19. listopadu 2017

Recenze: Justice League - zábavná zkazka o tom, jak CGI skoro zvítězilo nad knírem [6.3/10 A.S.]

1. Při natáčení filmu Justice League došlo k mnoha roztodivnostem a problémům. Jedním z nich byla tragédie v rodině režiséra Zacka Snydera (300, HoldenMcNeil vs NapoleonSolo), která dokonce vedla k tomu, že se dokončovacích prací (včetně signifikantních přetáček) chopil do té doby u JL působící jako scénárista, Joss Whedon (režisér Avengers).

2. Ten dostal za úkol film "zevtipnit a prosvětlit".  Výsledkem toho je jistá tónová nevyrovnanost. Která ale není úplně nezajímavá, protože Snyderovy "signature scenes", tzn. barevně přetuněné, zpomalené a monstrózně kýčové záběry se po chvíli musí omrzet snad i tomu nejvíc hard-core fanouškovi jeho filmotvorby. Také díky tomu, že se film z části přetáčel, neuvidíte ve filmu všechny scény, které jsou třeba v tomhle traileru. U některých je to dobře, jiné třeba někoho zamrzí.

3. Příběh je převážně o tom, jak se Justice League dává dohromady. A není to špatný příběh. A ani film to není špatný. Rozhodně je to o mnoho lepší než Nick Dunn vs Bezejmenný Hrdina z nadcházející M:I 6. Místy má něco z Avengers, místy ze 300, a mně se na to minimálně hodinu koukalo velmi dobře. Po tu dobu se film totiž věnuje převážně tomu, jak Batman poté, co potká nějakého rojícího se paradémona a zjistí, že na jejich invazi asi nebude stačit sám, dává dohromady partu superhrdinů, kteří by mu mohli pomoct. Ano, Batman objevil benefity týmové práce! Jak mu později řekne komisař Gordon v podání J.K. Simmonse "Its good to see you play nice with others".

bring out the zombie!

4. To ovšem není jediná změna, kterou Batman prochází. Stárne. Zarůstá. Šediví. Trochu nám otéká v obličeji. Do Batcave se mu někdo vloupal (no homo). A Alfred mu mezitím mládne před očima. Jo, Jeremy Irons vypadá vedle Afflecka tak nějak udržovaněji totiž. Až mi to trochu vadilo, protože jsem přeci jen na Alfreda zvyklá v poněkud použitěji vypadajícím a o 15 let starším balení Michaela Caina. Batman ale má, poprvé od Burtonovských dílů, jakýs takýs smysl pro humor! Bravo. Batffleck sice není zrovna nejlepší v přednášení vtipných hlášek, ale ta snaha se počítá. Stejně jako to, v čem je fakticky dobrý: méně či více nadutá prkennost. Affleck tak aspoň správně balancuje atmosféru ve scénách, kdy je Batman na plátně sám s Flashem. Kterého scénář i režisér pojali tak očividně jako ukecanou "comic relief" postavu s poruchou soustředění, že až nápadně připomíná Toma Hollanda v posledním Spidermanovi. Díky bohu že vedle sebe v takových scénách Flash neměl stejně užvaněného, a za KAŽDOU CENU, i kdyby to mělo Řím zbourat, super-cynického, arogantního a tím pádem ve spojení s neurotickým a mega užvaněným Spidermanem už hrozně otravného Iron Mana, ale stoického Batmana. Proto taky scénu, kdy Batman coachuje Flashe do jeho první bitvy považuju za jednu z nejpůsobivějších ve filmu a Affleckovo "save one" mi připadalo podobně atmosféricky funkční jako Garfieldovo "Just one more" v Hacksaw Ridge.

I can smell your cunt fear

5. Batman tedy někdy po hodině a čtvrt sestaví svou partu. V ní je, jak asi většina z vás ví, mimo Wonder Woman, Aquamana (Jason Momoa) a Flashe i Superman (a Cyborg - Ray Fisher). A vzhledem k tomu, že Superman je právoplatným členem týmu JL snad skoro ve všech reinkarnacích této party a navíc byl v promo materiálech i traileru na Justice League, nemělo by jeho jméno v této recenzi být pro vás žádné překvapení a to i přesto, jak skončil ve svém posledním filmu. Oživování Supermana mmdem považuju za jednu z nejpovedenějších scén z celé Justice League, generující (nevím jestli plánovaný) humor v podobě bizardního očního kontaktu mezi Flashem a Supermanem ještě ve fázi "Pet Cemetary". Při tom se tu smálo celé kino.

