23. listopadu 2017

Recenze: Happy Death Day - po Edge of Tomorrow nejlepší "předělávka" Groundhog Day [7/10 A.S.]

1. Nenechte se od zkouknutí Happy Death Day odvrátit pár mimózními čtyřicetiprocentními recenzemi z ČR. Byla by to škoda. Protože takhle sympatický a svižný počin v žánru "můj den se neustále opakuje" se tu (mimo v nadpisu zmíněného a skvělého Edge of Tomorrow) už dlouho nevyskytl. A že jich je. Kam se hrabe moralistické a nudné Before I Fall, které je zdánlivě dost podobné. I zde se hlavní hrdinka Theresa, přezdívaná Tree (Jessica Rothe, taková talentovanější a o pár měsíců starší Blake Lively) probudí do dne, který se nejenže pořád opakuje, ale zároveň to je její poslední den v životě. Protože jí na konci toho dne pokaždé někdo zabije. Čemuž se Tree během filmu pochopitelně snaží vyhnout.

2. To, co ale odlišuje Happy Death Day od Before I Fall a taky od klasických slasherů vysokoškolaček, je fakt, že tohle není čistý horor, ale komedie s hororovým laděním. A navíc se jí velmi povedl casting hlavní postavy. Někdo by sice snímku mohl vyčítat, že je hlavní herečka na roli vysokoškolačky se svými 28 lety v době natáčení moc stará. Ale podle mě je to úplně vedlejší. Protože tahle postava po právu vypadá trochu vyžileji vedle svých ostatních spolužáků. Zejména vedle svého romantického zájmu ve filmu, Cartera (o 7 let mladší Israel Broussard). A dává to smysl. Tree totiž holduje úplně jinému způsobu života než Carter. Tree ráda a zřejmě i často kalí. A ne poprvé až do bezvědomí. Prostě si užívá vysokoškolského života rozhodně dost jiným způsobem, než je sledování filmů od Carpentera (což dělá slušňák Carter). A tak její narozeninový den začíná tím, že se probudí a neví, kde je, jak se tam dostala, je jí mizerně a z minulé noci si nic nepamatuje. Naštěstí je ve stejném pokoji (na koleji) právě Carter, který jí mile vysvětlí, jak se tam dostala a jak to, že má na sobě něco jiného, než v čem přišla.

na těch šteklích už ven nejdu!

4. Tree je ale "evidentně" mimo Carterovu ligu, minimálně z jejího pohledu, takže mu jen vyžere prášky na bolení hlavy, nasadí si patnácticentimetrové rudé jehly a přiléhavé metalické tílko a vyrazí na svou "walk of shame", tedy cestu z chlapecké koleje na svou. Za bílého dne, s rozmazaným makeupem a pocuchanými vlasy, když je zjevné, že noc neskončila úplně tak, jak by si asi přála. Kdo to nezažil, nepochopí. Anywho.

podle mě je pod tou maskou jasnej Mark Zuckerberg

4. Tree večer cestou na oslavu narozenin sympaticky brutálně, ale přitom bez použití gore záběrů (film je přístupný od 13), zavraždí osoba v masce univerzitního maskota (jednozubé psychotické vraždící mimino, design by Tony Gardner, což je člověk, který vytvořil masku vraha z hororu Scream) a Tree se ke svému ohromnému překvapení druhý den probudí zpět v Carterově pokoji s pocitem, že ten den už prožila, nebo že to možná byl jen divný sen. Postupně ale zjišťuje, že to není ani sen, ani něčí prank, ale že se po každé své smrti vrací do rána svých narozenin, do Carterova pokoje. 

