1. Love & Mercy je krásný film. Film snad jen s jediným problémem. Ten má jméno John Cusack. Jenže, jenže, než začnete vykřikovat: “no jó Cusack hrát neumí" - ono to není tak jednoduché. On hrát asi umí, ale víceméně jen v jedné poloze. Buď hraje nějakou komediální neuroticky zromantizovanou verzi sebe sama, a de mu to (High Fidelity, Serendipity, Pushing Tin, Bullets Over Broadway), nebo se pokouší o vážnější role a záleží na tom, koho má vedle sebe. A tam většinou má i ten problém. Ne sám se sebou, ale s tím, že ho ve vážnějších rolích kde kdo přehraje.
2. Jako v Love & Mercy Paul Dano. Geniální Paul Dano, který si narozdíl od Leonarda (a možná i Marka Reylance) tento rok skutečně zasloužil Oskara. A který Cusacka přehraje levou zadní, ve spánku, v posteli, u klavíru, v plavkách, ve studiu, i pod vodou. Takže Cusack sice může být ve filmu o životě Briana Wilsona (kreativního mozku za hudbou skupiny Beach Boys) dobrý i dokonce velmi dobrý (a je), ale má tu smůlu, že půlku filmu jeho mladší verzi (která je shodou okolností více podobná reálnému Brianu Wilsonovi) hraje Paul Dano, a tím pádem na jiné už slunce moc nesvítí.
Všichni mimo Paula Dana sme stafáž a je to ok |
3. Už vás slyším jak říkáte že hudba Beach Boys vám ale nic neříká, nebo se vám dokonce nelíbí a kdesi cosi. Ale to je uplně jedno. Ten film stojí za shlédnutí i tak. I pro ty, kteří tu hudbu neznají, nebo jim dokonce vadí. Jo. Je tam totiž dost vedlejší, a když už použitá, ať hudba nebo sami Beach Boys, tak velmi dobře ale okrajově. Film je převážně sonda do určitého úseku života Briana Wilsona a to v letech 60tých a pak o 20 let později.
sem blázen já nebo on? |
4. Ve snímku o tom, jak křehká je lidská psychika, (podáváno bez běžné extra dávky hollywoodského patosu) hrají ještě třeba Paul Giamatti (kterému role Brianova excentrického terapeuta sedne taky velmi dobře) a Elizabeth Banks. Casting na jedničku. A to tam ještě třetí rovinu měl hrát Phillip Seymour Hoffman, ale to se holt už nestihlo.
5. Scénář napsal Oren Moverman, kterého si režisér vybral v podstatě kvůli jeho povedenému scénáři k filmu o životu Boba Dylana, I am Not There. Ale pozor, Oren je taky ten samý člověk co režíroval zajímavého Messengera s Benem Fosterem a Woody Harellsonem. Rozhodně stojí za pozornost.
6. Režie se ujal Bill Pohland. Prakticky režijní debutant, ale s vizí. Jak jinak je možné, že se někomu povede vás od první do poslední minuty zaujmout, vaší pozornost udržet, a eště mezitím překvapovat, a během pár scén i vyděsit? Pořád hledám nějakou rovnici na dobrý film. Něco jako ta na Oskara za hraní (oskarovej režisér, příběh na základě reality, s utrpením/transformaci, nějakej talent a hlavně masivní lobby a je to). Jaká je ta na “dobrý film”? Ze svých malých zkušeností z oblasti režie, scénáristiky mám pocit, že základ je: kvalitní a smysl dávající scénář (a tím ani tak nemyslím zápletku nebo námět, ale dialogy a jejich dynamičnost a uvěřitelnost), a charismatický a talentovaný herec, co má nějakou přirozeně dobrou “on-screen presence”. Takovou co zaujme a pomocí které umí sdělovat emoce. Pak se eště hodí režisér, který to z něj dokáže vykřesat, a zároveň má sám konkrétní představu a dokáže ostatním vysvětlit, jak jí chce zrealizovat. Ať už to je hercům, kameramanům, nebo střihačovi. A Love & Mercy tohle všecho má. Má scénář s přirozeně působícíma a odsýpajícíma dialogama, má charismatického herce jehož přítomnost na plátně je oslnivá (Dano), a má režiséra, který evidentně od začátku měl vizi, která je vemi soudržná a přitom nenudí. Chce se mi říct bravo. A řeknu. Jo. Bravo.
