2. srpna 2017

Recenze: The Little Hours - orgie zdaleka ne pro každého [6/10 A.S.]

1. The Little Hours je nový film scénáristy a režiséra Jeffa Baeny, který se "proslavil" sympatickou obskurností I Heart Huckabees, jež napsal, pak celovečerním režisérským debutem Life After Beth (již méně sympatická, ale stále obskurnost) a poté filmem Joshy.

2. Ve všech snímcích se režisérovi objevuje nejen jeho dlouhodobá partnerka Aubrey Plaza, ale i další skupina podivně kvalitních/slavných herců, kteří nadále s tímto člověkem spolupracují. Ačkoliv on nadále vyrábí akorát ty více či méně sympatické obskurnosti. Asi k tomu mají nějaký dobrý důvod, tak uvidíme, kam jeho kariéra povede dál.

3. The Little Hours není nijak zvlášť povedený snímek. Svůj "půvab" staví na tom, že život ve středověkém klášteře ve skutečnosti dívky v něm zavřené nebaví. Ve skutečnosti jsou totiž všechny hrozně nadržené, nevyskotačené, drzé, vulgární, agresivní a se sklony ke kriminálnímu chování obecně. To je celé. Pokud se odejme "humor" z toho, že dívka v hábitu jeptišky nadává, páchá násilí, případně dokonce někoho znásilňuje, nezbude ze snímku nic moc jiného, než fakt, že tam je poměrně dost odhalených klínů a 3 relativně známé herečky ukážou prsa.

4. Diváka by tak nemělo překvapit, že mimo toho, že jeptišky (nebo spíš novicky) jsou v klášteře nerady, v hlavě mají místo Boha bordel a z nedostatku svobody a sexu jim už zjevně hrabe, a tudíž - zřejmě z nudy či citové a tělesné deprivace- dělají různé blbosti jako třeba znásilňují jedna druhou nebo zahradníka, se tam v podstatě nic moc neděje.

before

after

5. Film se snaží o vtipné absurdní dialogy ala Life of Brian/ The Search for the Holy Grail, ale s podstatně menším úspěchem. Také se nabízí paralela s Love and Death, mého oblíbeného filmu od Woody Allena, kde je vlastně minimum nějaké akce a maximum rozvitých vět a absurdních hlášek, ale z ani jednoho porovnání Little Hours nevyjdou s úspěchem. Nejvíc asi proto, že nemají žádný přesah a nejsou tak chytré. A ani fakt, že se inspirovali Decameronem, to nezachrání.

jestli se mnou nechceš spát, stačí říct

6. Takže je nejlepší se pokusit film nesrovnávat a místo toho se nechat bavit právě tím, čím Baena útočí na tu první signální. Vulgaritou, nahotou a absurdností. Kdyby ve filmu vedle hlavních rolí, ve kterých je Alison Brie (z Community) a Dave Franco (z Neighbors), kteří jsou ve skutečnosti manželé, nehrála skupina tak kvalitních komiků (John C. Reilly, Nick Offerman, Molly Shannon, Fred ArmisenAdam Pally, Paul Reiser, Kate Micucci), bylo by značně náročnější film dodívat.

Un Cadeau? What? Present? Ah, un cadeau! Allons y! What? Oh, lets go!

7. Takhle příběh o tom, jak chudý utečenec (Dave Franco) předstírá v ženském klášteře, že je hluchý a němý zahradník, a nechává se postupně znásilňovat, než se provalí, že není tak úplně hluchý ani němý, novicky možná nejsou jen novicky a sovy nejsou tím, čím se zdají být, je relativně jednoduše stravitelný a místy i zábavný. Zvláštěpak pokud je člověk správně naladěn a není příliš věřící. Ano, konzervativním katolíkům se film asi líbit nebude. Film: 5 (průměr ve všech ohledech), žánr: crazy comedy/parody: 6, koukatelnost: 7.

A ten stůl jsem si vyrobil sám.

8. Co se mi na filmu nelíbilo? Vulgarita, ze které film těží, se po chvíli značně omrzí. Něco jako u Sausage Party. Vtipné, ale prostě po max půlhodině začne být fakt, že "je tam hodně velmi sprostých slov", všední a tím pádem nezajímavý. Vzhledem k tomu, že to je komedie, tam bylo málo opravdu vtipných momentů. Nejlepší komici (Raiser, Offerman, Pally) se objevují jen ve velmi malých cameo rolích. A Aubrey Plaza, hrající celoživotně jednu a tu samou roli, už se mi prostě trochu zajídá.  A to i když jí hraje stále dobře.

Otče, zhřešil jsem. Ano, i análně.

9. Co se mi na filmu líbilo? Některé momenty, které šokovaly právě tou vulgaritou, násilím nebo mírou ironie a absurdity, kterou prezentovaly. Herecké výkony, zejména všechny scény s Reillym. Scény z hradu Nicka Offermana. Scéna výslechu jeptišek. Bohatá zásoba odhalených žen všeho druhu. Celková stravitelnost a fakt, že bylo zjevné, že to byl "passion project" a všichni zúčastnění (kteří velkou část filmu improvizovali) se při jeho natáčení skvěle bavili. Bohužel mě ale napadá, že snímek o natáčení by byl lepší než film samotný.

Cože, tys prásknul ten anál zpovědníkovi?!

10.  Pro koho film je? Pro kohokoliv, kdo chce vidět hubatý agresivní jeptišky, sex jeptišek, lesbo-znásilnění, hetero znásilnění, skupinové znásilnění, tradiční grupáč, sadismus, masochismus, obětní rituály, full frontály ze středověku, prsa od nulek po šestky a typický Sundancovský snímek, který napoprvé zaujme, ale na který si asi už pak nevzpomenete. A to i když jste se během jeho sledování docela bavili. A to nejen tím, že vám dal pocítit, jak hrozně rychle eskaluje chování nespokojených žen ve skupině.

děkujeme že nekouříte