zatracenej facebook stalking

5. Teď se sluší říct, že schéma filmu je značně přebrané z geniálního Groundhog Day. Nejen tím, že se hlavní hrdince opakuje den. Ale i tím, jak na to ona postupně reaguje. Střídá se u ní stav, kdy nevěří tomu, co se děje, kdy proti tomu nějak bojuje, pak upadá do deprese, bojí se, začne se chovat psychopaticky, začne si to aspoň částečně užívat, spáchá pár trestných nebo společensky pobuřujících činů jen proto, že může, a nakonec se polepší. Dobré ale je, že Happy Death Day toto vše dělá velmi přiznaně. Dokonce na Groundhog Day odkáží i v jednom dialogu, což se mi obzvlášť líbilo. To nejlepší ale, co film má, je hlavní protagonistka. Ta sice je na začátku nafoukaná, sobecká modelka, ale Roth ji hraje pořád relativně sympaticky, něco, co právě vystihl tak dobře Bill Murray v Hromnicích - sebestředný hajzl, ale i tak mu divák fandil. Proč? Protože generoval humor. A to samé dělá i Jessica. Její fáze "už mi z toho všeho mrdá" je herecky zvládnutá opravdu na jedničku a nejen Cartera, ale i diváka, dokáže v každém dalším záběru překvapit novou polohou a grimasou, když přebíhá z vážna do ironie nebo (vtipného) zoufalství. 

jdu si pro tu kulmu!

6. Odvážím se tvrdit, že kdyby neexistovaly bezchybné a unikátní Hromnice a film neměl posledních 10 minut, že je také geniální. Takhle je jen "velmi velmi zábavný". Nemůžeme a nemáme v něm hledat nic nového. Tohle je otevřený hommage Hromnicím, s nadstavbou vypůjčenou z pár slasherů. Film ale nemá být primárně klasický horor. Jeho režisér Christopher Landon (do té doby převážně scénárista, např. Disturbia nebo Paranormal Activity) to konkrétně uvádí, že úmyslně točil film tak, aby se divák víc smál než bál. A ještě ve snímku odkazuje na své oblíbené filmy a režiséry (mimo Groundhog Day např. 16 Candles, They Live), což je mi také sympatické. I scénárista Scott Lobdell odvedl dobrou práci a většina dialogů tak je překvapivě svižná a uvěřitelná.

you got 15 more candles by any chance?

7. Ale to nejpovedenější, čím scénárista a režisér přispěli ke zkvalitnění žánru "hororové komedie", je to, že hlavní hrdinka nebyla slaboduchá poddajná oběť, ale výrazná silná osobnost, která se nesložila při prvním pohledu na vraha a naopak několikrát se mu velmi statečně postavila. Nakonec až akčně. A prokázala docela dost vlastní invence a snahy o přežití, což jí připadalo, že se nejpravděpodobněji povede, když odhalí, kdo ji chce zavraždit (a uteče své vraždě). Takže člověk jí začne dost brzo fandit, čistě protože se neposere v momentě, kdy na ni někdo ve tmě vyskočí se strašidelnou maskou. A její romantický protějšek není nudný ustrašený geek, ale sympatický kluk, který se často usmívá, a je pochopitelné, proč Tree zaujala jeho a on jí. Film: 6, žánr: 7, koukatelnost: 8.

moment, takže ts myslel že si na rande s Blake?

8. Co se mi na filmu nelíbilo? Posledních 10 minut film trochu zvrhlo z totální kvality do klišé. Se smutkem jsem se dočetla, že to bylo díky tomu, že původní a daleko lepší konec (spoiler: že se Tree z toho loopu nijak nedostane, byť najde svého vraha a stane se hodnější osobou) se nelíbil testovacímu publiku, takže proto byl přetočen/změněn. Velká škoda. S tím původním koncem to mohlo být opravdu fantastické. Také se mi nelíbilo, že si režisér nedal pozor na to, aby dostatečně viditelně šoupal s choreografií postav. V situacích, kdy Jessica z Carterova pokoje odchází o pár desítek sekund dříve/později. Jisté posuny tam byly, ano, ale bohužel byly příliš drobné na to, aby byl divák zaměřený na tyhle věci uspokojen. Tam to Hromnice udělaly opravdu lépe. Viditelněji. Nedokážu si vysvětlit, proč to tady nebylo dotažené, když film v jiném ohledu byl velmi funkční. Možným vysvětlením je, že většina těch kampusových scén se točila za provozu té univerzity, takže byly omezené možnosti na opakování scén a změnu setu či choreografie. Také je film pořízen za naprostý microbudget, ani ne 5 mega. Což z něj dělá o to větší "zázrak". Ale mohli si víc vyhrát s tím časotřesením, to určitě.

v tom filmu nebude ani jedna nahá scéna??

