3. června 2016

The Meddler - dejte zhlédnout svým matkám [7/10. A.S.]

1. The Meddler má oproti jinému filmu pro stárnoucí ženy (Hello, My Name Is Doris) několik velkých východ. Lepší scénář. Lepšího režiséra a chce se mi říct i lepší herečku. Ačkoliv Susan Sarandon má Oskara jednoho a Sally Field dva. Ale já věřím že s lepším scénářem a lepším režisérem by i ta Doris byla snesitelnější. No nic, zpět k Meddlerovi.

2. The Meddler rozšiřuje sbírku snímků o příliš dotěrných matkách, které poté, co nastoupí do důchodu, nebo jim zemře manžel, nebo odejdou děti z domova, nezvládnou veškerý ten volný čas a pocit náhlé nepotřebnosti a začnou organizovat život jiným, z nichž někteří to vítají, jiní však méně. Podstatně méně. Ale to je těm matkám úplně jedno.

3. Film si napsala a zrežírovala Lorene Scafaria, kterou si pamatuju žejména kvůli příjemné prvotině Seeking a Friend for the End of the World, což je film zajímavý mimo jiné i tím, že byl jeden z  prvních kde Steve Carrell dostal šanci hrát něco trochu vážnějšího a (vedle třeba hodně dobrého Crazy, Stupid, Love)  a dokonce být i v roli prvního milovníka.

4. Na filmu The Meddler (člověk, který se vměšuje do záležitostí ostatních) je dobré především obsazení. Lori, čerstvě rozvedenou dceru Susan Sarandon hraje Rose Byrne v příjemně vážné a civilní poloze (kór po slabých Neighbors 2 je to občerstvující), a dál se tam objeví jako vždy skvělý JK Simmons, (coby vyklidněný bývalý policista Zipper) který i přednášku o slepicích dokáže udělat zajímavou až dojemnou (no kidding). Ten chlap je prostě skvělej a jeho rozsah od despotického psychotika (Whiplash) po rozněžnělého vdovce (Meddler) by mu mohl leckterý Sandler Cruise závidět. V maličkých vedlejších rolích se mihnou komičky Cecily Strong (SNL), Lucy Punch (The Class) nebo Sarah Baker.

vážně, nebudete po mě házet paličky na bubny?

5. O čem film je? Neurotické Marnie (Susan Sarandon) zemře manžel, s kterým strávila většinu života, a nyní se cítí nepotřebná.  Vrhne se tedy oblažovat svojí dospělou depresivní dceru (Rose Byrne, ve filmu jen chvilkově), a když ta o péči (resp. intenzivní vpadání do života) nemá zájem, Marnie zaměří svou pozornost a tvorbu "potřebnosti" na její kamarádky, nebo bývalé partnery, a v případě nouze i prodavače či okolo jdoucí chudáky. Enter psychiatr a řada komicko tragických ale spíše tragických situací jedné osamělé staré ženy, která zoufale potřebuje aby jí někdo..... potřeboval.

neboj, maminka tě drží. a už nikdy nepustí.

6. Kdo takovou matku má, možná ucítí mírné zadostiučení z toho, že Marnie působí jako totální kráva, která se do všeho motá, sama sebe si neváží, a ostatním kolem sebe často akorát působí problémy, nebo přinejmenším rozpaky a film se to nesnaží podat s nějakými iluzemi ale naopak na světlo vynáší tu trapnost nebo tragikomičnost, toho jak se chová.

kdo je ten chlap a doufám že mi tě nechce vzít!

7. Film je dost výrazná agitka na Apple. Tolik Apple produktů, které se doslovně zmíní v ději, názvem přístroje, někdy i modelu a kde se stráví v několika scénách víc než půlka tím, že se ten přístroj představuje, to se jen tak nevidí. Ale na druhou stranu aspoň je to takové sympaticky "přiznané"  a Marnie ta technologická bezradnost sedí, takže tady mi ten product placement vadil relativně málo.

pojďte dál, sme tu všichni normální, vážně.

8. Co mi na filmu vadilo? Že ta matka byla až příliš otravná a příliš nesoudná. Nebyla díky tomu dostatečně uvěřitelná. Plus to, jak nepochopitelně se stranila jakémukoliv bližšímu emočnímu vztahu, ačkoliv po tom ta postava zjevně toužila, to mi taky nesedělo. A to, jak monotónní její nerespektování lidí okolo za chvilku začalo být. 

no takže ten sendvič by měl vypadat asi takhle...

9. Co se mi na filmu líbilo? Susan Sarandon to furt sekne a hraje skvěle, jako ostatně vždy. Rose Byrne tam má sympaticky utrápenou tvář, vypadá pak eště křehčeji a zranitelněji než normálně a to mě bere. Film má celkem spád a takový komorní nádech a pěknou hudbu, zvlášť tu pro slepice. JK Simmons zachráni lecos a vytvoří i pár humorných situací. Ale jo, párkrát se tam dá zasmát, to zas jo.

to neměl být opravdový sendvič k jídlu??
10. Pro koho film je? Pro důchodkyně, co si nejsou jisté, jestli se svým ratolestím náhodou moc nevměšujou do života. Pro lidi, co si chtějí říct: "ok, aspoň že ta moje matka není až Takhle šílená". Pro ty, co jim nevadí sledovat melancholické psychodrama o stárnoucích vdovách. A pro ty, co se chtějí pousmát nad tím, jak si Hollywood představuje, že by se chovala sedmdesátka po nezamýšlené konzumaci cca gramu trávy. May reality rest in peace. 

tak už přestań vyvádět, ty slepice.

PS: nenechte se nachytat trailerem. Film není komedie, ani light.

3 komentáře:

  1. Medle se tu nekdo vmesuje.

    OdpovědětVymazat
  2. Susan Sarandon je velka umelkyne, ktera nam privodila hodne radosti a jeji kozy patri k tem nehezcim vubec.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Presne tak! Naprosto souhlasim! Byla (a svym zpusobem este je) naprosto vystavni. God bless her. tits.

      Vymazat