16. ledna 2018

Recenze: The Commuter: běsný Liam Neeson chycený ve vlaku s Fendrem proti všem [4,6/10. A.S.]

1. Ani božský Liam Neeson neutáhne vše. Ve svém novém filmu The Commuter nese na svých bedrech nejen celý vlak, ale i zápletku vykradenou částečně od Agathy Christie a částečně od Kubricka. Ano, režisér přiznaně slaboduchých akčních snímků, Jaume Collet-Serra, se inspiroval u těchto velikánů literatury a kinematografie. A přestože ty aspekty jsou ve filmu nositeli projevů těch nejsilnějších emocí (jako třeba smích), výsledek bohužel skoro nestojí za zhlédnutí.

2. To skoro říkám proto, protože je tam Liam Neeson, který dokáže svým nasazením, fyzickým i emočním výkonem, sexy hlasem a nyvě odhodlaným pohledem do kamery, kdykoliv mu někdo vezme rodinu, kvalitativně pozdvihnout cokoliv, v čem je. Byť by to byla třeba reklama na menstruační vložky, Neeson by určitě způsobil, že by je muži občas šli nejen dobrovolně, ale i pyšně svým partnerkám pořídit. Prodavačům by pak mohli drsně říct, že mají "a very particular set of skills". Prostě Liam rocks.

3. V Commuterovi ale dostane strašně těžký úkol, a to nejen ten od náhodně kolemjedoucí spolucestující Joanny (sexy Vera Farmiga, napůl na plátna přinášející to lepší z Normy Bates), aby našel "člověka, který na ten vlak nepatří", ale ještě daleko těžší zadání má od režiséra: hraj to jako by ten scénář a tvoje chování v něm dávalo smysl. Což nedává. A je to škoda, protože Liam by si zasloužil trochu lepší scénář a víc prostoru než několik Faradaových klecí a pár mobilů, které příhodně nefungují, když mají, nebo jim dochází baterky. A víc než skupinu poloherců okolo, kteří svým stereotypem sice naprosto odpovídají osazenstvu běžného "commuter" vlaku (zvláště pak ten arogantní broker, co celou cestu mluví nahlas přes headset a dělá u toho "velkej business", to je snad standardní vybavení každého rush hour vlaku), ale ve filmu jsou v takové koncentraci bez toho, že by byli obloženi normálními postavami, že nakonec skončí jako otravné prázdné figurky.


and how is Norman, Norma? I worry about him..

4. Kdo z vás byl v USA a jel někdy vlakem z/do New Yorku ví, že se tu používá takový, pro nás Čechy nezvyklý, systém s lístky. A ten hraje ve filmu HLAVNÍ roli. Spočívá v tom, že cestující si koupí lístek, ten zapíchne do určeného místa sedačky před sebou, tam si ho vezme průvodčí a vymění ho za jiný kus papíru, na kterém proštípne vzdálenost (zónu), kam jedete. Když se pak blížíte k té zastávce, tak průvodčí znova obejde vlak a ty papírky sebere, aby až vystoupíte, měl volno pro nové lidi a jejich papírky. Liamův hrdina Mike je bývalý elitní detektiv, nyní pojišťovák, a byl Joannou vybrán, aby "identifikoval" důležitou osobu ve vlaku. Dostane jediné indicie: A) přezdívku té osoby, B) že jede do konečné stanice, C) že má zavazadlo (asi tašku) a D) "nepatří na ten vlak".

beautiful minding it like a boss

5. Scénáristé (byli 3 a dva z nich debutanti) i režisér totiž zápletku opírají o to, že se ve vlaku skoro všichni od pohledu znají, a Liam tak bude schopen vybrat ty, kteří tam nepatří. K čemuž mu právě hodně pomáhají ty lístky. Z těch pak stačí vyřadit ty, co nejezdí pravidelně, a ty, co nejedou na konečnou, a pak ty, co nemají zavazadlo/tašku, a voilà. Mike ovšem stráví hrozně dlouho zjišťováním, jak ten systém papírků na sedadlech funguje (což by on určitě věděl, takže to je evidentně pro neamerické diváky, aby pochopili, jakou důležitost ty papírky mají), a pak hraním si na takovou smutnější irskou verzi Hercula Poirota místo toho, aby začala AKCE. A od Liama v těchto filmech chceme hlavně AKCI, no ne?

hail akce!

6. Akce začne až zhruba po hodině Poirotování a spousty nesmyslů (spoiler: celý vlak je pod kamerovým dohledem, v každé zastávce na každé ulici je připravený pomocník ochotný vraždit atd., prostě ta operace je tak mega uber veliká, že působí absurdně, že by si toho člověka nedokázali najít sami), kdy Neeson různě jako by náhodně přeskupuje pasažéry, aby je měl pod kontrolou, několikrát z různých důvodů atakuje spolucestujícího a mezitím to několikrát zkouší vzdát a z vlaku vystoupit, což vždy zjistí, že "nejde". Ale to není Liam, na kterého jsme zvyklí. Film v první hodině nemá dobré tempo, Liam působí spíš jako zakomplexovaný irský ňouma a srábek. Který sice ano, nakonec se pochlapí, když zjistí, že ve hře je jeho rodina, ale než se tam doplazíme, tak to sakra trvá a musíme naposlouchat hodně jeho kňučení o věku, době, Americe a křivdách, které se mu udály.

ten vlak má strašně moc vagónů!!