9. Co se mi na filmu líbilo? Hlavní herečka. Výrazově a pohybově se mi líbila již v La La Landu, je zjevné, že se sebou umí dobře pracovat. Na rozdíl od většiny jiných hororů mi nepřipadala tupá a slabá, navíc dokáže diváka jednoduše rozesmát. Její "chemie" s Carterem byla také povedená, režisér si dal na párování záležet a podrobil tuhle dvojici několika testům v podobě různých her, aby vyzkoušel, jestli si sednou. Otestoval také tu masku tím, že v ní přišel do práce a k smrti tam vyděsil nějakou chudinku kolegyni. Jen jestli nebude mít na krku brzy žalobu z hororově-pedofilního obtěžování, chudák. Líbila se mi i kamera, a to nejen proto, že v některých scénách, kde by větší produkce použila dolly, byla kamera držená v ruce a na tom záběru to nebylo poznat, což se mi zdá fakt výkon! A střih. Film je svižný, dobře pracuje s hudbou i načasováním. Prostě výborně se na to koukalo, až do té osmdesáté minuty. Také se mi líbilo, jak nenásilně do filmu režisér dokázal vtlačit i dvě dojemné scény (spoiler: setkání s otcem, které dávalo nějaký smysl a nebyla při tom těžená mrtvá matka, ale vztah živého otce s dcerou, plus to, že se Jessica v situaci, kdy věděla, že po každém dalším úmrtí je slabší a slabší, rozhodla se znovu obětovat, jen aby zachránila Cartera). A to, že Terezina (nutná) proměna v méně sobeckou osobu měla takový přirozenější a uvěřitelnější nádech, který nepůsobil primárně sobecky, jako se to stalo nedávno v Flatliners. Líbila se mi i originální jingle složená pro tenhle film, kterou si (stejně jako I Got You, Babe v Hromnicích) divák s filmem bude později snadno spojovat.

jo, je mi to taky líto, že se tu nesvlíknu…

10. Pro koho film je? Pro lidi, co mají rádi slashery a líbil se jim třeba Scream. Pro lidi, kteří se rádi u hororu zasmějí. Pro fanoušky filmu Groundhog Day, kterým nevadí, že si z něj Happy Death Day přiznaně půjčuje, a to, jak scénosled, tak konkrétní typy smrtí (v několika na Philla vysloveně odkazují). Pro lidi, kterým se líbí Blake Lively, ale připadá jim jako příliš nudná herečka. Pro diváky hororů, kterým vadí, že většinou je hlavní postava tupá nebo slabá oběť, která vrahovi celou dobu vychází vstříc. Ano, Theresa tady mohla udělat několikrát lepší rozhodnutí, to je pravda (například jít dříve na policii, než ji to napadlo), ale mně do toho jejího prostředí prostě sedělo, že dělá právě taková rozhodnutí, jaké dělá a kdy je dělá. Například je blbost jí vyčítat, že jí vadilo neustále umírat, i když "věděla, že přežije", protože ten rámec přeci ta postava nemohla tušit, jaký je a jak to funguje. Jestli opravdu bude vždycky přežívat, i za změněných variabilit atd. Pro koho je ale film hlavně? Pro lidi, co se chtějí 90 minut slušně bavit u nenáročného, sympatického, vtipného a vizuálně hezkého filmu, který je jen jemně laděný do hororu, ale silně laděný do crazy komedie z prostředí modelek na vysoké škole. Now whats wrong with that, I ask?

kladivo, nejlepší přítel každé ženy

PS: film bude mít pokračování a v tom se také dozvíme důvod, proč se vůbec Tree dostala do té časosmyčky. Dle režiséra je prý ve filmu několik Easter Eggs, které to pozornějšímu divákovi mohou napovědět již nyní, a ten důvod je prý velmi konkrétní, ale já na něj nepřišla. Zkusíte to vy?

16 komentářů:

  1. Ten důvod je vskutku velmi konkrétní. Peníze.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale vždyť důvodem existence dvojky (a vpravdě i jedničky) jsou vždycky peníze! Among other things. Jak se tady mohu mýlit?