skočím pobavit diváky a hned jsem zpět

6. Vlastně až do doby, než začal tým bojovat s ústředním padouchem (nudná kompilace CGI pod jménem Steppenwolf) mě film bavil dost. Třeba ve fázi, kdy do sebe Aquaman vyklopí láhev chlastu a vyměňuje si sice nesmyslné, ale relativně dobře působící macho hlášky s Batmanem, který se ho pokouší rekrutovat. Nebo když Flash objevuje Batcave. Flash sám (Ezra Miller) je dobře zahraný, kór jakmile si ho přestanete spojovat s Sheldonem Cooperem, nebo v něm hledat Granta Austina. Ale herecky, esteticky i pocitově celému filmu kraluje Wonder Woman v podání Gal Gadot. A tam je právě vidět rozdíl mezi povedenou režií Patty Jenkins nebo Nolana, kteří skoro všem svým hercům a postavám pomohli skutečně ovládnout plátno, a mezi po Snyderovsku kýčově a daleko prázdněji podaném mišmaši různých a často plochých nebo prostě méně zajímavých figurek. Které sice většinou už známe, ale pokud umřou, asi za ně moc slzy ronit nebudeme. Myslím, že nebudu přehánět, když řeknu, že herecky tento film prostě zachraňují ženy. Ať už to je Wonder Woman, Lois Lane (zneužitá a nevyužitá Amy Adams) nebo Hippolyta (Connie Nielson, která silné ženy aristokratického původu umí již od Gladiátora). Antiope (Robin Wight) ani nebudu zmiňovat, neboť ta se ve filmu, stejně jako David Thewlis mihne na cca půl sekundy, a pokud tyhle dva vyloženě nehledáte a skutečně dobře se neorientujete v těch předchozích DC filmech, tak vám asi utečou.

co teď, když mi Aquaman dal košem?

leave it up to me, boys

7. Film bohužel kvalitativně i atmosféricky stahuje přemíra nezajímavých a zaměnitelných CGI potvor, které prostě nemají charisma, atmosféru a nejsympatičtěji na ně chce jít malá ruská holčička, když poté, co zjistí, že jsou paradémoni okřídlení, sáhne po repelentu na hmyz. No a tím se dostáváme k CGI práci, která musela být nesmírně složitá a ve výsledku možná i díky tomu má při detailech Superman trošku divný obličej: protože se přetáčelo doslova pár měsíců před premiérou, Henry Cavill už byl plně zaangažován na natáčení svého nejnovějšího filmu, Mission: Impossible 6, s Cruisem. A v něm Cavill má hodobóžo knírek, který mu produkce po dobu natáčení nedovolila oholit. Takže Superman měl asi ve čtvrtině svých scén při natáčení KNÍR jako nejnovější Poirot. A ohledně oknírovaného Cavilla na setu Justice League vzniklo tolik historek až z toho byla kontroverze, kterou Cavill sám musel složitě vysvětlovat. Z řad fanoušků se samozřejmě našli i tací, kteří lobovali za to, aby Supermanovi knír zůstal. Musím říct, že mne by to připadalo jako relativně vtipná vložka do filmu. Rozhodně víc k zasmání než fakt, že za digitální odmazání kníru se zaplatily milióny dolarů. Některé zdroje uvádějí až 25 mega z 300 mil. USD rozpočtu celé Justice League. Cože? Není vám z toho dobře? Jo, mně taky ne. Film: 5, žánr: 6, koukatelnost: 8.

