2. ledna 2018

Recenze: Jungle - Harry Potter hubne v Amazonii. A jak už to u hubnutí bývá, není to žádná zvláštní zábava. [5/10 A.S.]

1. Daniel Radcliffe již dávno přerostl svou kouzelnickou minulost a opakovaně prokázal, že je opravdu dobrý herec, který nepotřebuje jiná kouzla než kouzlo své osobnosti.

2. To si přivezl i do australské džungle, do role mladíka Yossi, na natáčení survivalistického dramatu Jungle o trojici kamarádů, kteří se rozhodnou udělat si túru po Amazonii a světe div se, nejde to úplně dle plánu. Spoiler: jelikož je film podle autobiografické knihy, pokud to víte, je vám jasné, že její autor přežil. Ale než se k tomu, že to nejde úplně podle plánu, dostanete, můžete si v kině tak na 45 minut zdřímnout nebo zameditovat na téma "kdo bude příští český prezident". Protože ta dobrá část filmu začíná až někdy kolem 50 minuty snímku, kdy se skupina rozdělí.

3. Trojici tvoří jedinci, jejichž etnický původ a vystupování ve filmu mi nedá nezačít tento odstavec takto: Amík, Němec a Žid přijdou do džungle hledat zlato (boha, sex, smysl života, you name it). Amík začne všem rozkazovat, Němec zařve scheisse a zmizí do džungle, zatímco Žid nelení a v přestávkách mezi ožvýkáváním kousků zlata už si v hlavě dělá budoucí business plán. Jako průvodce si najmou jakéhosi Karla, oblečou se do zcela nevhodných bot a džínových kompletů (režie nám asi chce dát okatě najevo, že je rok 1981) a vyrazí.

4. Po nějaké době podivných žabomyších válek mezi různými členy výpravy, několikero podivných scénách, při kterých není jasné, kdo (jestli někdo vůbec) halucinuje, kdo (jestli někdo vůbec) je čí otec a proč tam vlastně jsou mimo toho, aby si zafilosofovali na úrovni střední školy, se kluci dostanou do nesnází a je na čase udělat pár hloupých hororových rozhodnutí, které jim všem jen přitíží. Tak směle do toho!

jak se vlastně čte Camus? A s kým spal Sartre, nevíte?

5. Navíc - hlavně na začátku má film hodně silné gay podtóny a člověk tak nějak čeká, že se tentokrát místo hory bude krotit džungle. A možná se na to i trochu těší. Ale ne, to jen režisér a herci asi neuměli jinak dát najevo rodící se silné přátelství mezi mladými muži. Takže se můžete těšit na spoustu objetí, dlouhých pohledů, komplimentů, vyznání lásky, různého osahávání a poplácávání a vyhledávání hlubokých očních kontaktů, ale penisy na sebe nakonec nevytáhnou. A vzhledem k tomu, jak je minimálně první hodina filmu nudná, zmatená a přebytečná, je to vlastně ohromná škoda.

na tenhle kolík se napíchnu a oni to ani neukážou?

6. Největším problémem filmu je scénář a dialogy. Oboje působí jako podstatně horší bakalářská povídka. Kde se víceméně nic neděje a pokud ano, tak skrze někdy nesrozumitelně natočené scény, jindy děj vázne kvůli dialogům tak tupým, že by se u toho styděla i nalitá patnáctka na diskotéce. Po hodině se konečně děj posune do fáze, kvůli které asi většina diváků šla na tenhle film do kina: Radcliffe si sundá košili a začne bojovat o svůj holý život.

just take off your shirt baby and tell us

7. Ve filmu se mimo Harryho sešla vzácná parta neherců, jak by řekl jeden můj kolega. Hrají, ale nekomunikují to, co mají. Můj doprovod v kině a já mezi sebou máme něco kolem 300 bodů IQ, přesto jsme v některých momentech filmu byli zmatení a ne tím dobrým způsobem jako u Šestého Smyslu, ale tím špatným způsobem jako u filmu The Room. Předpokládám, že se něco extra obludného událo ve střižně. Mrzí mě to o to víc, že tenhle snímek natočil Greg McLean, člověk, co natočil podle mne velmi povedený vyřazovací gore horor The Belko Experiment. Ale Jungle vyřadil hlavně scénárista Justin Monjo (seriál Farscape). Film: 4. Žánr: 6. Koukatelnost 5.

už týden jsem nejed a ty mi ani nedáš ochutnat! přitom je v tom tolik proteinu!

8. Co se mi na filmu nelíbilo? Absence nějaké srozumitelné dramaturgie. Nebylo jasné, jakou má kdo osobnost, kromě zdůrazňování stereotypů, např. Žid pusinkuje svojí modlitební knížku a myslí na rabína, Američan je dominantní nadšenec. Kdo byl hodný a zlý (resp. tolerantní vs. tak trochu tyranský, neupřímný a manipulativní) se od scény ke scéně měnilo a nemyslím, že to byl režijní záměr. První půlka byla hrozně natahovaná, aniž by se v ní právě rozehrála nějaká hlubší psychologie vztahů mezi mladíky. Nelíbily se mi ty falešné přízvuky. A triky. Ani kamera. Plus kam zmizela ta krabička amfetaminů? To nemohl celý sníst. Pokud ano, proč to nebylo vidět na kameru, to mohla být přeci zajímavá scéna. A scény, které se nepoužily a dle mého měly: scéna, kde Radcliffe padá na dřevěný kolík a natrhává si anál. Radcliffe se probouzí s natrženou prdelí a posetý pijavicemi. Radcliffe dále procitá a zjišťuje, že mimo natrženého věnce a celopokrytí pijavicemi ho taky zaživa žerou termiti. Proč TOHLE nebylo ve filmu, ptám se s varovně zdviženým ukazováčkem? A místo toho tam bylo třeba jezení vajíček nebo několikaminutové zápolení s peřejemi, které vypadalo asi tak věrohodně jako tady ta moje smrt pod motorovkou?

9. Co se mi na filmu líbilo? Krásná příroda. Dobrá druhá půlka, respektive skvělé hraní Daniela Radcliffa ospravedlňuje druhou půlku jinak celkem nudného, zmateného filmu. Místy zajímavá hudba. Jeden dobrý vtip, kdy se Yossi rozhoduje mezi steakem a ženským tělem. Pár pěkných flashbacků tam bylo.

přivezte mi už ten můj trailer kuááá!

10. Pro koho film je? Pro fanoušky Zkrocené Hory a Bolívie. Pro lidi, co chtějí jít na nějaký survival film, ale odpustí mu první hodinu teenage filosofie. Pro fanoušky Harryho Pottera. Přerostl ho, ale když se člověk zasnaží, je to pořád tam. Pro lidi, kteří uvažují nad tím, jestli by se sami měli vydat do amazonské džungle, byť konkrétně tahle krásná džunglí příroda byla natočená v Austrálii. A konečně pro ty, kterým něco vrtá v hlavě a neví, jak se toho zbavit. Film vás inspiruje.

chlapi. nic nevydrží, no.