23. srpna 2017

Recenze: Girls Trip - další protěžovaná hrůza [3/10 A.S.]

1.  Girls Trip je další z filmů, které na určité úrovni diváka, co není černoch a/nebo žena, možná podvědomě posouvají směrem k rasismu a misogynii. Protože tak tupé postavy, dementní zápletky a silně nesympatické jednání všech zúčastněných, aby jen tak pohledal.

2. Režisér Malcolm D. Lee se specializuje na "černé komedie". Ve smyslu: filmy zachycující Afroameričany a jejich kulturu. Už jsem od něj utrpěla Barbershop, který mne svou stupiditou zcela ohromil a dovedl mne do bodu, kdy jsem se svým černým kolegou v práci byla ochotna (opatrně) diskutovat na téma "proč nemá člověk věřit těm negativním stereotypům, když je pak ve filmu sám černošský režisér nejen znázorňuje, ale ještě vyloženě podtrhuje"? Výsledky té debaty ovšem nejsou jednoznačné.

sex ve městě. black cut.
3. Girls Trip je na tom o trochu lépe, ale pořád je to nevtipný a nerealisticky působící film. Příběh o 4 dlouholetých kamarádkách (Jada Pinkett Smith, Queen Latifah, Tiffany Haddish a Regina Hall), které na sebe (ó jak ojedinělé a zcela nečekané) poslední dobou nemají už moc času, přičemž některé z nich se spolu dokonce (ó jak ojedinělé a zcela nečekané) pohádaly. A v zájmu navrácení "starých dobrých časů" se vydají do New Orleans na víkendovou pařbu (neboli oslavu svého černošství - to tam fakt je). Celý snímek je nesmírne plytký, předvídatelný, trapný a nevtipný. Až na jednu scénu. A tou je překvapivě originální simulace orálního sexu na banánu.

vožerem se už v letadla, buhaha
4. Možná by celá tahle recenze měla být spíš o tom, jak skvěle si herečka Tiffany Haddish umí poradit s falickým předmětem v ústech. A to i s hodně velkým a dlouhým. Protože to, co tam předvedla, bylo skutečně velmi zdařilé a byl to jediný moment, který mne rozesmál nahlas. Což u crazy komedie považuju trochu za problém. Pokud bych měla hodnotit kvalitu a grotesknost té jedné scény, unikátnost ztvárnění a celkovou orální i manuální zručnost při ní provedenou, dávám 10 z 10. Ale zbytek toho filmu je jen trapný a stereotypizující balast. A za zajímavé a smutné zároveň považuji fakt, že scénář k němu napsaly ženy.

a pak vám sexy zatancujem. buhaha.

5. Hlavní hrdinka Ryan (Hall) je úspěšnou spokojenou celebritou, která se kdysi pohádala s kamarádkou Sashou (Latifah), což je méně úspěšná bulvární novinářka (pozor, konflikt a střet zájmů na obzoru!). Mají ještě společné dvě "prima kámošky": zcela šílenou, rozjívenou Dinu (která mimo toho, že umí skvěle kouřit, je agresivní hovado se sklony k násilné kriminalitě) a upjatou, konzervativní "rozvedenou a uštvanou mamču" Lisu. A tyhle 4 nesourodé děvečky, co se kamarádí (bůhvíproč) už od školy, se pokusí rozdmýchat plamen vášně svého přátelství a jedou na to do New Orleans, kde má Ryan nějakou celebritní akci.
vlezeme si spolu do postele, buhaha