Superman a jeho SuperMustáš

8. Co se mi na filmu nelíbilo? Naprosto nezajímavý ústřední padouch, na jehož ztvárnění byla škoda kvalitního herce v podobě Ciarána Hindse (There Will Be Blood). Stádo paradémonů, živících se strachem. Nezajímaví, uniformní, místy jednoduše zničitelní, místy naprosto neporazitelní robo-brouci. Cyborg a jeho backstory mne taky moc nebavili. Příliš kňourání. Ale za nejhorší provar filmu považuju to, jakým způsobem si Justice League nechala vzít to nejzásadnější, co měli hlídat. Spoiler: Steppenwolf prahl po třech krabicích (motherbox), pomocí kterých mohl zničit svět a tím dát vznik jinému, který zřejmě preferuje. V situaci, kdy má již dvě a Justice League má tu třetí, se nikdo z nich nenamáhá ji osobně střežit nebo kvalitně zabezpečit a Steppenwolf ji dostane naservírovanou na stříbrném podnose nedotaženého scénáře. Škoda. Plus mi vadilo kolikrát Alfred před cizími lidmi Batmanovi řekl "pane Wayne", nebo Loise Supermanovi "Clarku". Taky mne mrzelo, že když už ve filmu bylo zajímavé pracování s hudebními motivy (např. tento) jednotlivých postav, že to proběhlo jen jednou, max dvakrát u každé postavy a příliš krátce. Přitom to mělo skutečný potenciál na atmosférický build-up, protože ty linky asi každý fanoušek super-hero filmů dobře zná a má z nich asociace a radost. Kýčová scéna v poli. Marketingový ojeb na diváka aneb články s titulky "Robin Wright a David Thewlis budou i v Justice League". Příliš škatulkově limitovaný Ezra Miller, který má evidentně na víc. A to, že se prostě ani náhodou nemůže vyrovnat jakémukoliv z Nolanových nebo Burtonových Batmanů, co se týče atmosféry, motivace padouchů, průběhu akce i herců, to je asi jasné. Co bych jen dala za nového kvalitního padoucha typu Bane (ani nepotřebuju Jokera)… a ne že nám naservírují tu bez osobnostní, nezajímavou, kníkající zrůdičku Steppenwolfa.

v kolik že sem slíbil doručit ten Armageddon?

9. Co se mi na filmu líbilo? Dá se to popsat vlastně hrozně jednoduše. Ten film mě bavil. Rozhodně do poslední třetiny mne bavil velmi. Kvůli nudné, natahované a nepřehledné závěrečné akci mě bavil pak už podstatně méně, ale do té doby solidní zábava, a to i přes veškerý kýč, nekonzistenci nebo Snyderovskou onanii nad slow-mo. Za nejlépe ztvárněnou akční scénu považuju Wonder Woman zachraňující civilisty před teroristy na začátku. Za nejvtipnější pak celou Pet Cemetery sekvenci. Pak se mi ještě líbilo to, že si na stavbě té historie a logiky tohoto světa někdo dal záležet, i když to tak třeba nemusí vypadat. Bylo tam totiž ukryto (protože se tam mihli opravdu na zlomky sekund nebo sekundy) x různých dalších postav komiksového a filmového světa, které se třeba vyskytnou ve větší míře v nějakém pozdějším "final cutu" nebo extended verzi nebo budoucích filmech. Kdo dával bedlivý pozor, mohl pochytit, že se tam mihl Yalan Gur, reprezentující kmen Lanternů, když už v této JL nebyl sám Hal Jordan (Green Lantern, jinak právoplaný člen JL). Yalan Gur měl v historii tohohle universu důležitou roli a mohl by nás později propojit s Guardians of the Galaxy. Osobně bych se ráda dočkala zfilmování příběhu Yalan Gur vs Guardians of the Galaxy, to má takovou slibně Glumovskou linku totiž. No, tak třeba někdy v budoucnosti. Jo a ještě se mi líbil soundtrack (OST Danny Elfman), včetně coverů Beatles a Cohena, které ve filmu zazněly. Je to kýč, ano, ale zrovna pro ty momenty, které podkresloval, mi připadal únosný.

Clarku, nech to obilí a pojď domu

10. Pro koho film je? Pro fanoušky DC světa. Pro fanoušky Batmana i Supermana. Pro lidi ulítlé do komiksů a superhero žánru. Pro lidi, kteří mají rádi barevné blockbustery a nevadí jim, že to není žádný kinematografický zázrak. Pro konzumenty popcornu a popcornové zábavy. Pro ty, kterým připadalo zábavné sledovat například Independence Day: Resurgence nebo Ghosbusters 2017. Filmy, které mají své chyby, jež mohou být pro lecjakého diváka i docela závažné, ale pro člověka, co se chce prostě a jednoduše pobavit, mají takové filmy své místo. Justice League opravdu není snímek dělaný pro kritiky. Je čistě a hlavně pro: fanoušky. A mne to ani trochu nevadilo. A možná na něj půjdu ještě jednou.

těšíte se na další díl? You better.
PS: po filmu jsou dvě další scény. Jedna mid-credits a jedna post-credits (zásadnější a povedená). Spoiler: Deathstroke vs Luthor, yay

Yep, Bats gave me the Knightcrawler. Wanna ride?