1. srpna 2016

Jason Bourne - 2 hodinový záběr na něčí záda [5,5/10 A.S.]

1. Matt Damon se chtěl k roli zběhlého CIA agenta v novém snímku Jason Bourne vrátit jen za podmínky, že se vrátí i režisér 2 ze 3 předchozích dílů: Paul Greengrass. Paul se vrátil, nový film vznikl, a teď je na nás, abychom se s tím nějak smířili. Snímek se totiž moc nepovedl. A to měl tak slibný trailer!

2. Při sledování víc jak dvouhodinového "příběhu" mě ze začátku napadalo, že to zároveň působí i nepůsobí jako Greengrass. Působí tím, jak je to natočené: ty záběry na detaily, třesavá kamera pronásledující zrnící akci, to je Greengrass. Ale ta absence kvalitního příběhu a naprosté odchýlení se od toho, co Jason Bourne znamenal, a jak se předtím jako bývalý agent i člověk profiloval, to mi přišlo podivné a překvapující. Že by to Greengrass nechal takhle odflákle do kin vůbec jít.

bez Paula do toho nejdu, rozumíte? 

3. Jason Bourne má být totiž takový výrazně vzdělanější (původní Ludlumův Bourne byl nejen CIA agent ale později i unverzitní profesor) a fyzicky výkonnější McGyver. Vyhodí barák do vzduchu za pomocí toustovače, přechytračí jakéhokoliv protivníka, přestrategizuje celou zoufalou CIA. Zabiják, liška podšitá, ale talentovaná. Nejen jako mlátička, ale jako řešitel svízelných situací. Ve všech předchozích dílech měl Bourne šanci své dovednosti ukázat. Ale ne v tomto pokračování. Ačkoliv nás hned na začátku obeznámí s tím že "si už na všechno pamatuje", Bourne se tentokrát neprojevuje prakticky vůbec jako člověk, natož jako šikovný stratég. Zůstává totiž jen tou pitomě nevyužitou mlátičkou, které hrozně často pomáhá čiré štěstí. A to je škoda. 

měl sem si jako podmínku dát i ať scénář nepíše střihač, sakra

4. Scénář tentokrát bohužel nepsal Tony Gilroy, ale s Greengraseem ještě Christopher Rouse. Filmový střihač. Co dostal Oskara práve za skvělé sestříhání předchozího Bourna (Bourne Ultimatum). A co stříhal Greengrassovi United 93, Captain Phillips či druhého Bourna (Bourne Supremacy). Ale v scénáristice debutoval. A ne zrovna štastně. Příběh je zmatený, nekomplexní, nesoustředí se na postavy ale jen putuje od jedné honičce ke druhé, aniž by pořádně využil jiných Bournových dovedností, než že umí rychle utíkat nebo dobře řídit motorky. Během první hodiny filmu Jason Bourne pronese přesně pět (krátkých vět). Na to, že je to titulní hrdina, a je tam skoro pořád, je to fakt málo. Celá první akční scéná (trvající skoro 45 minut) je nadbytečně dlouhá a na to jací ji dělali profíci působí podivně zmateně natočená a sestříhaná, takže není vždy jasné kdo je kdo a co proč dělá. Prakticky celý film koukáte někomu na záda, jak běží, ohlíží se, a v nejlepším případě někoho masakruje na cestě.

hele zkusíme bejt chvíli ke kameře čelem, co to udělá, jo?

5. Poprvé si filmaři Bournovy frančízy nedali záležet na tom, jak moderní, archaickou nebo nesmyslnou technologii ve filmu ukazují. Vytvořili dojem, že pro CIA není problém během vteřin či minut hacknout jakoukoli CCTV kameru kdekoliv na světě, a bez ohledu na to, jestli takovou kameru provozuje vláda cizího státu, nebo nějaký soukromník a jestli je ta kamera vůbec napojená na internet, nebo nějak jinak propojitelná se sítí, kterou má zjevně celosvětově pod palcem právě CIA. Kvalita obrazu kterou z těch kamer CIA přenáší, spolu s použitím nesmylně působící funkce "enhance picture" a zjevně fanstasmagorickou globální databází obličejů a softwarem který je umí rozeznat a přiřadit během sekund by znamenala že boj s AjSys by byl asi tak na půl hodiny. Přenos veledůležitách dat na flashce fyzicky přes půl světa mi už taky přišel příliš, malý spoiler: ale nejlepší je asi scéna ve které se "CIA Cyber Secuity director" (zhruba dvacetiletě a značně nevhodně pro tu roli působíci Alixia Vikander) hackuje do počítače, který zrovna používá Bourne v Německu (a z nějakého záhadného důvodu ho nechá komunikovat s okolím) pomocí na stole ležícího mobilu, který "nějak" obejde fakt že "počítač je nehacknutelný". Všechno to navíc trvá řádově vteřiny, samozřejmě, a do toho padají "odborné hlášky" typu: "use sql to corrupt the database".

prosila bych dvakrát turka a jeden chlebíček s vlašákem

6. Ve filmu o tom jak Bourne pátrá po dalším střípku ze své minulosti (kdo zabil jeho otce) se objeví i Tommy Lee Jones, v roli nového ředitele CIA. Tommymu to hraje jednoznačně nejlíp, a o to víc bolí když mají společné scény s Alicií Vikander, která dostala tak hloupou roli až to bolí: Heather Lee, šéfka CIA cyber-security, ale zároveň zjevně i operativec a analytik, který sám dokáže řídit operaci, zajišťovat technologickou stránku, a ještě se na ní podílet jako field agent. To vše ve zhruba 25 letech, v CIA a bez toho aby její roli scénář dal jakoukoliv hloubku, rozměr, pořádnou motivaci, nebo aspoň uvěřitelnost. Tu samou medvědí službu střihač udělal i Vincentu Cassellovi, kterého nechal jen tupě zabíjet, bez možnosti fakticky něco hrát. Uff.

mám prostě jen takhle tupě zírat a furt střílet okolo, jo?

