17. listopadu 2017

Recenze: The Meyerowitz Stories - Sandlerova reálná šance na nominaci na Oskara [9.7/10 A.S.]

1. Málokterému filmovému fanouškovi se poštěstí, aby se v jednom filmu sešli 2 z jeho 3 nejoblíbenějších herců vůbec a film ještě k tomu napsal a režíroval jeho oblíbený režisér. Kdyby v The Meyerowitz Stories (new and selected) vedle Dustina Hoffmana a Adama Sandlera byl místo Bena Stillera Tom Cruise, už bych nepotřebovala Vánoce. Ale z té spolupráce měli radost i sami herci, protože ti hlavní pracovali pro Baumbacha dobrovolně, rádi a zadarmo.

2. Nový snímek režiséra Noaha Baumbacha (odborníka na tragikomicky hluboce poškozené lidské vztahy, se zvláštním zřetelem na vztahy rodinné, např. The Squid and the Whale,  Greenberg, While We're Young) se opravdu povedl. Kdo tohoto režiséra nezná, může si v duchu říct, že je to takový trochu odstředěný a více na styl "indie" zaměřený Wes Anderson a bude mít dobrou představu. Baumbach Wese Andersona "připomíná" i díky tomu, že je autorem několika scénářů, které Anderson zfilmoval. Například The Life Aquatic with Steve Zissou nebo jeden z Andersonových nejlepších: Fantastic Mr. Fox.

3. Film Meyerowitz Stories vypráví několik vzájemně souvisejících příběhů z rodiny svérázného patriarchy Harolda Meyerowitze. Harold je starý, sebestředný a značně extravagantní umělec, který se necítí dostatečně uznávaný ve světě kultury a možná právě proto se o to víc snaží, aby se kolem něj vše točilo aspoň doma. Během filmu tak velmi fikaně, vtipně, ale zároveň brutálně terorizuje všechny okolo. Harold má tři děti. Dva syny, rozvádějící se ho neurotika Dannyho (Sandler at his best) a úspěšného právníka Matthewa (Stiller) a dceru, introvertní myšku Jean. Kterou hraje skvělá Elizabeth Marvel. Jako kdyby vypadla z filmu Woodyho Allena, v jehož hře A Second Hand Memory momentálně působí v New Yorku. Harold má také již několikátou manželku, alkoholičku Maureen (Emma Thompson)*. V menších rolích se zde také objeví: Judd Hirsh, stále nádherná Sigourney Weaver, Adam Driver nebo Candice Bergen. Až budete film sledovat, tak pokud vám bude připadat casting podivně dobrý, je to tím, že ho dělala dvojice Douglas Aibel a Francine Maisler. A ti mají za sebou úspěchy v podobě obsazení: Manchester By The Sea, The Revenant, BirdmanThe Grand Budapest Hotel, Moonrise Kingdom, Blade Runner 2049 nebo The Big Short. A i zde se jim podařilo pro film zajistit kolektiv skvěle k sobě padnoucích herců a to nejen z řad těch slavných (protože pro několik z nich režisér přímo ty role psal), ale i těch relativně neznámých. Např. Grace Van Patten (která je dost podobná Shailene Woodleyv roli Elizy, dospívající svobodomyslné dcery Adama Sandlera. A sám Hoffman kupodivu už hrál otce jak Sandlera, v The Cobbler, tak Stillera, v Meet the Fockers A opravdu jim tohle spárování sedne.


zabijeme ho teď nebo až za chvíli?

4. Příběh začíná tím, jak se vynervovaný Danny (Sandler) pokouší během dne zaparkovat na Manhattanu. Ten problém osobně znám, takže už tím, jak ho snímek realisticky vykreslil, mi bylo celé dílo od začátku sympatické. Tu frustraci ze snahy někam narvat auto a neochoty platit 40 dolarů za garáž jsem prožila nesčetněkrát. Během úvodní minuty filmu Sandler rozjede to, v čem je opravdu dobrý. A mimořádně tím nemyslím recitaci fekálních vtipů. Ale bleskovou ventilaci nahromaděné frustrace a agrese (do té doby zaměřené převážně dovnitř) ve formě hysterického řvaní. Které umí asi nejvíc procítěně a uvěřitelně z Hollywoodu. Sandler se ve svých hystericko-agresivních scénách dostane z nuly na sto rychleji než Porche Spyder. Kdo ještě neviděl Punch-Drunk Love, tak A) ať se stydí a B) to kouká rychle dohnat. Scéna, ve které Sandler rozmlátí vitrínu s porcelánemzdemoluje záchody v restauraci, či po telefonu vyhrožuje své sestře zabitím, přesně vykresluje to, o čem mluvím. Ten talent dát během zlomku sekundy uvěřitelně najevo tu zoufalou urputnost, která vychází z příliš dlouhého potlačování sebe sama má prostě jen on. Anywho