s tebou musím soutěžit taky? |
7. Ještě stojí za to u téhle audiovizuální lahůdky zmínit hudbu. Výborná. Aby ne, když jí dělal Atticus Ross. A navíc se nechal inspirovat Beatles a JayZm. Mnojo. To prostě nemohlo dopadnout špatně. Taky hodně celkovému hudebnímu vyznění pomáhá, že Paul Dano velkou část odzpíval sám, a v hudebních pasážích, kde zpívá, je to podle mě nejen slyšet ale i vyloženě vidět. Stejně jako fakt, že je Dano sám muzikant, a když režíruje ostatní muzikanty (údajně jím téměř úplně improvizovaná scéna) je vidět, že se v tom vyžívá a de mu to. Atticus Ross prohlásil, že po rozhovoru s Billem Pohlandem získal pocit, že tenhle člověk "má vizi" a i proto mu řekl ano. Možná už kvůli soundtracku a hudebním scénám by se vyplatilo na film jít. A když ne kvuli hudbě, tak co takhle pro modré oči téhle blondýnky?
půjdete se na mě podívat do kina? |
8. Co mi na filmu vadilo? Prakticky nic. Marně přemýšlím, protože tomu nějak podvědomě nechci dát 100% (ani nevím proč vlastně ale), co by tam šlo trochu shodit či zkritizovat. A asi je to nakonec fakt jen ten Cusack. Kterej tam JE dobrej, vážně, ale prostě v kontrastu s člověkem, který uhraje všechno od Nietzchem posedlého teenagera (Little Miss Sunshine), non-full retarda (Prisoners), přes otřokářského maniaka (12 Years a Slave) vesnického kazatele, (There Will Be Blood), génia v akční komedii (Knight & Day] až k nestandardnímu prvnímu milovníkovi (Ruby Sparks) a Hollywoodské rock star (Youth) Cusack mihotá, zatímco Dano září. A ne, nevadí mi tam možná na první pohled schematicky použitá figurka despoticého otce. K Wilsonovi a do toho příběhu patří. A ani to že film nenásledoval Wilsonův život úplně přesně, mi nevadilo. Ale koho by to zajímalo, pěkně to rozebral magazín Slate zde.
génius v akci a kolem stafáž |
9. Co se mi na filmu líbilo? Herecké výkony Dana a Giamattiho (který taky neumí být špatný, ale to už víme všichni dlouho), samotný námět (jaká škoda že Wilson něměl možnost tvořit svobodně celý život), kamera a barevné zpracování, kostýmy šedesátých let, vhodně použitá hudební vložka v podobě ústřižků z písní Beach Boys, ale hlavně ta režisérská vyrovnanost kvality. Soudržnost ale nikoliv na úkor inovace. Vizuální pohlazení diváka. Kterému to zároveň přináší vzrušení. Jo, ten film je nesmírně sexy a to aniž by tam byly jediný kozy nebo snad frontal. Neni. Ale nebudu se divit pokud mi někdo řekne, že 2 ze 4 diváků mají při sledování tohoto snímku erekci a zbytek vlhne. Dávalo by to smysl.
10. Pro koho film je? Pro všechny diváky co mají rádi melancholicky laděné lineární příběhy o nelineárních mozcích. Pro všechny, kteří měli někdy pocit, že slyší ve své hlavě hlasy. Pro ty, co skutečně slyší hlasy. Pro ty, co jim občas přijde, že jim někdo brání v rozletu. Pro ty, co ještě věří na lásku. Pro ty, co na níž již nevěří, ale možná by jí chtěli či měli dát znova šanci. A je jedno na lásku k čemu. Sexu, lidem, hudbě, sobě, kreativitě, to je šumák. Ale je to tam. Všechno. A sedí to jak Sherlockovi jeho Belstaff kabát. Good Vibrations s vámi (neplést s positive vibes) a pamatujte že: God Only Knows.
A Hoffman to dělal v neoprenu, ta lemra! |
PS: ne, není to vztahovka. A i kdyby byla, tak co sakra?! Ale není. Je to pohled na izolovaného člověka co se pere s nějakými vlastními démony. A tak to není náhodou že film atmosféricky sdílí podobně krásně udělanou bazénovou scénu s filmem The Graduate. Aniž by jí vykrádal. Jděte na to!
Film bez koz, to vis zejo. Ta blondyna je jeste vubec nevytahla! Pouze provokacni machyrky s pruhlednym trickem. Skaza.
OdpovědětVymazatjo vim ze je to vyzva, ale tenhle snimek stoji za shlednuti i pres absenci koz. plus - mas prece fantazii ne. zapoj.
Vymazat