7. Absurdní na tom všem je, že během té cesty vlakem se postupně začne střílet, vraždit, vyskakovat z vlaku, podlézat vlak, naskakovat za jízdy do vlaku, mlátit lidi Fendry, rozbíjet vybavení vozů atd., a trvá hrozně dlouho, než si toho někdo všimne. Z vlastní zkušenosti můžu říct, že znám ten vlak, kterým Mike jel, a v rush hour, kterou film simuluje, si lidi dýchají na lebky, takže by to tam vypadalo i dopadlo úplně jinak. V dnešní atmosféře by z toho spíš bylo několik dalších kauz na #metoo než vozy létající vzduchem, protože si hodinu nikdo nevšiml, že nějaký postarší chlápek si tam hraje na Jamese Bonda/Dartha Vadera. Když už jsme u těch Star Wars, bylo to zvonění The Throne Room, co hrálo brokerovi na mobilu? Já už si nepamatuju. Ale Imperial March to asi nebyl. Film: 3, žánr: 6, koukatelnost: 5.

dva ze tří maj kapuci. to něco znamená Liame! Just saying! Ruuun!

8. Co se mi na filmu nelíbilo? Začátek, který měl ukázat stereotyp opakujících se rán, ale je to tak divně sestříhaný, že to vypadá jako vývoj příběhu místo jako opakování rutiny. Příliš komplikované zvraty, které hlavní bad guy vůbec nepotřeboval. Příšerný dialogy. Krása z filmů jako Taken nebo Run All Night spočívala i v té "bad ass" výměně slovních přestřelek. To tady naprosto chybí. Cokoliv má být na filmu sexy, je čistě na Liamovi, aby si to odehrál sám. Občas si i mluví nahlas sám pro sebe, aby divák pochopil jeho postřehy (například si jako vysvětluje ten papírkový systém s lístky), prostě nemá o koho ten svůj vrozený sexuální magnetismus rozehrát. A tak ho dostaneme jen v poloviční dávce. A byť v druhé půlce filmu začne akce, která je na 61letého Mika obdivuhodně drsná, celkové vyznění filmu už to pro mě nezachránilo, protože už jsem se nějakou dobu nudila. A to přesto, že film je nabitý malými (a téměř zbytečnými) rolemi velkých herců: Sam Neill, Jonathan Banks, Patrick Wilson. Herci ale celkově nebyli nic moc, resp. jim to jejich role a omezený prostor neumožňovaly. Zatímco Neeson většinu filmu jen pobíhá tam a zpátky s telefonem u ucha, ostatní okolo nemají co hrát, takže ve výsledku tak nějak přehrávají. A divák tak nutně nakonec dojde ke zjištění, že nejlepší výkony ve filmu podává sám vlak. To dvojitý salto bylo ukázkový třeba!

kdo se na to přehrávání má koukat?

9. Co se mi na filmu líbilo? Ta drzost, se kterou Mike (Neeson) nastoupil zpět do vlaku (spoiler akce: zpod něj, když vlak jel!!). Sám Liam Neeson. Ten jakmile přestane řešit "mám/nemám", je konečně v módu "všechno to tady rozsekám a tebe nejvíc", kde mu to sluší, a scéna, ve které zmlátí Stratocasterem hejska se střelnou zbraní, mne bavila velmi. Závěrečný pokus o zabránění další smrti (spoiler: mega wtf Spartacus moment) určitě neměl působit vtipně, ale celé kino, včetně mě, se u něj od srdce zasmálo a já ho tak považuju za povedený, byť asi dopadl jinak, než režisér zamýšlel. Vtipné srabáctví hubenějšího průvodčího mne taky bavilo.

neměly tyhle peníze radši jít na lepšího scénáristu?

10. Pro koho film je? Pro fanoušky Liama Neesona. Pro fanoušky režisérových předchozích filmů Non-Stop a Unknown. Pro ty z vás, kdo máte rádi žánr "slaboduchý akční thriller" (mezi vás patřím i já). A konečně pro lidi, kteří mají pocit, že doma (v ČR) se jim nežije příliš dobře a potřebují trochu srovnat perspektivu. Protože prvních 20 minut dobře vykresluje úskalí života v USA, a to nejen tou nejistotou zaměstnání, kde neexistují výpovědní doby a často ani odstupné, ale hlavně kde se může stát, že normální rodina celý život maká jak šroub a stále jen šetří na to, aby si jednou mohli v klidu doplatit barák, děcka mohla na dobrou vejšku a/nebo si rodina mohla zaplatit doktora. Peklo. Z kterého se Mike nechtěně pokusí vystoupit. Tak mu pojďme do kina fandit, byť to nebude u žádného skvělého snímku.

zavolejte zpátky s lepším scénářem prosím

4 komentáře:

  1. To musi bejt desna pitomost, vzor tomu, ze tam hlavni roli hraje vlak.

    OdpovědětVymazat
  2. Vypadá to na sestupnou tendenci. Mám strach, aby se po Non-Stop a po tomhle Liam příště neobjevil v akčním filmu, který by se odehrával v ještě levnějším dopravním prostředku -
    třeba na skateboardu. A něco takového jsme už zažili: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Secret_Life_of_Walter_Mitty_(2013_film)
    Jako Samuel L. Jackson: měl snad zapotřebí po Snakes on a Plane hrát v Piranhas on an Escalator??

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. liam na skejtu by byl urcite zabavnejsi. osobne doufam ze to natoci.

      Vymazat