1. prosince 2017

Recenze: Only the Brave - nečekaně dobré drama o požárnících [8,3/10 A.S.]

1. Only the Brave je velmi dobrý film. A to nejen tím, že může zaujmout relativně širokou diváckou základnu. Protože je to z části "top gun, akorát s požárníky" a z části "čistokrevné Oscarové drama". Ale přitom mu nechybí humor, nadhled, natož skvělé herecké výkony. Z traileru tohle všechno ovšem možná nepoznáte, a tak se lecjaký divák na ten film podívá převážně kvůli očekávání akce a pak třeba bude trochu překvapen, že jí tam zas tolik není. Ale filmu to rozhodně není na škodu, má jiná želízka v ohni (intended).

2. Snímek vypráví o zformování a činnosti elitní skupiny "požárníků" (dávám je do uvozovek, protože nejsou klasičtí požárníci tak, jak je asi převážně známe), kteří působí v USA jako jednotka sloužící hlavně k limitaci a likvidaci lesních požárů pomocí tzv. active supression tactics. Tedy nepracují primárně s vodou, ale převážně s krumpáčem a motorovkou. A jejich pracovní náplní je strategicky vykopávat kolem ohně díry a kácet stromy, a tak vytvářet mezery ve vysoce hořlavém porostu. A tím zabránit, aby se již vypuklý požár dále šířil. Profese je to určitě nejen nesmírně náročná, ale i zajímavá, a jsem ráda, že vznikl film, který mi umožnil do ní nahlédnout.

tak kde je ten Maverick?

3. Hlavní postavou je jednotka čítající 20 hasičů, kteří působí v Arizoně, v okolí Granite Mountain. Kde je furt nějaký oheň, zdá se, takže mají napilno. Práce je to natolik náročná, že mají jen velmi málo času na nějaký osobní život, což se samozřejmě promítá i do jejich vztahů se ženami, přítelkyněmi, či striptérkami.

jak já už dlouho neviděl kozu...

4. Jednotku vede přísný, ale spravedlivý Eric Marsh aneb Josh Brolin. Jeho mentorem je spolehlivý Duane - Jeff Bridges. Nováčka - outsidera Brendana hraje Miles Teller (Bleed for This a Oscarový Whiplash). Za ženy jim sekundují Jennifer Connelly a stále pěkná Andie MacDowell. Film dokáže pobavit, ale přitom je napínavý a plný testosteronu, který ale není směšný. Potřebujete ještě něco k tomu, abyste na to chtěli koukat? Trailer říkáte? Doporučuju na něj spíš nekoukat, protože nejlepší je k tomuto filmu přijít co nejméně informován o té problematice i ději. Ale když na tom trváte… Rozhodně se ale zdržte gůglení podrobnějšího obsahu, prosím, pro své vlastní dobro.

vážně mi nechceš říkat Dude?

5. Ale teď k režisérovi. Tím je totiž Joseph Kosinski, který předtím natočil pouze dva celovečerní snímky, a to ještě navíc sci-fi (Tron: Legacy a Oblivion), a ani jeden z nich nebyl nijak fenomenální, byť mne oba bavily. Ale pozor: režisér se etabloval právě díky Only the Brave v novém žánru a to, že snímek tak trochu připomíná Top Gun, není poznámka úplně od věci, protože právě Kosinski bude zřejmě točit jeho pokračování. A i u mě si díky Only the Brave získal Kosinski důvěru i na ten TG2 a věřím, že v jeho podání se tenhle sequel povede. Teď jsem chtěla dodat "aby ne, když tam bude Cruise", ale pak jsem si vzpomněla na hodně nepovedenou Mumii. Takže nevermind…

hele, není támhle oheň?
6. Only the Brave nabízí pohled na nesmírně atraktivní lokace a události a vizuální efekty (nejen hořící medvěd) v něm jsou opravdu skvělé. Ale film táhne vysoko nad průměr hlavně hraní a postavy, co mají kvalitně napsané dialogy. Milese Tellera zřejmě čeká první oscarová nominace a podle mě zcela poprávu. Spoiler: jeho proměna z outsidera na hrdinu a stejně tak pak jeho reakce ve finále jsou opravdu fantasticky ztvárněné. Teller je tak dobrý herec, že se zařadil mezi těch pár šťastlivců, co umí uvěřitelně zahrát člověka pod vlivem alkoholu a drog. A když má vedle sebe Brolina a Bridgese, tak se na to prostě skvěle kouká.

ty mi chceš ukrást mojí nominaci?

