26. září 2016

Recenze: Storks - takových animáků víc, prosím. [8/10. A.S.]

1. Storks, film od Warnerů - studia co vyprodukovalo Lego - je prvním animovaným počinem scénáristy a režiséra Nicholase Stollera. Který stojí za filmy jako Neighbors, Get Him To The Greek, nebo Forgetting Sarah Marshall, a scénáři k Muppets, nebo Yes Man

2. Stollerovy filmy se mi povětšinou líbí. Třeba mě vyloženě neuchvátí, ale považuju je za zábavné. I to se tentokrát splnilo. Aby taky ne, když co-directora dělal Stollerovi Pixarovský "veterán" Doug Sweetland - animátor například na Bug's LifeToy Story, Finding Nemo nebo Monsters inc.

3. Příběh Storks (v ČR distribuovaný pod názvem Čapí Dobrodružství) je sice příběhově průměrná a ztvárněním klasická pohádka o tom, jak super je když má člověk kamarády a rodinu a jak nesuper je když je nemá, ale co ho pozdvihuje je jednak úroveň dabingu, druhak jednotlivých vtipů.

4. Snímku jednoznačně vévodí Andy Samberg v roli čápa Juniora, který pracuje v korporátním kolosu Cornerstore.com a sní o tom, že jednou z něj bude velký korporátní šéf. Kterým je momentálně trochu dominantní HUnter (skvělý Frasier Kelsey Grammer). Hunter šel s dobou a rozhodl se že firmu, která původně donášela děti, přeorientuje na modernější donáškovou službu jakýchkoliv balíčků. Protože donášet děti je příliš náročné. Předtím, než Hunter nominuje Juniora na svého nástupce, dá mu ještě jeden úkol.
Mini spoiler: vyhodit jednoho zvláště nepohodlného zaměstnance, který tak nějak nikam nezapadá. Možná i tím, že není čáp ale člověk a tím je malá holčička Tulip, kterou v čapím korporátu zanechala nehoda, při které byl rozbit její navigovací systém, takže čápi nevěděli kterým rodičům jí doručit. Junior ale není na vyhazování ta pravá nátura a nakonec skončí s Tulip jako dvojka vypravující se doručit jedno poslední dítě. A během plnění toho posledního úkolu se Juniorovi samozřejmě dostane do cesty spousta překážek, které je nutné řešit.

to už je zase pondělí?

5. Narozdíl například od Inside Out (jejichž kvalitu uznávám ale prostě mě nepobavily) nebo nedávného a bůhvíproč kritikama opěvovaného Secret Life of Pets se tady dalo smát nahlas. A to dokonce vícekrát než u Zootopie a hlavně s větší intenzitou smíchu samotného. Aspoň pro mě. Dobré vodítko toho jestli vás to bude bavit: smáli-li ste se u veverčích příhod z Ice Age, budete se smát i tady.

Must deliver! Korporátník tvrdý chleba má.

6. Humor je zde často na něčí úkor, např zacházení big bosse Huntera s jeho podřízenými dodá několik lol momentů samo o sobě a spoiler: jejich revenge je o to chutnější. Ale často taky těží z toho, jak sou sehraní ti, kdo postavičky namluvili. Stoller dal svým hercům velkou volnost improvizovat, a dokonce je (což je u animáků relativně nezvyklé) hodněkrát nahnal fyzicky na jedno místo, aby mohli odehrávat vzájemně ze svých reakcí. Přihoďte do toho fakt, že mimo prakticky vždy a všude vtipného Samberga je ve filmu Keegan- Michael Key a Jordan Peele (velmi sehrané komické duo zde v roli vlků), otce rodiny Ty Burrell a Juniorovi pomáhající hrdinku Tulip hraje komička Katie Crown a je jasné, proč je to tak vtipné.

čapí, čapí, čapí, čapí dobrodružství

7. Ale sebelepší dabing by byl k ničemu, kdyby ty vtipy nebyly dobře nakreslené a napsané. Ale ony sou.  Domnívám se, že to je zase jeden z těch filmů, co funguje krásně jak pro děti (které se maximálně budou pak rodičů ptát odkud se berou teda děti a co je to ta gentrifikace) tak pro dospělé. Svět čápí korporace je navíc detailně a vtipně rozpracovaný, pozná to každý, kdo někdy v nějaké korporaci otročil. Film: 6 - posledních 20 minut bylo na můj vkus příliš natahované/dramatické se zbytečně přidanejma proměnejma. Žánr: 8 - je to pořád spíš pohádka pro děti, než pro dospělé a proto se to točí na triviálním tématu "sám bad, spolu good". Koukatelnost: 10. Několikrát se mi v kině stalo, že můj smích zmutoval do takového toho slastného byť neovladatelného zahýkání - podle toho člověk pozná, že je něco fakt vtipné. Když se smíchy málem zalkne/udusí/pobleje.

někdo tu hulil, zdá se mi

8. Co se mi na filmu nelíbilo? Předposledních 10 minut mi přišlo už trcohu nastavovaných. O jeden konflikt navíc (spoiler: doručení na špatnou adresu atd) než tam muselo bejt a jedna pomsta se mi zdála příliš krutá (spoiler: Hunter nebyl zas tak špatnej, mi přišlo). Jinak za mě vše jiné cajk. Není třeba se bát toho, že celý film bude na plátně nějaké mimino. Pokud tam je, tak skutečně jen jako okrajová kulisa, příběhem hýbe hlavně čáp Junior a zbytek jeho týmu.

bacha, film nesmí skončit dřív než za 100 minut, dělej něco!

9. Co se mi na filmu líbilo? Vtipy pro dospělé. Všechny vtipy s vlkama (wolf pack creations), včetně toho jak se opakovaly. Předvídatelný ale i tak fungující vtip s narážením ptáků do skla. Namluvení všech postav. Skvělé zobrazení korporátní hierarchie a snů (exploding heads). Banter mezi Sambergem a Crown. Umístění nouzového tlačítka (to byl jeden z těch hýkacích momentů na mé straně).  Ale uplně nejlepší moment: silent fight. To bylo filmově tak krásně zpracované! A jak málo stačilo k tomu, aby se úplně změnila atmosféra a vykomunikovalo to co bylo potřeba, tomu říkám fakt skvělá režie. Nehledě na fakt, že u spoiler tučňáka řvoucího do polštáře chcípalo celý kino smíchy.

wanna cuddle?

10. Pro koho film je? Pro rodiče s dětma. Pro lidi, co se nebojí tématiky "jak je skvělé mít děti a rodinu" - která se tam do diváka hodně silně mastí. Pro lidi, co mají rádi humor Andyho Samberga. Pro lidi, kteří se chtějí škodolibě zasmát. A pro lidi, co hledají ideální nenáročnou ale chytrou oddychovku na klidné podzimní odpoledne nebo večer.

tak co, vzali by me k pixarům?