čekání na Oskara

5. Po zaparkování Danny dorazí za svým otcem Haroldem a tam díky několika skvěle napsaným dialogům brzy zjistíme, že Harold je pěkný kokot a s Dannym zřejmě celoživotně zachází jak s hadrem, přičemž ten si to, bůhví proč, nechá líbit. Ale díky tomu, jak sympaticky Hoffman Harolda hraje, zůstává tyran Harold pořád tak nějak lidský (a generuje dost humoru), takže nám film neumožní ho hned úplně nesnášet. Postupně sledujeme, jak Harold vytírá podlahu s Dannym, Jean a úplně jiným způsobem nakonec i s Matthewem. A je to zábavné, dojemné, tragické, vtipné, ale hlavně skvěle natočené.

zavolám na tebe Chocholouška

6. Ale to by nebyl pořádný film se Sandlerem, aby se tam nepropašoval moment, kdy zpívá. Jak správně řekl Baumbach: "if you have Adam in your movie, of course you want him to sing". A stejně jako ve filmu The Wedding Singer, i tady má Sandlerova hudební vložka ohromnou přidanou hodnotu. Genius Girl, duet Sandlera s Grace van Patten patří k těm nejlepším (a zároveň nejdojemnějším) scénám filmu. Z toho, když si ji bez zhlédnutí filmu pustíte na Youtube, to sice asi nepoznáte, ale i tak krásně ilustruje aspoň to, jak si tihle dva herci spolu padli do noty (intended).

before things got a bit creepy

7. Nebudu se v této recenzi ale zaměřovat jen na Sandlera (a jeho oprávněný Oscar buzz). I Stiller tu odvádí skvělou práci v roli Matthewa. Syna, který je otcem naopak zbožňován, ale který se Haroldovi snaží několikrát během filmu sdělit, že ani tahle role nebyla úplně příjemná a že Haroldův narcismus měl tragický dopad i na Matthewův vývoj. Film: 9. Žánr (dramedy): 10. Koukatelnost: 10. Číslo za koukatelnost může být trochu nižší pro ty z vás, kteří mají dokonalé vztahy v rodině, nebo nemají gigantický, celoživotní crush na Adama Sandlera, ale rozhodně ani tak to neklesne pod 7, neboť film je prostě výborně napsaný, zahraný i zrežírovaný. A tentokrát vás ani nemám možnost vydírat, ať na něj jdete do kina a nepouštíte si ho doma, neboť v ČR se do kin snímek zjevně nechystá. Ale za to ho pro vás legálně distribuuje Netflix, který tím opět o něco pokročil jako tvůrce filmů, které jdou do kin. 

přiznej se, koho jsi kdy osahával?

8. Co se mi na filmu nelíbilo? Nenajdu nic, sorry. Někomu se může nelíbit až příliš blízký vztah Dannyho s jeho dcerou Elizou, ale mně to připadalo vtipné a scény, kdy mu ukazuje svoje prsa, skvěle absurdní a zároveň sloužící jako juxtapozice dvou životních postojů vzhledem k tomu, že pocit studu/zahanbení je pro Meyerowitz Stories ústřední, ale Eliza jako jediná z příslušníků rodiny Meyerowitzů za sebe stud (v jakémkoliv smyslu) necítí. Jediný důvod, proč film ode mě nemá 10 je to, že v rámci kinematografie nepřináší nic "ještě neobjeveného", pokud tím nemyslíme potenciál Adam Sandlera na Oscara, o kterém ale já a ti moudřejší z vás jistě vědí již dlouho. :-)


my jsme tu pro ty Oscarové nominace. Nebo aspoň Globe.