7. V kinech se filmu příliš nedařilo, v ČR asi do kin vůbec nepůjde, jak to tak vypadá, takže ze skromného rozpočtu 38 mega se filmu zatím vrátilo jen asi 21, což je škoda, protože je opravdu povedený. A jemu i režisérovi bych přála úspěch.  Mega spoiler: smrt 19 požárníků, kteří padli při požáru na Yarnell Hill, je od září roku 2001 největším počtem požárníků, kteří zemřeli při jedné akci. Ochranné pomůcky, do kterých se ve filmu balí, samozřejmě oheň v té podobě, ve které se kolem nich prohnal, nemohly přežít, některá těla se vůbec nenašla, jak byl žár velký, došlo prakticky ke kremaci, bohužel zaživa. Nicméně v případech, kdy požárník není vystaven přímo plamenům, ale "jen" výparům z nich a zvýšené teplotě, jsou ty obaly skutečně život zachraňující a zachránili tak již přes tisíc lidí.  Film: 8. Žánr: 8. Koukatelnost: 9.

haj hou, haj hou, a požárníci jdou…

8. Co se mi na filmu nelíbilo? V poslední třetině film několikrát zdánlivě trochu změní žánr a věnuje se na střídačku akci a rodinným problémům několika jeho postav a malinko v té chvíli ztratí tempo. Sice jen velmi dočasně, ale stane se to. Andie McDowell je tam tak málo, že ani nechápu, proč tam byla zrovna ona. Kéž by měla víc času na plátně. Trošku mi vadilo, že pětačtyřicetileté Jennifer Connelly, která ač vypadá stále fantasticky, prostě zjevně už je přes čtyřicet, dali roli, ve které její postava teprve uvažuje nad početím prvního dítěte… mini spoiler: reálné Amandě v té době, kdy po Ericovi chtěla to dítě, bylo 36.

vážně chceš na noc to kafe, dědo?

9. Co se mi na filmu líbilo? Herecké výkony. Kamera (oscarový Claudio Miranda, za Life of Pi) a triky. Humor. Soundtrack režisérova oblíbence Josepha Trapanese (Straight Outta Compton, Tron, Oblivion). Znázornění mužského kamarádství, bez přehnaného hrdinství, podobně kvalitně jako ve Wind River. To, jak byl vylíčený vztah mezi manžely Marshovými (Brolin/Connely). Tak přirozeně působící blízké emoční pouto a tak kvalitně ztvárněnou intimitu jsem už dlouho na plátně neviděla. Možná naposledy v Manchester By The Sea. Závěr, který podal přesně ty správné emoce a vyhnul se jejich zneužití a kýči. Mega spoiler: to, že režisér odolal jistě lákavé myšlence znázornit víc z toho, jak hasiči umírali/bojovali o život v plamenech, a nepodvolil se hyenovitému voyerismu a nechal kameru, aby se v těch nejhorších momentech držela radši Tellera.

ona chce se mnou dítě, v tomhle věku haha

10. Pro koho tento silný oscarový "sleeper" je? Pro všechny správný chlapy. Pro kluky, co chtěli být požárníky. Pro ženy, co se jim líbí správní chlapi. Pro holky, co trpí na požárníky. Pro lidi do nepohody. Pro ty, co se na nepohodu radši jen koukají z pohodlí domova. Pro milovníky dramatu. Pro fanoušky žánru "top gun aneb chlapáčtí rivalové a později kamarádi v adrenalinové akci". Pro všechny, kdo mají duši dobrodruha a smysl pro bratrství a soudržnost. Pro ty, co chtějí vidět 133 minut dlouhé drama, které nenudí a neklesne do patosu. Takových je málo, tak je dobré si vyhmátnout, když se nějaké opravdu povede.

we are family…i got all my brothers with me…

PS: doporučuji pročíst i titulky. Spoiler: a všimnout si, jak mladé byli ty oběti. Dodá to filmu ještě jiný rozměr. Po filmu doporučuji tenhle a tento  článek.

PS2: máte na to být jeden z nich? Uděláte 40 lehů sedů, nebo 25 kliků do minuty, uběhnete 2.5 km do 10,5 minut? Tady článek o jejich minimálním tréningu. Jdu to hned teď vyzkoušet.