29. září 2016

Recenze: Morgan - slibně načaté ale nedotažené scifi [6.3/ A.S.]

1. Kdyby byl film s názvem Morgan natočen dřív než Ex Machina, a kdyby jeho režisér nebyl syn Ridleyho Scotta, určitě by ho veřejnost buď přijala vyloženě lépe, nebo aspoň vnímala jinak.

2. Jenže snímek o tom, jak se u uměle vytvořeného stvoření s lidskou tváří zkoumá jeho "duše" a jak se zkoumaný subjekt postupně vymyká kontrole svých strůjců, tu už byl (nejednou) a jeden opravdu dobrý (Ex Machina) dost nedávno. Shodou okolností také coby režijní debut.

3. Jenže Luke Scott není Alex Garland a hlavně - Luke Scott měl ke svému debutu podstatně hloupější scénář. Jaká škoda. Protože ten námět je zajímavý, obsazení filmu měl skvělé a špatný režisér taky nakonec nebude, akorát holt scénář Setha W Owena je nedomrlý, místy (z hlediska motivace postav) nepochopitelný, jinde nejde do dostatečné hloubky a tím film skoro zabije. Na debut to určitě není špatné a věřím že diváka prahnoucího po tomto typu filmů to nudit nebude. Ale much to má dost.

4. Morgan je umělá bytost, vytvořená v tajné genetické laboratoři. Morgan vypadá jako člověk (jako takovej emo-teenager kterýmu někdo sebral make-up) ale je to expmerimentální humanoidní hybrid (bůhčíčeho s čím), kterej ačkoliv se narodil před pěti lety, tak vypadá jako patnáctiletá holka a chová se jako 30ti letej psychopat.

taková normální rodinka

5. O Morgan se nadšeně stará skupina vědců, kteří ji někde hluboko v lesích vytvořili, povili, a vychovávají, za účelem zjištění, jestli tohle nebude náhodou ten novej dokonalej člověk/zbraň/otrok/cokoliv. Ale Morgan se začíná poněkud vymykat kontrole, což se projevuje záchvatama agrese. Když v takovém momentu prostrčí jedné ze svých opatrovnic vidličku okem do lebky, nadejde čas, aby na místo nastoupila Lee Wathers (Kate Mara). Přísná kontrolorka rizik, kterou poslal korporát.

podobnost s jinými filmy čiste náhodná

6. Předtím, než Lee sepíše svou zprávu a doporučení, přijde Morgan ještě vyšetřit psychiatr, specializující se na hybridy. Enter Paul Giamatti. A zhruba v tomhle momentě (asi 20 minut od začátku filmu) se snímek začíná zcela hroutit pod tíhou nekvalitního scénáře. Spoiler: nejprve je výslovně řečeno, jaká je Giamatti kapacita v oboru, a o pět minut pozdě se chová vysloveně amatérsky, nebo proč z bůhdarma agresivně vůči Morgan, kterou úmyslně a naprosto k nepochopení diváka vyprovokuje k brutálnímu útoku. Pokud chtěl dokázat, že Morgan není nic víc než "mikrovlnka" jak jí sám ve filmu nazývá, ale zároveň dobře věděl o její síle a problémech s agresivitou, zřejmě mu moc nezáleželo na vlastním životě. To co následuje je sice pěkně zahrané a samo o sobě zajímavé, ale neladí to ani s tím co nám o Morgan scénář řekl do té doby, ani s tím, jak by se asi měly chovat ostatní postavy v té situaci. Spoiler: není jasné proč někdo, komu robot právě vypíchl oko a málem ho zavraždil, k němu dál přistupuje jako ke koťátku. Není jasné proč má Morgan ráda právě jednu z postav a nikoliv žádnou jinou. Také není jasné proč v tak technologicky pokročilé laboratoři uvedou postupně několik postav do zcela jasného nebezpečí.

tak já fakt nevím, chci aby po mě skočila, nebo nechci?

7. Morgan má jako film několik výhod. Je dobře obsazený. Kate Mara hraje upjatou drsnou korporátnici uvěřitelně, Giammati coby šílený psychiatr hodně zachrání, a Anna Taylor-Smith dokázala už v hororu Witch, že je skvělá herečka a umí navozovat děsivou atmosféru byť jen pohledem. K tomu přidejte Jennifer Jason Leigh, která ale má ve filmu jen asi 3 scény a z toho všechny s vidličkou nebo jejím pozůstatkem v oku, Michelle Yeoh (naprosto vyplýtvaná) a Tobyho Jonese, jako hlavního vědce (přiskočivšího si do Irska na natáčení z operace Anthropoid) a máte solidní ensemble cast. Prostředí laboratoře je správně futuristicky ponuré, a produkce chladně ale působivě minimalistická. Luke sice neumí gradovat napětí jako jeho táta, ale vyloženej provar to taky nebyl. Kéž by jen měl lepší scénář! Film: 5 - průměrný ničím nezajímavý příběh. Žánr: něco mezi hororerm, sci-fi a mystery, jen kdyby si to umělo vybrat. 6, z nadprůměru ho táhne pár pěknejch akčních scén a závěr se slibným cliffhangerem na sequal. Koukatelnost: 8. Bavilo mě to, zajímalo, jen mě u toho mrzelo, že to nemá líp napsaný ty jednotlivý postavy. Ale na sequel se vyloženě těším.

ideální prostředí pro náctiletého kyborga s duší

8. Co se mi na filmu nelíbilo? Změny v charatkteru nebo zmatení v motivaci postav. Proběhlo to tam u rovnou 3 z nich, a u ani jedné mi nebylo jasné co tím scénárista nebo režisér sledovali. Nedostatečné informace o tom světě, ve kterém Morgan žila. Divák musel nutně mít i po filmu tolik otázek. Např: co se stalo v Helsinkách, proč Morgan žila v betonové krabici - resp co si od toho vědci slibovali - jaké byly s programem další plány atd). Nevyvážená linka napětí. Průsery tam eskalovaly tak rychle, že zhruba ve dvou třetinách filmu už to moc nemělo kam jít a stala se z toho big spoiler: průměrná vyvražďovačka, kterou zachránil až výsledný twist. Dobře obsazené role, které nedostaly dostatek prostoru. A naprostá absence jakéhokoliv humoru.

zazpívejte jí někdo ukolébavku, ať se jí líp usíná

9. Co se mi na filmu líbilo? Námět. Obsazení. Hudba. Herecké výkony dvou hlavních představitelek. Pár akčních scén. spoiler: Lee vs Morgan. Atmosféra, ale jen scén které byly uvnitř. Jakmile překročili ven, už to ztrácelo dech. big spoiler: záverečný twist. který bez ex machiny by asi člověk nečekal, ale i takhle to příjemně otvírá vrátka druhému dílu.

proč se s Morgan kamarádí lesní zvěř nikde není vysvětleno

10. Pro koho film je? Pro lidi, které Anna Taylor Smith zaujala už ve Witch. Pro fanoušky do scifi, filmů o hybridech, robotech a mysteriózních mikrovlnkách. Pro ty co mají rádi žánr survival a seige. Pro ty co mají slabost pro útlé sexy dominátorky v korporátním outfitu. Pro ty, co si chtějí oddechnout, že dokud jim ten jejich harant doma nevrazil do oka vidličku, je to vlastně pedagogický úspěch a měli by ho více chválit.

sliny, sperma a vaginální sekret se z plexiskla špatně umývá