      Vymazat
    2. dotaz nebyl na duvod dvojky, ale na duvod proc se vubec (v jednicce) dostala hlavni postava do casosmycky. pokud trvas nadale na sve odpovedi (ze penize) tak ne, to neni spravna odpoved. ve dvojce ti vysvetli proc.

      Vymazat
    3. Postava se dostala do časosmyčky - ať už to znamená cokoliv - protože scénárista / režisér / producent se k tomu rozhodli. A proč to? Money.

      Vymazat
    4. no a zase spatne. dokonce hned na dvou urovnich:

      1. postava se dostala do casosmycky z jineho duvodu nez jsou penize, a ten duvod proc tam ta postava skoncila je odhaleny ve dvojce ale jde vylustit uz i z jednicky (a penize to nejsou)

      2. scenarista/ reziser se rozhodli tohle natoci (o postave co se dostala do casosmycky) z lasky k filmum. Producent to je neco jineho. Ale z tohodle filmu prave vidis jak scenaristu i rezisera pohanela laska k filmum, k zanru, a primarni snaha o to vytvorit neco co bude lidi bavit a co bude dobry. Stejne jako treba It Follows. Penize mozna byla sekundarni motivace (Nebo spis, v dnesnim svete, zbozne prani), ale z tohodle vylozene cisi "miluju filmy a chci vam divakum udelat radost". Narozdil do jinyh z kterych cisi "miluju oskary a doufam ze timhle nejakeho urvu" (12 years in chains) nebo "miluju sam sebe a chci si zaonanovat" (mother!) nebo "miluju prachy a chci zarejzovat "50 odstninu sedi/twilight".

      Vymazat
  2. Ja jsem nedocetl, hodlam se podivat. Puvodne jsem to nemel v umyslu kvuli jine recenzi a tak se pro jistotu ptam - fakt je to dobry? cestny pionyrsky?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. dlouho sem premyslela jak ti na to odpovedet. puvodne sem si rikala ze tenhle film pro tebe moc neni (je to takovej idealni spotrebak do kralup). je to takova jump street 22 hororovych komedii. ale to by te nemelo odstrasit. je to proste nenarocny zabavny feel-good movie. uprimne mne to bavilo celou dobu az na tech poslednich 10 minut. fukovych 40 tomu vyrazne krivdi. srovnej: Rotten: 71, imdb 67, CSFD 68. tzn i pri prikrejsim hodnoceni by to rozhdone melo byt nadprumerne.

      Vymazat
    2. Až na to, že pro náročnějšího diváka slovo "nadprůměr" už dnes neznamená nic než unavený souhlas typu "dá se to". Jinými slovy, abych se o hororovou komedii vůbec začal zajímat, musela by dostat přehršel nadšených recenzí na RT a nejméně 80%.

      Vymazat
    3. z toho mi vychazi jedine: na moc filmu (kor z tohoto zanru) asi nekoukas…

      Vymazat
    4. nope. here is why: protoze tolik jich tak kvalitnich (kor z tohoto zanru) proste neni. Vyjmenuj mi poslednich 10 ktere splnujou tvoje kriteria (kor z tohoto zanru). kolik takovych filmu (kor z tohoto zanru) je rocne. 1-2? Ja koukam na 3-5 filmu tydne. Tzn brzo by mi ty nad osmdesatkove (kor z tohoto zanru) dosly. A to beru v potaz i neamerickou produkci samozrejme.

      Vymazat
    5. Neprekvapuje me vzhledem ke korenum Smrtaka, ze se odvazuje zobecnovat. Co taky jinyho.

      Vymazat
  3. Muhehe, Zuckerberg me dostal.

    No, ze tricitka dovede prekvapit o 7 mladsiho kolejnika novejma polohama, tomu se da verit.

    Jinak Murrayovi jsem vetsinu filmu nefandil, trochu si me ziskal tou posledni iteraci sochy frezovany Husqvarnou z ledu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. vidis a me bavil od zacatku… cim to asi bude…

      Vymazat
    2. Me taky bavil, ale nefandil jsem mu!

      Vymazat