17. února 2017

Recenze - A Cure for Wellness. Příliš dlouhé, ale příjemně úchylné pozlátko [5/10 A.S.]

1. Máte-li pocit, že povídky o Adamovi Sklepicovi  patří mezi ta nejúchylnější díla lidské fantazie,  zajděte se podívat na film A Cure for Wellness, který má na svědomí Gore Verbinski. Pokud tedy někdo máte dvě a půl hodiny času a pocit, že už bylo načase filmově oživit zubařské mučeníčko z filmu Marathon Man. 


2.  Trailer na tenhle film mne velmi zaujal a čekání bylo dlouhé. Ale zážitek z filmu samotného ho bohužel nevykompenzoval. Zajímavé pro mne je, že scénář, který hodnotím jako naprosto jistě největší fail snímku, napsal Justin Haythe. Scénárista, který stojí například za dobrým Revolutionary Road, za což byl i nominován na cenu BAFTA. Napadá mě, že Cure For Wellness měla mít původně třeba tři hodiny, a v té vystřižené půlhodině by se vysvětlilo nebo zacelilo spousta těch děr. Nebo že až vyjde režísérský cut, tak se nám objasní, jaká byla původní vize. A třeba zjistíme, že se zakládala na původně dobrém scénáři. Jinak nevím, proč někdo schopný větší kvality napsal scénář, který vlastně nedává smysl. Posuďte sami.


já teda nevím, ale na Wall Street relaxujeme jinak...

3. Lockhart, mladý finančník z Wall Street, je z nesmyslného důvodu, (který není nepodobný nesmyslnému důvodu, co sloužil jako ústřední hybný motivátor v nešťastném pokusu o film: Collateral Beauty  poslán do Švýcarska, kde má vyzvednout staršího kolegu Pembroka, který se odjel léčit do tamního sanatoria. Proč ho má jet vyzvednout právě Lockhart je nedotažené; proč odjel Pembroke právě tam, je taky nevysvětlené (nebo vůbec se někam léčit, když podle jiných kolegů se těšil skvělému zdraví), nicméně nehledejme chyby již v prvních pěti minutách filmu.  

snad mi rozuměli, že to chci přežít...Hilfe?

4. Lockhart (Deen DeHaan, který nestárne dobře, a nyní již nevypadá úplně přesně jako mladý Leonardo di Caprio, ale jako mutant mezi DiCapriem a Pepe the Frog)  dorazí do Švýcarska roku 2016. A je na tom zajímavé, že Švýcarsko v tomhle filmu během prvních minut vypadá jako Rumunsko cca kolem 1815. Pak se na chvíli přehoupne do Německa 1990 a postupně sklouzává zpět. Ustálí se to pak na pocitu z východního Německa 1980. Líčeno očima přistěhovalce z Rumunska, kterému se stýská po domově.


feels bad, man?

5. Ve Švýcarsku Lockhart dorazí do sanatoria, které je od začátku prezentováno jako nesmírně podivné místo, kde se bezpochyby děje něco nekalého. A divák akorát přemýšlí, jestli jeho obyvatelé jsou: upíři, ufouni, zombíci, stepfordští roboti, satanisti, náckové, příznivci ku-klux-klanu (čemuž by napovídala zejména finální plesová scéna), šílenci, nebo to mají být jen "Švýcaři očima Hollywoodu", nebo snad něco úplně jiného?  Lockhart, který se na začátku jevil jako chytrý, nesmlouvavý, arogantní, ale úspěšný týpek z Manhattanu, se najednou začne chovat jako nesvéprávný submisivní idiot. Investiční makléř z Wall Street, který podepíše bez čtení první papír, co před něj někdo postaví? Člověk, který brutálně vyfakuje sympatického průvodčího ve vlaku, jenž mu položí nevinnou konverzační otázku, za pár hodin poté nedokáže říct "cut this bullshit" a dovolávat se informací a kooperace, mimo jedné nesmělé žádosti o zavolání manažera toho sanatoria (Jason Isaacs)? 

na tohle jsem dostala Shiu. Ten má taky pěknýho úhoře.