6. Jak asi již tušíte, vyjde tam najevo, že Ryan není tak spokojená, jak vypadá, Dina je ještě šílenější, než se zdálo, Lisa neumí mluvit o ničem jiném než o plenkách a Sasha (surprise surprise) dostane nabídku zveřejnit kompromitující foto své kamarádky Ryan a tím se konečně dostaví to dlouho očekávané morální dilema a také hlavní zápletka filmu. Podtrhnout "black sister" nebo nepodtrhnout? A ženy se tak můžou začít po žensku hašteřit, hádat, různě podvádět, navádět, oblbovat a nedůvěrovat si, jen aby si pak na konci padly do náruče a poplakaly si nad tím, jak jsou vlastně skvělé kamarádky a jak si váží svého sesterství. A tohle prosím ani vlastně nebyl pravý spoiler, protože takové završení musí být jasné každému i byť průměrně tupému elfovi.

mám nabitý močák a neváhám ho použít. buhaha

7.  Ve filmu je spousta vážně téměř neúnosných scén, ať už ta z traileru, kdy Lisa neudrží moč a pokropí DAVY (ano, davy) lidí pod ní, nebo scéna, kdy bílá manažerka černé Ryan úmyslně trapně imituje "černé chování" a okatě tak učí diváka "tak takhle ne, bílí lidé, nesnažte se nás házet do jedné škatulky, natož napodobovat". Jediné, co film povznáší, je to, že "hezky vypadá". Má to pěkné barvy, energickou hudbu, několik sympatických hereček (byť přehrávajících, navíc v nesympatických rolích) a docela to odsýpá. Kdyby se snímku ubralo z těch dvou hodin aspoň 20 minut, je možné, že by to bylo i lehce stravitelné, místy úsměvné, romanticko-infantilní ženské quazi drama. Komedie ale určitě ne. Ale s 122 minutami nacpanými "haha momenty" typu "všichni jsme se omylem nafetovaly, to je ale bžunda" je to tak trochu utrpení. Film: 3, žánr: 4, koukatelnost: 2 - ubíhá to, ale člověk se přitom často stydí.

poznámka redakce:
konzumace alkoholu výrazně pomůže při sledování tohoto filmu

8. Co se mi na filmu nelíbilo? To, že ženy v něm vystupující se chovají většinu filmu jako infantilní krávy, přestože jim je většinou 40-50 let. To, že film upevňuje stereotypy ohledně černošské komunity. Ať je to "sassy mamma", "crazy girlfriend" nebo to, že černoši mají velké penisy a své ženy často podvádějí. Vše působí přehnané a podle mého na úkor té stěžejní komunity. Scénář je spletitost nesmírně obehraných klišé a předvídatelných podzápletek. Film je příliš dlouhý. Happy end moc happy. Absence zábavných vtipů. A to mne, prosím, je dobrý lecjaký fekál humor a nezastraší mne ani několikasekundový full frontál penisu odpudivě vypadajícího šíleného houmlesáka. Ano, to v tom filmu také je.

tak takhle vypadá bílý penis… aha

9. Co se mi na filmu líbilo? Jedna jediná scéna a to simulace orálního sexu na banánu s grepem. Musím říct, že při ní smíchy chcípalo celé kino, ale docela by mne zajímalo, jestli to nebylo spíš zdejší komunitou a jak by na takovou scénu reagovalo třeba diváctvo v Kutné Hoře, namísto Brooklynu. Plus Queen Latifah holt působí sympaticky snad všude a jako jediná nevypadala, že přehrává.

10. Pro koho film je? Pro milovníky černých žen. Pro fanoušky černých komedií. Pro obdivovatele tvorby režiséra Malcolma D. Lee. Pro ty, kteří od komedie nežádají moc zábavy. Pro ty, kterým se líbil film Rough Night, ale vadila jim tam přílišná explicitnost té jedné lesbické scény a nedostatek Afroameričanů. A mooožná, ale jen možná, je to film i pro ženy, které si chtějí zavzpomínat na staré dobré časy. Kdy ještě měly nějaké kamarádky ze školy a zapřemýšlet nad tím, jaké by to bylo, kdyby s nimi po letech jely někam na dovolenou. Snad se všechny shodneme, že šílené.

a teď všichni:
we are family
I got all my sisters with me