18. prosince 2016

Recenze: Manchester By The Sea - vážně nutno vidět [10/10 A.S.]

1. Neříkám to často, ale film Manchester By The Sea skutečně nemá chybu. Je skvěle zahraný, natočený na základě jednoho z nejlepších scénářů poslední doby, a režírovaný tak, že se divák ani na vteřinu nepřestane zajímat o dění na plátně, a přesto že příběh je jednoznačné drama, tak se u něj i dost zasměje.

2. Režišér Kenneth Lonergan si Manchester By The Sea i sám napsal a ukazuje jak se dá vhodně pracovat s vulgaritami a  nadávkami tak, aniž by to působilo na plátně nuceně, nepatřičně, nebo proplánově. Film obsahuje skutečně velké množství "fucks", "shits" a podobně, ale narozdíl od například Sausage Party se to nezají a na humoru to akorát přidává.

3. Hlavním hrdinou příběhu ze severovýchodu USA je Lee Chandler (Casey Affleck ve svém asi nejlepším výkonu, kde ho nominace na Oskara nemine), který je pod vlivem nejrůznějších smutných událostí nucen se zamyslet nad tím, jestli je ochoten se starat o svého nedospělého synovce. A film vypráví o tom, jak takové rozhodování probíha a co se mezitím děje lidem okolo. Vřele doporučuju si víc o ději filmu nezjišťovat.

cože, kolik že mám ten účet za telefon?

4. Celý film je zajímavý primárně tím, jak pomalu ale přitom nesmírně záživně staví nakonec velmi komplexní a přitom svěží charakteristiku hlavních postav, a to pomocí zejména humoru, který ze scénáře vyleze v těch nejméně očekávaných momentech, tedy většinou ve spojitostí s nějakou tragickou nebo aspoň trapnou situací.

slezte z toho lustru, donalde, vidím vás!

5. Nepamatuju si film, který by podobně dobře vybudoval tak funkční atmosféru a zároveň srozumitelnou (byť pomalu odhalovanou) dynamiku a motivaci postav. Kde se nic nezdálo přehrávané, neuvěřitelné, groteskní, nebo patetické. Kde to prostě celé sedlo. Původně měl fiml režírovat a hrát v něm hlavní roli Matt Damon, ale nakonec myslím že je ku prospěchu všeho, že to dopadlo tak jak to dopadlo.

no pěkný je má, pěkný

6. Vzácným je také herecké obsazení kde exceluje skutečně každý. Hlavní i vedlejší role sedí, a to včetně všech teenagerů. Jelikož mě dnes postihl český film Pohádky pro Emu,  a včera Anděl Páně 2, nemůžu si zároveň nepostěžovat na úroveň dětských herců v ČR. Anežka Čtvrtníčkova (AP2) rozhodně není špatná, Ema Švábenská (PPE) také ne, ale ani jedna není "nový Tomáš Holý", či Žaneta Fuchsová.  V Manchester By The Sea je hlavní dětská (teenagerská) role naopak jedním z vrcholů filmu. Dobře si zapamatujte jméno Lucas Hedges. Bude o něm jistě ještě slyšet. Koncekonců, dítě co si dvakrát zahraje ve filmu Wese Andersona určitě má nějaké zjevné kvality. Tím druhým je Batman Jr.

hele nevím, jestli brácha hledá Robina. Zeptám se ti.

7. Během filmu si divák bude pořád klást otázku "proč vlastně" a pořád nebude vědět kam přesně se bude příběh dále ubírat, mimo velmi generického směru, troufám si tvrdit že jednotlivé scény pro nějk nejméně do dvou třetin filmů budou překvapující a přitom to stále bude působit jako přirozeně odhalovaný příběh. Toho si také cením. Film: 10 (unikátní atmosférou a stavbou příběhu i hraním), žánr: 10 (fantastická kombinace dramatických a humorných momentů), Koukatelnost: 10. Bavilo od počátku do konce.

bacha, Ben se kouká, a žárlí!

8. Co se mi na filmu nelíbilo? Nepřijdu na jedinou věc. Sry all. A to tuhle recenzi píšu už se skoro měsíčním odstupem. Na film stoprocentně půjdu podruhé. Ta jediná scéna, která se ve scénáři zdála malinko přehnaná,  je (malý spoiler): (nosítka co drknou do záchranky) naopak situace zachycující to co se skutečně stalo při jejím natáčení, a režisér se akorát rozhodl tam ty kiksy nechat.

život je jen muška zlatá...

9. Co se mi na filmu líbilo? Scénář, herci (Michelle Williams je tam jen chvilku, ale má několik velmi působivých scén, i když v jedné je jí vyčítáno že jí není moc rozumět) režie který uměla překvapovat a nikdy nesklouzla k patosu ani účelnému útočení na Oskary, jak by se mohlo od filmu z tohoto měsíce zdát. Ano, samozřejmě že film JE předním favoritem na Oskary v několika kategoriích (hraní, scénář, režie), ale narozdíl od Hacksaw Ridge nebo Florence Foster Jenkins  nepůsobí že byl dělanej s tímhle marketingem. Má k tomu ještě skvělou kameru a hudbu, byť místy připomíná  Glassův Truman Show motiv. Co víc si divák může přát?

tys čuměl mojí holce na kozy?

10. Pro koho film je? Pro všechny, které neodradí černý humor. Pro ty, co mají rádi drama s humorem. Pro ty, co už dělší dobu vědí že Casey Affleck je ten herecky nadanější z Affleck Brothers. Pro ty, kteří jmén Casey Affleck neznají a chtějí se seznámit s opravdu zajímavým hercem. Pro ty, kterým se líbila Punch Drunk Love. Pro ty co se jim líbila hlavní  dívka z Moonrise Kingdom a chtějí se podívat do čeho jim kráska vyrostla. Pro ty, co mají zlomené srdce. A pro ty, co zápasí s nějakým vnitřním démonem, a nejsou si jisti, jestli ho vlastně chtějí porazit.

už si asi nezašukáme, co?

PS: film není vztahovka.