7.  Bylo ve filmu pár zajímavých adrenalinových akčních scén? Určitě. Část úvodní scény v Řecku (mimochodem nesmírně absurdní představa, že v rozbordeleném a domácími nepokoji cloumaném Řecku je CIA schopna během pár minut minut nejen vědět ale mít i graficky zpracované, kde všude sou aktuálně rozestavěné policejní barikády, jak vypadá průjezdná trasa Aténama, a tudíž kde Jason Bourne skončí na motorce s Nicki Parsons) je napínavá. A závěrečná auto-drtička (zlikvidováno bylo přes 270 aut) v Las Vegas je taky pěkná. Mezitím ale fakt sledujeme jen různě pobíhající osoby s prostřihama do nesmyslně technicky vybaveného command centra CIA, kde padají velmi trapné hlášky. Big spoiler: jeden z nejtrapnějších momentů je když na závěr řiká Alicia novému ředitěli CIA "These are my people, I understand them" jako odkaz na to že v CIA dělají zbytečně staré garnitury, a je na generaci "millennials" aby převzala otěžě. Proř by zrovna prošedivělý a válkou strhaný Jason Bourne měl lépe reagovat na cucáky z devadesátek či přelomu tisícíletí ale není jasné. Ale Alicii to  ve snímku sluší, a o to asi de. Film samotný je u mě za 5, protože i když stěží držel pohromady tak aspoň vyloženě nenudil a žánrově za tu honičku na konci dostane o bod víc, tedy 6.

přepadení robota v central parku

8. Co mi na filmu vadilo? Příliš akce, která nebyla tak fenomenální jako by jí natočil Michael Bay, ani tak choreograficky originální, jako by jí natočil Ched Stahelski. Bylo to zdlouhavé, nezřetelné, místy vyloženě směšné, aniž by to tak režisér zamýšlel. Bylo mi líto Tommyho Lee Jonese, který dobře hrál, ale měl tak dementní hlášky, že se kino smálo, když je zcela vážně říkal. Absence hlubšího smysl dávajícího příběhu. Absence základního stavebního kamene všech dosavadních Bournosvkých příběhů - šikovnosti a zjevné strategické, fyzické i technologické nadřazenosti Jasona Bourna nad ostatníma. Tady to sice pořád někdo opakoval, jaký je Bourne postrach, ale sám Jason nám to neukázal.  

no dobře, příští díl bude lepší, slibuju!

9. Co se mi na filmu líbilo? Matt Damon se dal zas do formy, takže pohled na jeho polonahé tělo potěší leckoho. Tommy Lee Jones dobře hraje téměř za každé okolnosti. Dva momenty, které měly nějaký emoční náboj a udržely diváka v napětí mega spoiler: (zbytečný ale hezky udělaná smrt Nicky a první setkání Bourna a Heather). Ty se povedly. Závěrečná scéna v Las Vegas byla aspoń vizuálně výživná a dá vzniknout jistě mnoha povedeným vtipným gifům se swat dodávkou masakrující stovky aut okolo.

Hlavní hrdina filmu

10.  Pro koho film je? Pro fanoušky Jasona Bourna, kterým nebude líto, že tenhle díl znamenal významný pokles v kvalitě. Pro fanoušky Jasona Bourna, kteří budou schopni tohle brát pouze jako přípravné cvičení na další díl, který evidentně má přijít a snad bude lepší. Pro ty, co se chtějí zasmát nesmyslné podzápletce o s firmou ala-facebook. Pro ty, co se dokážou přestat snažit pochopit kdo co proč dělá a sou schopni si užít dvě hodiny nepřetržité akce. A pro ty, kterým přijde jako výhoda, že se ve dvouhodinovém filmu moc nemluví. Konečně, když už ho psal stříhač, je jasné, že se víc soustředil na to aby tam bylo dost akce ke stříhání, a na nějaké trapné zbytečnosti jako sou dialogy sere pes.


3 komentáře:

  1. Nový Džejsn jakoby se zastavil někde v roce 2004 co do technologií, 1997 co do naivity a 1992 co do žánrových klišé. Fuj.

    OdpovědětVymazat
  2. Menší spoiler:

    Ta honička v závěrů se SWAT pancéřákem byla extrémně komická a over the top nerealistická, což by divákoví vůbec nevadilo u Mission Impossible, nebo v jiným filmu, ale zrovna v Bournovi bych lítající auta jak z videhry fakt nečekal.

    Moc špatný.

    OdpovědětVymazat