6. Lockhart se v sanatoriu snaží nejprve získat přístup ke svému kolegovi, aby ho přesvědčil, že se s ním má vrátit zpět do New Yorku. Sanatorium mu to z neznámých důvodu různě ztěžuje, Lockhart si nechá opakovaně srát na hlavu, a divák si říká, že když už je ten příběh nedotaženej, aspoň se dá pokochat těma kulisama. A ty jsou opravdu báječné. Jak digitální Alpy kolem německého zámku Hohhenzollern  kde se natáčelo, tak interiéry sanatoria, kostýmy, a pomůcky ve filmu používané. Blbý je, že Lockhart se chová stále víc a víc jako naprostej mentál. Například proč by se někdo nechal dobrovolně zavřít do 10 metru vysoké kádě, která je po okraj naplněná vodou, do pusy dát dýchátko a spoléhal na to, že ti lidi, co mu už několik dní hážou klacky pod nohy a chovají se jako kříženci robotů a Drákuly, budou do dýchátka pouštět kyslík, a ne třeba CO2, to fakt nechápu. Zároveň se sanatorium ukazuje jako velmi nedůsledně chráněné. Kdokoliv tam může vejít, celé si ho projít a prozkoumat a nikde se nepoužívají zámky, včetně kanceláře ředitele sanatoria, márnice a big spoiler (tajného podzemního prostoru, ve kterém řádí zabijáčtí úhoři, kteří žerou nebo případně oploďňujou pacienty?) Lockhart v sanatoriu potkává Hannu – bledou, katatonicky a retardovaně působící dívku neurčitého věku (Mia Goth z Nymfomanky, kde poznala svého budoucího manžela, kterým je Shia LaBeouf), o které není jasné, jestli je pacientka, na co se tam léčí, a už vůbec ne jestli má všech pět pohromadě. Kolegu Pembroka se Lockhart ještě párkrát pokusí přemluvit, aby s ním sanatorium opustil, a mezitím si sám skočí k zubaři, nechá zasádrovat nohu, svým vlastním přičiněním se stane v sanatoriu pacientem, a opakovaně si sám sabotuje své pokusy o vlastní spásu.

velkovýrobna zdraví


7.  Zásadní problém filmu je skutečně scénář. Protože divák se ani po těch dvou a půl hodinách nedozví odpovědi na některé své otázky. Například: čí kremaci byl Lockhart přítomen? spoiler: pokud to byla jeho matka, jak a proč umřela a byl to flashback nebo halucinace? Nebo: jaktože je ve Švýcarsku městečko, ve kterém to vypadá jako v Rumunsku za dob knížete narážeče  Proč Pembroke vůbec do toho sanatoria odjel? Proč se tam vyskytovali zrovna úhoři? A jaký motiv měl personál toho sanatoria tam pracovat? Proč na některé pacienty léčba fungovala méně a na jiné více? (spoiler: Victoria Watkins evidentně něco věděla, proč?) A ten řidič byl taky zaměstnanec sanatoria? A co na to Jan Tleskač? Takže se při sledování snímku musíte spokojit s tím, že cca ob dvě minuty je na plátně nějaká nová nechutnost. Ať už je to jelen či kráva chcípající ve velkých bolestech před vašima očima, lidské či zvířecí potraty, operace prováděné bez anestezie, nebo rozrážení hlav lopatami. Je to působivé, jsou na to dlouhé záběry, a je to doprovozené patřičně nervy drásající audio-stopou. Film: 5 - krásně to vypadalo, ale obsah chabý. Žánr: 6 sympatický mysteriózní gore-horror, bohužel sražen tou délkou a neuspokojivým vysvětlením pravidel toho světa. Koukatelnost: 4 - mezi jedním a druhým gore momentem se to příšerně vleklo. 

Come on, Lurch, lets feast.