9. Co se mi na filmu líbilo? Herci, scénář, režie, kamera, hudba, prostě všechno. Ale pokud si odmyslím své (možná místy více subjektivní než obvykle) nelíčené nadšení z toho, kdo tam hraje a jak je to dobré vypíchnu konkrétně několik scén, které stojí za zmínku. Jean běží. Harold běží. Jean vypráví v lese historku se sprchou. Již zmíněný duet u piana. Oběd Harolda s Matthewem. Děkovné řeči Dannyho a Matthewa. To jsou scény, kde se režisérovi povedlo během pár desítek vteřin vykreslit tak intenzivně vtipné či dojemné momenty, že by se z toho snad měly dělat lekce tvorby filmu. 

a jak to že mě nikdo neosahával?

10. Pro koho film je? Pro všechny? Ok ok. Primárně samozřejmě pro lidi, kteří mají rádi filmy Wese Andersona a Noaha Baumbacha, nebo herectví Dustina Hoffmana. Pro diváky, kteří si užijí žánr dramedy. Pro milovníky New Yorku. Pro fanoušky indie filmů. Pro ty z vás, kterým se líbilo Punch-Drunk Love. Pro lidi, kteří někdy s někým měli složitý vztah. Pro diváky, kterým nevadí pohled na otce, který se dívá na eroticky laděný film své dcery. Pro ty, kteří se chtějí proti něčemu vzbouřit. Pro ty z vás, kteří stále ještě nevěří tomu, že Sandler je výborný herec. A pro ty z vás, kteří zase chtějí vidět fantasticky zahraný výbuch zlosti. Který přijde v nejlepším a semele či pobaví vás tak intenzivně, že se to snad dá přirovnat jen k prožitku z kvalitního orgasmu. Takže, najděte si čas, klid, udělejte si pohodu a nechte se oblažit tímhle krásným filmovým zážitkem. Stojí za to.

bring it in

PS: hm hm, Adam Sandler je také velký fanoušek Hoffmana, to má u mě další velké a velmi významné plus. A Fallon zase dokázal, jak je skvělý imitátor (ale to Sandler ostatně taky). V tom samém dílu Fallon Show se také můžete dozvědět, že Sandler, Hoffman a Tom Cruise spolu kdysi hrávali basket! A Sandlerovi s Hoffmanem to spolu děsně sluší všude. Och. Ach. Mmm. Dream team. Mmm. Ok, jdu si dát sprchu. 

chceš si s náma zahrát?

PS2: Film obdržel pětiminutové ovace na festivalu v Cannes. Tady je z toho hezká tiskovka. Mimochodem v Cannes film vyvolal také trochu kontroverzi, protože se ve Francii nepromítal v kinech. Ne že by Netflix nechtěl, ale francouzské zákony neumožňují po dobu 36 měsíců poté, co se nějaký film promítal v kinech, aby byl dostupný na streamovací službě. Ano. Velmi WTF v dnešní době. Festival kvůli tomu bude v budoucnu mít již jiné podmínky.


toto prosím není oholený Matěj Stropnický ale režisér filmu Noah Baumbach

*Dustin se s Emmou před kamerou v roli filmové dvojice schází již potřetí, po Last Chance Harvey a Stranger Than Fiction


5 komentářů:

  1. Tohle je tak židovský film, že by měl být natočen na nehořlavý materiál a skladován mimo dosah Arabů a Peršanů. Tohle nebylo vůbec vtipné. Já vím, sklapni. Ty sklapni!

    Sorry about my inner voice.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. nejsi prvni kdo mel k tomuhle filmmu ten samy komentar. v obou pripadech me uprimne prekvapilo ze to toho cloveka vubec napadlo. no, mozna proto ho ve francii nedali do kin :)

      Vymazat
    2. Mají ti Francouzi, kteří se jmenují Ahmed nebo Abdul nebo Mohamed, rádi Židy? Nemusíš odpovídat.

      Vymazat
  2. Kdyby misto Sandlera hral Cruise, byl by to dobrej film. Ten clovek neumi hrat. Ani zpivat.

    OdpovědětVymazat