působilo to taky víceméně zbytečně vyhrocené. To, jak nikdo Kerseyho nebyl schopen dlouho poznat, natož identifikovat, byť jeho jediné krytí (ta mikinka s kapucí) bylo téměř neexistující a přestože někdy vraždil i za bílého dne před tuctem svědků. To, jak se nakonec naložilo se spravedlností. Na to, abychom Kerseymu víc fandili, by musel svou druhou vraždu spáchat za trochu jiných okolností. Taky mne moc neoslovilo to, že než se Bruce dostal ke zbrani a k braní spravedlnosti do svých rukou, byla půlka filmu pryč.

Grim Reaper. Styled by Gap.

9. Co se mi na filmu líbilo? Že má pod dvě hodiny a rychle uteče. Že si nehraje na vážné psychologické drama či charakterovou studii. Že film nabízel formou postav komentující zrození nového mstitele oba postoje, které může veřejnost k takovým činům zaujmout. Tedy fandění i odsouzení. No a působilo docela zajímavě sledovat vývoj Bruce z nýmanda do šikovného vraha. A za vyloženě skvělou považuji tu mučící scénu. Plus se mi líbil naprostý závěr.

so what should we apply this to?

10. Pro koho film je? Určitě pro fanynky Bruce Willise. Přeci jen ještě nějaké to charisma má, byť zde opravdu silně potlačené. Pro milovníky žánru "revenge porn". Pro lidi, co se jim líbilo původní Death Wish, ale zároveň jsou odhodlaní novému filmu dát šanci a pokusit se nesrovnávat. Ten film je jiný a není lepší, ale není třeba ho úplně odsuzovat. Death Wish je totiž taková zábavná, mozek vyplachující oddechovka na víkendové odpoledne. Ideálně takové, během kterého nemáte sraz s tchýní a nebudete tak mít tendence vzít na něm spravedlnost také do vlastních rukou.