8. Co se mi na filmu nelíbilo? Chabý scénář. Naprostý fail ve vykreslení postav. Sám Lockhart působí tak nezajímavě a nereálně, že jeho přítomnost v sanatoriu je člověku vlastně jedno. To že mu scénárista přidal traumíčko z dětsví je nedostatečné, a navíc hrozně ohrané! Zmatečnost! Film s divákem komunikuje pomocí "nespolehlivého vypravěče", tedy není jasné, co se Lockhartovi zdá, co je flashback, co flashforward, a co realita, případně co vedlejší účinky léčby. Nadměrné používání nehezkých odhalených prsou a klínů. Délka filmu. A fakt, že když oblečete všechny do bílé a většině herců je kolem sedmdesáti, tak je dost složitý je od sebe rozpoznat, takže mi není úplně jasné třeba jestli umřel ten Londýňan, a případně kolikrát, protože jako ten samý pacient tam vypadalo ještě asi deset dalších lidí.

Andaluský pes na mě nemá!

9. Co se mi na filmu líbilo? Vizuálně to bylo opravdu povedené. Výprava dech beroucí a interiéry zámku magické. V takovém tom "tady určitě kdysi náckové pořádali orgie/pokusy na dětech" smyslu. Sympatická scéna se skoro-znásilněním. Pěkné herecké výkony – zejména Mia Goth odvedla dobrou práci, stejně jako herec, který hrál masturbujícího sanitáře. Pár pěkných lekaček a jedna pěkná twist-linka (spoiler: s incestem, který bůhví proč vyhledával hlavní zloun). Plus Mia má hezký prsa a nechá si je chvíli dlachnit na kameru. A to se počítá.

what, your are not famous anymore?

10. Pro koho film je? Pro ty, co mají rádi svět, který vytváří Gore Verbinsky. Pro ty, co chtějí mít pocit, že část toho filmu někde viděli, pak si vzpomenou na Shutter Island a povzdechnou si, jaký to byl oproti tomuhle povedený příběh. Pro ty, kteří rádi přemýšlejí 2 hodiny nad tím "jaký je tam asi twist" jen proto, aby na konci byli jeho odhalením zklamaní; buď proto, že už ho nějakou dobu tušili sami, nebo proto, že jim připadal nesmyslný či nedotažený. Pro ty, kteří se rádi dívají na zvířecí utrpení. A konečně pro ty z vás, kteří odkládáte návštěvu zubaře. Abyste k tomu měli opravdový důvod.





9 komentářů:

  1. Hohhelnzoren? Tak tuhle německou dynastii neznám.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. bezva, dik. nasels tam jeste neco?

      Vymazat
    2. Za dob knížete Vlada Rumunsko neexistovalo.

      Vymazat
    3. no a fakt tam chces dát Valašské knížectví nebo "území, které odpovídá dnešnímu Rumunsku, ale predstavte si ho v patnáctém století"?

      Vymazat
    4. Ja bych ty Valachy neprovokoval, samej nedocenenej uchyl tam.

      Vymazat
  2. Navstevu zubare jsem odkladal 23 let. Myslim, ze tak dobre, jak trpim ted ja, se to nepovedlo ani chovancum rumunsko-rhetoromanske ozdravovny. Jinak teda, v .ch 2015 to bylo nejen lepsi, nez v .ro 1986, ale predevsim to tam bylo o dost zazivnejsi, nez na nakym pseudo zromantizovanym trapnohradecku v Nemecku (Amici maj mozna oslabeny vnimani rozdilu mezi budovama starsima 100 let).

    Ty Miokozy by mozna staly za kouknuti, ale obavam se, ze nechci videt zbytek filmu, Domaciho lekare uz jsem cetl a stacilo. Tak si pockam na nakej vystrih (wanker's cut).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. miokozy urcite stoji za kouknuti ale o dost vic se ti jich nabidne v te nymfomance.

      Vymazat
    2. Zmineneho filmu se bojim jeste vic, nez pobytu v Hhonenzlorenu.

      Vymazat